This research aims to examine the relationship between the nutrition habits and nutritional information levels of physical education teachers. A total of 201 physical education teachers of women (n=53) men (n=148), who served in schools under the Ministry of National Education of Corum, participated in the study. As a data collection tool, “Personal Information Form”, “Nutrition habits Form” and “Adult Nutrition Information Level Survey ” are used. The questionnaires were administered online. As a result of our study, the nutritional information levels of physical education teachers were examined and the average points of the basic nutrition and food preference subdimensions were medium. The nutritional information levels of the physical education teachers who eat slowly, receive nutrition education, exercise and describe their nutritional status as well have been significantly higher. When the mean of “basic nutrition” and “nutritional preference” in women were compared with men, no statistically significant relationship was found (p>0.05). As a result, the nutrition habits of physical education teachers were not low, but the levels of nutrition were found to be inadequate. It has been found that the level of nutrition knowledge of physical education teachers who do sports is higher.The necessity of giving regular and effective nutrition education to physical education teachers both in the faculties they graduated from and during the time they work comes to the fore.
Bu araştırmada beden eğitimi öğretmenlerinin beslenme alışkanlıkları ve beslenme bilgi düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmaya Çorum ili Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda görev yapan kadın (n=53) erkek (n=148) toplam 201 beden eğitimi öğretmeni katılmıştır. Veri toplama aracı olarak “Kişisel Bilgi Formu”, “Beslenme Alışkanlıkları Formu” ve “Yetişkinler İçin Beslenme Bilgi Düzeyi Anket (YETBİD)”kullanılmıştır. Anketler online olarak uygulanmıştır. Elde edilen verilere göre beden eğitimi öğretmenlerinin beslenme bilgi düzeyleri incelendiğinde temel beslenme ve besin tercihi alt boyutlarının puan ortalamalarının orta düzeyde olduğu görülmüştür. Yavaş yemek yiyen, besleme eğitimi alan, spor yapan ve beslenme durumunu iyi olarak tanımlayan beden eğitimi öğretmenlerinin beslenme bilgi düzeyleri anlamlı olarak daha yüksek bulunmuştur. Kadınlarda “temel beslenme” ve “beslenme tercihi” ortalaması erkekler ile karşılaştırıldığında birbirine yakın olduğu ve istatiksel olarak anlamlı bir ilişki tespit edilmemiştir (p>0.05). Sonuç olarak; beden eğitimi öğretmenlerinin beslenme alışkanlıkları düşük olmamakla birlikte beslenme bilgi düzeylerinin yetersiz olduğu görülmüştür. Spor yapan beden eğitimi öğretmenlerinin beslenme bilgi düzeyinin daha yüksek olduğu söylenebilir. Beden eğitimi öğretmenlerine hem mezun oldukları fakültelerde hem de çalıştıkları zaman sürecinde düzenli ve etkin beslenme eğitimlerinin verilmesinin gerekliliği ön plana çıkmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Medicine |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 27, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 14 Issue: 1 |