The aim of this study is to examine the relationship between psychological well-being and post-traumatic growth levels in university students who attend sports courses and who do not, whether the characteristics of psychological well-being and post-traumatic growth after the pandemic differ according to demographic (gender, faculty, place of accommodation, exercise habits) variables and the relationship between psychological well-being and post-traumatic growth characteristics after the pandemic. The research, which was designed based on the relational research method, was conducted with 328 participants studying in physical education and sports schools and in other departments. The participants were administered the "Post-Traumatic Growth Scale" and the "Psychological Well-Being Scale" along with a personal information form to ascertain the demographic characteristics. The independent samples t-test was used to compare two independent groups, in which it was determined that the data showed normal distribution. Pearson correlation analysis and multiple linear regression analysis were employed to determine the relationship between the variables According to the findings obtained, it is noticed that the post-traumatic growth characteristics of university students are medium and psychological well-being levels are high, that post-traumatic growth characteristics and psychological well-being levels of university students studying sports differ significantly from those studying in other departments, that there is a moderate positive relationship between post-traumatic growth characteristics and psychological well-being level, and that post-traumatic growth explains the 12.6% of the total variance which psychological well-being is a significant predictor of. As a result, it has been found that university students who receive sports education have higher levels of post-traumatic growth and psychological well-being compared to students from other departments. Sports is considered an effective tool in the face of trauma-inducing situations such as pandemics.
Bu çalışmanın amacı; spor eğitimi alan ve almayan üniversite öğrencilerinde pandemi sonrası psikolojik iyi oluş ve travma sonrası gelişim düzeyleri, pandemi sonrası psikolojik iyi oluş ve travma sonrası gelişim özelliklerinin demografik (cinsiyet, fakülte, yaşanılan yer, spor yapma durumu) değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığı ve pandemi sonrası psikolojik iyi oluş ile travma sonrası gelişim özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. İlişkisel araştırma yöntemi temel alınarak tasarlanan araştırma beden eğitimi ve spor okullarında ve farklı bölümlerde öğrenim gören 328 katılımcı ile gerçekleştirilmiştir. Katılımcılara kişisel bilgi formu ile birlikte “Travma Sonrası Gelişim Ölçeği” ve. “Psikolojik İyi Oluş Ölçeği” uygulanmıştır. Verilerin normal dağılım gösterdiği belirlenmiş bağımsız iki grup karşılaştırılmalarında bağımsız örneklem t testi, değişkenler arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla pearson kolerasyon analizi ve çoklu doğrusal regresyon testi kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre üniversite öğrencilerinin travma sonrası gelişim özelliklerinin orta ve psikolojik iyi oluş düzeylerinin ise yüksek olduğu, spor eğitimi alan üniversite öğrencilerinin travma sonrası gelişim özelliklerinin ve psikolojik iyi oluş düzeylerinin diğer bölümlerde öğrenim gören öğrencilerden anlamlı düzeyde farklılaştığı, travma sonrası gelişim özellikleri ile psikolojik iyi oluş düzeyi arasında orta düzeyde pozitif bir ilişki olduğu ve travma sonrası gelişimin psikolojik iyi oluşun anlamlı bir yordayıcı olduğu toplam varyansın %12.6’sini açıkladığı tespit edilmiştir. Sonuç olarak spor eğitimi alan üniversite öğrencilerinin diğer bölüm öğrencilerine kıyasla travma sonrası gelişimlerinin ve psikolojik iyi oluş düzeylerinin daha yüksek olduğu bulunmuştur. Sporun pandemi gibi travma içeren durumlar karşısında etkili bir araç olduğu düşünülmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Physical Activity and Health |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 26, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 14 Issue: 2 |