Global changes have advanced the understanding of entrepreneurship towards the embracement of gender, and, thereby, women entrepreneurship become more prominent. Yet, inadequate attention paid to women entrepreneurship in studies, especially in developing countries, also caused a blurry picture for rendering the practices of women entrepreneurs. For investigating policies and structures of developing countries regarding women entrepreneurship, some particular components, which are economic and non-economic, remained pivotal. Accordingly, this study aims to identify the idiosyncratic characteristics of two indicative developing countries, China and Turkey, for women entrepreneurship and evaluate them through the CAGE analysis aspects. The findings regarding both contexts contribute to the entrepreneurship literature, especially to the women entrepreneurship since it is at its infancy, and to the theories of social network and strong ties. Moreover, the implementation of the CAGE analysis advances the nascent knowledge on its usage in entrepreneurship through the evidences from women entrepreneurship. The presented approach and findings can be used as reference by potential entrepreneurs engaging in different countries and policy-makers.
Dünya çapında meydana gelen son değişiklikler, cinsiyetin benimsenmesine yönelik girişimcilik anlayışını geliştirmiş, böylelikle kadın girişimciliği kavramı daha belirgin hale gelmiştir. Ancak, çalışmalarda, bilhassa gelişmekte olan ülkelerdeki, kadın girişimciliğe yeterli önem verilmemesi kadın girişimcilerin uygulamalarını ortaya koyma konusunda bulanık bir tablonun oluşmasına sebebiyet vermektedir. Bu anlamda, gelişmekte olan ülkelerin kadın girişimciliğine yönelik politikalarını ve yapılarını araştırmada ekonomik ve ekonomik olmayan belirli bileşenler öne çıkmaktadır. Dolayısıyla, bu çalışma, kadın girişimciliği için gösterge niteliğindeki iki gelişmekte ülke Çin ve Türkiye'nin kendine has özelliklerini tanımlamayı ve bunları CAGE analizi aracılığıyla belirli açılardan değerlendirmeyi amaçlamaktadır. İki bağlama dair tartışılan hususlar girişimcilik literatürüne, özellikle başlangıç aşamasında olan kadın girişimciliği literatürüne ve sosyal ağ ile güçlü bağ teorilerine katkıda bulunmaktadır. Ayrıca, CAGE analizinin uygulanması, bu yaklaşımın girişimcilik alanındaki kullanımına dair yeni oluşan bilgileri, kadın girişimciliği kanıtlarıyla beraber ilerletmektedir. Sunulan yaklaşım ve bulgular hem karar vericiler hem de farklı ülkelerdeki girişimlerle ilgilenen potansiyel girişimciler tarafından referans olarak kullanılabilir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 15, 2021 |
Submission Date | June 5, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 8 Issue: 1 |
Google Scholar istatistiklerimiz için tıklayınız.