The aim of this study is the comparison of the physical self-perception of physical education students, teachers and dancers. 240 students studying in Ondokuz Mayis University Yaşar Dogu Faculty of Sport Sciences, 71 teachers working as physical education teachers in Samsun and 70 ballet dancers participated in this study. Physical SelfPerception Profile (PSPP) was used in this study. While the values of body attractiveness and general physical capability of men over 26 years of age were significantly higher than the other age groups (p<0.05); in women over 26 years of age, sports skills, physical fitness, body attractiveness, general physical capability and strength values were significantly higher (p<0.05). As for the height of men and women, no significant difference was found in 5 sub dimensions (p>0.05). As for body weight, the values of physical fitness and body attractiveness were significantly lower in women over 26 years of age (p<0.05). No significant difference was found between genders (p>0.05). As for professional status, while the values of physical fitness, body attractiveness and physical competence of ballet dancers were significantly higher than those of physical education teachers and students (p<0.001), sports ability and strength values of ballet dancers were significantly higher than those of physical education students (p<0.05). The sport ability and physical fitness values of ballet dancers were significantly higher than team, individual and martial arts participants in the level of p<0.001 and also higher in other sub dimensions in the level of p<0.05. As a result; the physical self-perception of ballet dancers were found to be higher than physical education teachers and students. In addition, it is thought that students’ physical self-perception can increase with age and experience
Bu çalışmanın amacı, beden eğiti mi öğrencileri, öğretmenleri ve dansçıların fiziksel benlik algılarının karşılaştırılmasıdır. Araştırmaya Ondokuz Mayıs Üniversitesi Yaşar Doğu Spor Bilimleri Fakültesi’nde öğrenim gören 240 öğrenci, Samsun ilinde beden eğiti mi öğretmenliği yapan 71 öğretmen ile 70 bale sanatçısı olmak üzere toplam 381 kişi katılmıştır. Araştırmada “Kendini Fiziksel Algılama Envanteri (PSPP)” kullanılmıştı r. 26 yaş üstü erkeklerin vücut çekiciliği ve genel fiziksel yeterlilik değerleri diğer yaş gruplarına göre anlamlı derecede yüksek iken (p<0,05), 26 yaş ve üstü kadınlarda; spor yeteneği, fiziksel kondisyon, vücut çekiciliği, genel fiziksel yeterlilik ve kuvvet değerleri anlamlı derecede yüksekti r (p<0,05). Erkek ve kadınların boylarına göre 5 alt boyutta anlamlı farklılık bulunmamıştır (p>0,05). Vücut ağırlığına göre kadınların 26 yaş üstü fiziksel kondisyon ve vücut çekiciliği değerleri anlamlı derecede düşüktür (p<0,05). Cinsiyetler arasında anlamlı farklılık bulunmamıştır (p>0,05). Mesleki duruma göre dansçıların öğretmen ve öğrencilerden fiziksel kondisyon, vücut çekiciliği ve fiziksel yeterlilik değerleri yüksek bulunurken (p<0,001), dansçıların öğrencilerden spor yeteneği ve kuvvet değerleri anlamlı derecede yüksek bulunmuştur (p<0,05). Dansçıların spor yeteneği ve fiziksel kondisyon değerleri takım, ferdi ve mücadele spor branşlarıyla uğraşan katılımcılardan p<0,001 seviyesinde ve diğer alt boyutlarda p<0,05 seviyesinde yüksek bulunmuştur. Sonuç olarak dansçıların fiziksel benlik algıları beden eğiti mi öğrencisi ve öğretmenlerinden farklı bulunmuştur. Buna ilaveten öğrencilerin fiziksel benlik algılarının yaşla ve deneyimle birlikte artacağı düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Hareket ve Antrenman Bilimleri |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 6 Issue: 2 |