In recent years, there has been an increase in research and applications aimed at enabling athletes to efficiently manage both their sports and educational lives. Therefore, a detailed examination of athletes’ dual career competencies is important in terms of identifying the current situation and taking necessary measures. Accordingly, the purpose of this study is to determine athletes’ dual career competencies and to examine dual career competence in terms of athletes’ characteristics. A total of 434 athletes (mean age18.64±2.65) participated in the research, including 151 women (mean age=19.38±2.33) and 283 men (mean age=17.90±2.94). A personal information form prepared by the researchers and Dual Career Competency Questionnaire for Athletes were used to collect data. The data were analyzed using descriptive statistics, independent samples t-test, and one-way analysis of variance (ANOVA). According to the findings, it has been determined that the perception of having dual career competencies and the importance given to dual career competence did not significantly differ according to gender, age, education level, and sport type variables. However, significant differences were found in the sub-dimensions of perceived competence and perceived importance according to athletes’ academic performance and sports experience. Overall, it can be concluded that athletes with higher academic performance and more sports experience perceive themselves as having higher dual career competencies and place greater importance on dual career competence. Coaches, sports psychologists and managers can plan various practices by taking into account the findings regarding the dual-career competencies of athletes and develop athletes in this area.
Sporcuların hem spor hem de eğitim yaşantılarını verimli bir şekilde yürütebilmelerine yönelik araştırmalar ve uygulamalar son yıllarda artmıştır. Bu nedenle sporcuların çift kariyer yetkinliklerinin ayrıntılı olarak incelenmesi, mevcut durumun ortaya koyularak gerekli önlemlerin alınması açısından önemlidir. Bu doğrultuda, araştırmanın amacı sporcuların çift kariyer yetkinliklerinin belirlenmesi ve çift kariyer yetkinliğinin demografik özellikler açısından incelenmesidir. Araştırmaya 151 kadın (yaş ort:19,38±2,33) ve 283 erkek (yaş ort:17,90±2,94) olmak üzere toplam 434 sporcu (yaş ort:18,64±2,65) katılmıştır. Verilerin elde edilmesi amacıyla araştırmacılar tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu ile Sporcular için Çift Kariyer Yetkinliği Ölçeği kullanılmıştır. Veriler tanımlayıcı istatistikler, bağımsız gruplar testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ile analiz edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre sporcuların çift kariyer yetkinliklerine sahip olma algılarının ve çift kariyer yetkinliğine verdikleri önemin cinsiyet, yaş, eğitim düzeyi ve spor türü değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılık göstermediği belirlenmiştir. Akademik başarı ve spor deneyimine göre ise algılanan yetkinlik ve algılanan önemin alt boyutlarında anlamlı farklılıklar olduğu belirlenmiştir. Genel olarak, akademik başarısı ve spor deneyimi daha yüksek sporcuların çift kariyer yetkinliklerine sahip olma algılarının ve çift kariyer yetkinliğine verdikleri önemin daha yüksek olduğu sonucuna varılabilir. Antrenörler, spor psikologları ve yöneticiler sporcuların çift kariyer yetkinliklerine yönelik bulguları dikkate alarak çeşitli uygulamalar planlayabilir ve sporcuları bu alanda geliştirebilirler.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Science and Exercise (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2024 |
Submission Date | March 18, 2024 |
Acceptance Date | November 25, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 15 Issue: 3 |