BibTex RIS Cite

The Role of Public Relations on the Rise of Financial Performance in Business and Public Relations Perception

Year 2015, Volume: 2 Issue: 1, - , 14.01.2015
https://doi.org/10.17541/oeybd.62203

Abstract

The purpose of the study is to explore the perception of public relations among business managers and find out importance of public relations for business. Moreover, this study examines effect of public relations on financial performance. A sample of data was collected among 115 companies managers in an Organized Industrial Zone District. Structural Equation Modeling (SEM) and ANOVA are used to analyze data.

According to the results generally managers use public relations term instead of customer relations. There is a positive correlation between pay attention to public relation and popularity of business. Additionally, result of the study suggest that public relations effects to financial performance of companies positively.

Finally, the study has practical implications for policy makers and business managers in terms of the role of public relations to communicate with stakeholders. 

References

  • Asna, A. (1969). Türkiye’de Kamu Kuruluşlarının Halkla İlişkileri. Ankara: TODAİE Dergisi. Cilt:2. Sayı:9.
  • Baskin, O.& Aronoff, C. & Lattimore, D. (1997). Public Relations: The Profession and the Practice. Boston: Mc GrawHill.
  • Bilgin, Y. (2007). KOBİ'lerde Halkla İlişkiler ve Bilecik OSB'de Bir Araştırma Yüksek Lisans Tezi. Kütahya .
  • Boshnakova, D.(2006). Perceptions of PR in Bulgaria.www.ipra.org. (13.11.2007).
  • Budak,G., Budak, G. (2004). Halkla İlişkiler Davranışsal Bir Yaklaşım. İzmir: Barış Yayınları. 4. Baskı.
  • Bülbül, R. (2004). Halkla İlişkiler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Cutlip, S.M., Center, A. H. , Broom, G.M. (1985). Effective Public Relations. 6th Edition, Englewood Cliffs: Prentice Hall Inc.
  • Çadırcı, S. (1977). Halkla İlişkiler. Ankara: Güven Matbaası.
  • Ebin, A. (2003) Halkla İlişkiler ve Toplam Kalite Yönetiminde Ortak Yaklaşımlar, Kalkınmada Anahtar Verimlilik. Ankara: MPM Yayınları.
  • Erdoğan, İ. (2006). Teorik ve Pratikte Halkla İlişkiler. Ankara: Pozitif Matbaacılık.
  • Fombrun, C. & Shanley, M. (1990). What’s in a name? Reputation building and corporate strategy. Academy of Management Journal, 33, 233–258.
  • Jepkins, F. (1993). Planned Press and Public Relations, 3rd Edition. London: Blackie Academic and Professional.
  • Kazancı, M. (2002). Kamu ve Özel Kesimde Halkla İlişkiler. Ankara: Turhan Kitapevi.
  • Kim, Y. (2001). Measuring the Economic Value of Public Relations. Journal of Public Relations Research,13, 3–26.
  • Kiousis, S., Popescu C.,& Mitrook M., (2007). Understanding Influence on Corporate Reputation: An Examination of Public Relations Efforts, Media Coverage, Public Opinion, and Financial Performance From an Agenda-Building and Agenda-Setting Perspective. Journal of Public Relations Research, 19(2), 147–165.
  • Lobsenz A., (1991). How Public relations Can Support Your Marketing Efforts. Public Relations Quarterly, Spring, 9-10.
  • McKinney, B. (2008). An Investigation into the Perceptions of Public Relations of Vietnamese Business Managers. Public Relations Quarterly, 52, 44-48.
  • Milohnic, I., (2012). How to Increase the Competitive Advantages of Small Hotels: Measuring the Effects of Public Relations. International Journal of Economic Perspectives, 6(4), 5-17.
  • Okay, A., Okay, A. (2005). Halkla İlişkiler Kavram Strateji ve Uygulamaları. İstanbul: Der Yayınları.
  • Peltekoğlu, F.B. (2005). Halkla İlişkiler Nedir. Beta Basım. İstanbul.
  • Podnar, K., Lah, M. & Golob, U. (2009), Economic Perspectives on Public Relations, Public Relations Review, 35, 340–345.
  • Sümer, F. (2011). Stratejik Halkla İlişkiler Yönetim Modelinin Bağlamsal Analizi: Türkiye’deki Büyük İş Örgütlerinin Halkla İlişkiler Uygulayıcılarının Algılamalarına Yönelik Bir Araştırma. Doktora Tezi. Antalya: Akdeniz Üniversitesi.
  • Uyanık, C. (10.09.2014). celalettinuyanik.com/wp-content/.../06/işletmelerde-halkla-ilişkiler.ppt.
  • Ülgen, H., Mirze, S.K. (2006). İşletmelerde Stratejik Yönetim. İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Yılmaz, V. Çelik, E.H. (2009), Lisrel ile Yapısal Eşitlik Modellemesi-1. Ankara: Pegem Akademi.
  • Yılmaz, V. Ç. (2004). Consumer behaviour of shopping center choice. Social Behavior and Personality, 32(8), pp 783-790.

İşletmelerde Finansal Performansın Artmasında Halkla İlişkilerin Rolü ve Halkla İlişkiler Algısı

Year 2015, Volume: 2 Issue: 1, - , 14.01.2015
https://doi.org/10.17541/oeybd.62203

Abstract

Bu çalışmanın amacı; işletmelerin halkla ilişkiler algısını ve halkla ilişkilere verdikleri önemi ortaya koymak ve halkla ilişkilerle ilgili faaliyetlerin finansal performanslarına etkisini ölçmektir. Bunun için, 115 işletmenin yöneticileri ile yapılan anket’ten elde edilen veriler, yapısal eşitlik modeli (YEM) ve ANOVA testi kullanılarak analiz edilmiştir.

Sonuçlara göre; yöneticiler halkla ilişkiler terimini genellikle müşteri ilişkileri yerine kullanmaktadır. Halkla ilişkilere verilen önemle işletmenin bilinirliği arasında pozitif ilişki bulunmaktadır. Çalışmanın bir diğer sonucu halkla ilişkilerin işletmelerin finansal performansını olumlu olarak etkilediğini öne sürmektedir.

Son olarak, bu çalışma politika yapıcılara ve işletme yöneticilerine paydaşlarıyla daha etkin bir iletişim kurabilmek için halkla ilişkilerin önemiyle ilgili önerilerde bulunmaktadır.

References

  • Asna, A. (1969). Türkiye’de Kamu Kuruluşlarının Halkla İlişkileri. Ankara: TODAİE Dergisi. Cilt:2. Sayı:9.
  • Baskin, O.& Aronoff, C. & Lattimore, D. (1997). Public Relations: The Profession and the Practice. Boston: Mc GrawHill.
  • Bilgin, Y. (2007). KOBİ'lerde Halkla İlişkiler ve Bilecik OSB'de Bir Araştırma Yüksek Lisans Tezi. Kütahya .
  • Boshnakova, D.(2006). Perceptions of PR in Bulgaria.www.ipra.org. (13.11.2007).
  • Budak,G., Budak, G. (2004). Halkla İlişkiler Davranışsal Bir Yaklaşım. İzmir: Barış Yayınları. 4. Baskı.
  • Bülbül, R. (2004). Halkla İlişkiler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Cutlip, S.M., Center, A. H. , Broom, G.M. (1985). Effective Public Relations. 6th Edition, Englewood Cliffs: Prentice Hall Inc.
  • Çadırcı, S. (1977). Halkla İlişkiler. Ankara: Güven Matbaası.
  • Ebin, A. (2003) Halkla İlişkiler ve Toplam Kalite Yönetiminde Ortak Yaklaşımlar, Kalkınmada Anahtar Verimlilik. Ankara: MPM Yayınları.
  • Erdoğan, İ. (2006). Teorik ve Pratikte Halkla İlişkiler. Ankara: Pozitif Matbaacılık.
  • Fombrun, C. & Shanley, M. (1990). What’s in a name? Reputation building and corporate strategy. Academy of Management Journal, 33, 233–258.
  • Jepkins, F. (1993). Planned Press and Public Relations, 3rd Edition. London: Blackie Academic and Professional.
  • Kazancı, M. (2002). Kamu ve Özel Kesimde Halkla İlişkiler. Ankara: Turhan Kitapevi.
  • Kim, Y. (2001). Measuring the Economic Value of Public Relations. Journal of Public Relations Research,13, 3–26.
  • Kiousis, S., Popescu C.,& Mitrook M., (2007). Understanding Influence on Corporate Reputation: An Examination of Public Relations Efforts, Media Coverage, Public Opinion, and Financial Performance From an Agenda-Building and Agenda-Setting Perspective. Journal of Public Relations Research, 19(2), 147–165.
  • Lobsenz A., (1991). How Public relations Can Support Your Marketing Efforts. Public Relations Quarterly, Spring, 9-10.
  • McKinney, B. (2008). An Investigation into the Perceptions of Public Relations of Vietnamese Business Managers. Public Relations Quarterly, 52, 44-48.
  • Milohnic, I., (2012). How to Increase the Competitive Advantages of Small Hotels: Measuring the Effects of Public Relations. International Journal of Economic Perspectives, 6(4), 5-17.
  • Okay, A., Okay, A. (2005). Halkla İlişkiler Kavram Strateji ve Uygulamaları. İstanbul: Der Yayınları.
  • Peltekoğlu, F.B. (2005). Halkla İlişkiler Nedir. Beta Basım. İstanbul.
  • Podnar, K., Lah, M. & Golob, U. (2009), Economic Perspectives on Public Relations, Public Relations Review, 35, 340–345.
  • Sümer, F. (2011). Stratejik Halkla İlişkiler Yönetim Modelinin Bağlamsal Analizi: Türkiye’deki Büyük İş Örgütlerinin Halkla İlişkiler Uygulayıcılarının Algılamalarına Yönelik Bir Araştırma. Doktora Tezi. Antalya: Akdeniz Üniversitesi.
  • Uyanık, C. (10.09.2014). celalettinuyanik.com/wp-content/.../06/işletmelerde-halkla-ilişkiler.ppt.
  • Ülgen, H., Mirze, S.K. (2006). İşletmelerde Stratejik Yönetim. İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Yılmaz, V. Çelik, E.H. (2009), Lisrel ile Yapısal Eşitlik Modellemesi-1. Ankara: Pegem Akademi.
  • Yılmaz, V. Ç. (2004). Consumer behaviour of shopping center choice. Social Behavior and Personality, 32(8), pp 783-790.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ercan Özen

Filiz Kılınç This is me

Publication Date January 14, 2015
Submission Date January 14, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Özen, E., & Kılınç, F. (2015). İşletmelerde Finansal Performansın Artmasında Halkla İlişkilerin Rolü ve Halkla İlişkiler Algısı. Optimum Ekonomi Ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(1). https://doi.org/10.17541/oeybd.62203
AMA Özen E, Kılınç F. İşletmelerde Finansal Performansın Artmasında Halkla İlişkilerin Rolü ve Halkla İlişkiler Algısı. OJEMS. January 2015;2(1). doi:10.17541/oeybd.62203
Chicago Özen, Ercan, and Filiz Kılınç. “İşletmelerde Finansal Performansın Artmasında Halkla İlişkilerin Rolü Ve Halkla İlişkiler Algısı”. Optimum Ekonomi Ve Yönetim Bilimleri Dergisi 2, no. 1 (January 2015). https://doi.org/10.17541/oeybd.62203.
EndNote Özen E, Kılınç F (January 1, 2015) İşletmelerde Finansal Performansın Artmasında Halkla İlişkilerin Rolü ve Halkla İlişkiler Algısı. Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi 2 1
IEEE E. Özen and F. Kılınç, “İşletmelerde Finansal Performansın Artmasında Halkla İlişkilerin Rolü ve Halkla İlişkiler Algısı”, OJEMS, vol. 2, no. 1, 2015, doi: 10.17541/oeybd.62203.
ISNAD Özen, Ercan - Kılınç, Filiz. “İşletmelerde Finansal Performansın Artmasında Halkla İlişkilerin Rolü Ve Halkla İlişkiler Algısı”. Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi 2/1 (January 2015). https://doi.org/10.17541/oeybd.62203.
JAMA Özen E, Kılınç F. İşletmelerde Finansal Performansın Artmasında Halkla İlişkilerin Rolü ve Halkla İlişkiler Algısı. OJEMS. 2015;2. doi:10.17541/oeybd.62203.
MLA Özen, Ercan and Filiz Kılınç. “İşletmelerde Finansal Performansın Artmasında Halkla İlişkilerin Rolü Ve Halkla İlişkiler Algısı”. Optimum Ekonomi Ve Yönetim Bilimleri Dergisi, vol. 2, no. 1, 2015, doi:10.17541/oeybd.62203.
Vancouver Özen E, Kılınç F. İşletmelerde Finansal Performansın Artmasında Halkla İlişkilerin Rolü ve Halkla İlişkiler Algısı. OJEMS. 2015;2(1).

Please click for the statistics of Google Scholar.