Research Article
BibTex RIS Cite

Türkiye’de Kamu Kesimi Kaynak Tahsisinde Etkinliğin Sağlanması Amacıyla Mali Alan Oluşturma Çabaları

Year 2018, , 107 - 118, 15.07.2018
https://doi.org/10.17541/optimum.382045

Abstract

Günümüzde kamu kesiminin artan sorumlulukları, kamusal
finansmana ilişkin önerilerin ortaya konulmasını zorunlu kılmaktadır. Bu
önerilerin başında gelen mali alan, bir ülkenin makroekonomik planlarına uygun
olarak mali sürdürülebilirliklerine zarar vermeden finansal kaynak yaratma
kapasitesini ifade etmektedir. Çalışmada kamu kaynak tahsisinde etkinliğin
sağlanması amacıyla mali alan oluşturma çabasının Türkiye’de kamu kesimi
açısından önemi ve reel politika oluşturma sürecindeki uyumu vurgulanmaktadır.
Çalışmanın amacı mali alan kavramının açıklanması, uluslararası kuruluşların
mali alan oluşturma konusundaki önerilerinin belirtilmesidir. Çalışmada, Türkiye’de
mali alanın oluşturulması sonrasında elde edilen kaynakların ne şekilde
kullanıldığı konusunda genel bir değerlendirme yapılmaktadır. Buna göre
özellikle faiz harcamalarının azaltılıp mali alan oluşturulduğu görülmektedir.

References

  • DPT. (2010). Binyıl kalkınma hedefleri raporu-Türkiye 2010: Birleşmiş Milletler Mukim Koordinatörlüğü. Heller, P.S. (2005). Understanding fiscal space. (Report no: 5/4). Washington, DC: IMF Discussion Paper. Heller, P.S. (2006). The prospects of creating ‘fiscal space’ for the health sector. Health Policy and Planning, 21(2), 75-79. IMF (2007). Fiscal policy for growth and development further analysis and lessons from country case studies. Development Committee Meeting,Washington, DC: IMF IMF (2015). Fiscal policy and long-term growth. IMF Policy Paper Staff Report. Kaya, F. (2010). Türk kamu mali yönetiminde örtük mali kurallar ve ülke tecrübelerinin değerlendirilmesi”, C.C. Aktan, A. Kesik ve F. Kaya (der.). Mali Kurallar maliye politikasında yeni bir eğilim: vergi, harcama, borçlanma vs. üzerine kurallar ve sınırlamalar içinde. (Rapor no:2010/408), Ankara: Maliye Bakanlığı SGB Yayın, 380-405. Linde, G. (2011). Fiscal space and development strategies. presented at the African fiscal forum, 9-10 November, Cape Town, South Africa. [Available online at: http://www.treasury.gov.za/publications/other/AfricanFiscalForum/2011/english%20version/Session3/3a/Notes%20-%20World%20bank%20-%20Gert%20vd%20Linde.pdf], Retrieved on June 29, 2017. Maliye Bakanlığı (2016). Yıllık ekonomik rapor: 2015. Ankara: Maliye Bakanlığı. Mendoza, E.G. ve Oviedo, P.M. (2009). Public debt, fiscal solvency and macroeconomic uncertainty in Latin America: the cases of Brazil, Colombia, Costa Rica and Mexico. Economía Mexicana Nueva Época, 18(2), 133-173. Perotti, R. (2007). Fiscal policy in developing countries: A framework and some questions. Policy Research Working Paper (Report no:4365), Washington, DC:World Bank. Roy, R,, Heuty, A & Letouze, E. (2007). Fiscal Space for what? analytical ıssues from a human development perspective. Paper for the G-20 Workshop on Fiscal Policy. UNDP.

Efforts Towards Creating Fiscal Space to Ensure Effective Allocation of Public Resources in Turkey

Year 2018, , 107 - 118, 15.07.2018
https://doi.org/10.17541/optimum.382045

Abstract

Increasing responsibilities of public
sector make it imperative to offer suggestions for the financing problem. The
fiscal space at the beginning of these proposals refers to the capacity to
generate financial resources in accordance with the macroeconomic plans of an
entity, without harming its fiscal sustainability. The fiscal space emerges as
a concept that aims to increase public income. This study is important as it
examines the significance of creating a fiscal space for efficient allocation
of public resources in Turkey, aiming to explain the concept of fiscal space, describing
suggestions of international institutions and showing the developments in
Turkish economy. We offer a general assessment on the utilization of the
financial resources after the creation of the fiscal space in Turkey. Efforts
to establish the fiscal space have been positive. Accordingly, it is seen that
interest expenditures are reduced and financial area is created.

References

  • DPT. (2010). Binyıl kalkınma hedefleri raporu-Türkiye 2010: Birleşmiş Milletler Mukim Koordinatörlüğü. Heller, P.S. (2005). Understanding fiscal space. (Report no: 5/4). Washington, DC: IMF Discussion Paper. Heller, P.S. (2006). The prospects of creating ‘fiscal space’ for the health sector. Health Policy and Planning, 21(2), 75-79. IMF (2007). Fiscal policy for growth and development further analysis and lessons from country case studies. Development Committee Meeting,Washington, DC: IMF IMF (2015). Fiscal policy and long-term growth. IMF Policy Paper Staff Report. Kaya, F. (2010). Türk kamu mali yönetiminde örtük mali kurallar ve ülke tecrübelerinin değerlendirilmesi”, C.C. Aktan, A. Kesik ve F. Kaya (der.). Mali Kurallar maliye politikasında yeni bir eğilim: vergi, harcama, borçlanma vs. üzerine kurallar ve sınırlamalar içinde. (Rapor no:2010/408), Ankara: Maliye Bakanlığı SGB Yayın, 380-405. Linde, G. (2011). Fiscal space and development strategies. presented at the African fiscal forum, 9-10 November, Cape Town, South Africa. [Available online at: http://www.treasury.gov.za/publications/other/AfricanFiscalForum/2011/english%20version/Session3/3a/Notes%20-%20World%20bank%20-%20Gert%20vd%20Linde.pdf], Retrieved on June 29, 2017. Maliye Bakanlığı (2016). Yıllık ekonomik rapor: 2015. Ankara: Maliye Bakanlığı. Mendoza, E.G. ve Oviedo, P.M. (2009). Public debt, fiscal solvency and macroeconomic uncertainty in Latin America: the cases of Brazil, Colombia, Costa Rica and Mexico. Economía Mexicana Nueva Época, 18(2), 133-173. Perotti, R. (2007). Fiscal policy in developing countries: A framework and some questions. Policy Research Working Paper (Report no:4365), Washington, DC:World Bank. Roy, R,, Heuty, A & Letouze, E. (2007). Fiscal Space for what? analytical ıssues from a human development perspective. Paper for the G-20 Workshop on Fiscal Policy. UNDP.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Mustafa Alpin Gülşen 0000-0002-2860-4469

Uğur Çiçek 0000-0003-1357-2561

Publication Date July 15, 2018
Submission Date January 21, 2018
Published in Issue Year 2018

Cite

APA Gülşen, M. A., & Çiçek, U. (2018). Türkiye’de Kamu Kesimi Kaynak Tahsisinde Etkinliğin Sağlanması Amacıyla Mali Alan Oluşturma Çabaları. Optimum Ekonomi Ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 5(2), 107-118. https://doi.org/10.17541/optimum.382045
AMA Gülşen MA, Çiçek U. Türkiye’de Kamu Kesimi Kaynak Tahsisinde Etkinliğin Sağlanması Amacıyla Mali Alan Oluşturma Çabaları. OEYBD. July 2018;5(2):107-118. doi:10.17541/optimum.382045
Chicago Gülşen, Mustafa Alpin, and Uğur Çiçek. “Türkiye’de Kamu Kesimi Kaynak Tahsisinde Etkinliğin Sağlanması Amacıyla Mali Alan Oluşturma Çabaları”. Optimum Ekonomi Ve Yönetim Bilimleri Dergisi 5, no. 2 (July 2018): 107-18. https://doi.org/10.17541/optimum.382045.
EndNote Gülşen MA, Çiçek U (July 1, 2018) Türkiye’de Kamu Kesimi Kaynak Tahsisinde Etkinliğin Sağlanması Amacıyla Mali Alan Oluşturma Çabaları. Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi 5 2 107–118.
IEEE M. A. Gülşen and U. Çiçek, “Türkiye’de Kamu Kesimi Kaynak Tahsisinde Etkinliğin Sağlanması Amacıyla Mali Alan Oluşturma Çabaları”, OEYBD, vol. 5, no. 2, pp. 107–118, 2018, doi: 10.17541/optimum.382045.
ISNAD Gülşen, Mustafa Alpin - Çiçek, Uğur. “Türkiye’de Kamu Kesimi Kaynak Tahsisinde Etkinliğin Sağlanması Amacıyla Mali Alan Oluşturma Çabaları”. Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi 5/2 (July 2018), 107-118. https://doi.org/10.17541/optimum.382045.
JAMA Gülşen MA, Çiçek U. Türkiye’de Kamu Kesimi Kaynak Tahsisinde Etkinliğin Sağlanması Amacıyla Mali Alan Oluşturma Çabaları. OEYBD. 2018;5:107–118.
MLA Gülşen, Mustafa Alpin and Uğur Çiçek. “Türkiye’de Kamu Kesimi Kaynak Tahsisinde Etkinliğin Sağlanması Amacıyla Mali Alan Oluşturma Çabaları”. Optimum Ekonomi Ve Yönetim Bilimleri Dergisi, vol. 5, no. 2, 2018, pp. 107-18, doi:10.17541/optimum.382045.
Vancouver Gülşen MA, Çiçek U. Türkiye’de Kamu Kesimi Kaynak Tahsisinde Etkinliğin Sağlanması Amacıyla Mali Alan Oluşturma Çabaları. OEYBD. 2018;5(2):107-18.

Google Scholar istatistiklerimiz için tıklayınız.