Research Article
BibTex RIS Cite

Online Video Reklamların Etkinliğini Belirleyen Faktörler: Üniversite Öğrencilerinin Youtube Reklamlarına Yönelik Bakış Açıları

Year 2023, Volume: 10 Issue: 1, 161 - 174, 02.01.2023

Abstract

Bu araştırmanın temel amacı meslek yüksekokulunda öğrenim gören önlisans öğrencilerinin YouTube’daki reklamlara bakış açısına odaklanan çevrimiçi video reklamcılığının etkinliğini değerlendirmektir. Araştırma verileri Manisa Celal Bayar Üniversitesi Gördes Meslek Yüksekokulu’nda öğrenim gören 192 öğrenciden kolayda örnekleme yöntemi ile yüz yüze anket aracılığıyla toplanmıştır. Veriler AMOS Yapısal Eşitlik Modeli ile analiz edilmiştir. Araştırmanın temel amacı doğrultusunda elde edilen analiz sonuçlarına bakıldığında meslek yüksekokulunda öğrenim gören önlisans öğrencilerinin YouTube’taki reklamlara bakış açısına odaklanan çevrimiçi video reklamcılığının etkinliğinin boyutlarından olan tüketici katılım ve tutumunun YouTube reklamcılığı etkinliği ile arasındaki ilişkide anlamlı farklılık olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Örneklemin sadece Manisa Gördes MYO’da öğrenim gören öğrencilerle kısıtlı kalması araştırımın sınırlılığını göstermektedir. Günümüzde sosyal medya platformlarını yoğun bir şekilde kullanan genç hedef kitlenin pazarlama faaliyetlerinde önemi oldukça fazladır. Bu bağlamda önlisans öğrencileri özelinde yapılan bu araştırma da öğrencilerin YouTube reklamcılığına yönelik bakış açısının ve YouTube reklam etkinliği üzerinde bu unsurun etkisinin olup olmadığının belirlenmesi çalışmanın değerini ortaya koymaktadır.

References

  • Mir, I. A., & Ur Rehman, K. (2013). Factors affecting consumer attitudes and intentions toward user-generated product content on YouTube. Management & Marketing, 8(4).
  • Morgan, R. M., & Hunt, S. D. (1994). The commitment-trust theory of relationship marketing. Journal of marketing, 58(3), 20-38.
  • Munaro, A. C., Hübner Barcelos, R., Francisco Maffezzolli, E. C., Santos Rodrigues, J. P., & Cabrera Paraiso, E. (2021). To engage or not engage? The features of video content on YouTube affecting digital consumer engagement. Journal of consumer behaviour, 20(5), 1336-1352.
  • Naidoo, T. (2011). The effectiveness of advertising through the social media in Gauteng. 99-100.
  • Nabila, S., and A. Achyar. (2020). Analysis of factors affecting users’ attitude toward the YouTube ads and their effects on purchase intention. Jurnal Manajemen Dan Bisnis Sriwijaya, 17(2): 91–100.

Factors Determining The Efficiency of Online Video Advertisements: University Students' Perspectives on Youtube Advertisements

Year 2023, Volume: 10 Issue: 1, 161 - 174, 02.01.2023

Abstract

ABSTRACT
The main purpose of this research is to evaluate the effectiveness of online video advertising, which focuses on the point of view of associate degree students studying at a vocational school on advertisements on YouTube. The research data were collected from 192 students studying at Manisa Celal Bayar University Gördes Vocational School by means of a face-to-face survey with convenience sampling method. Data were analyzed with the AMOS Structural Equation Model. When the analysis results obtained in line with the main purpose of the research are examined, it has been concluded that there is no significant difference in the relationship between consumer participation and attitude, which is one of the dimensions of the effectiveness of online video advertising, which focuses on the point of view of associate degree students studying at vocational school, and YouTube advertising effectiveness. The fact that the sample is limited only to the students studying at Manisa Gördes Vocational School shows the limitations of the research. Today, the young target audience, who uses social media platforms intensively, is of great importance in marketing activities. In this context, this research conducted specifically for associate degree students reveals the value of the study to determine the students' perspective on YouTube advertising and whether this factor has an effect on YouTube advertising effectiveness.

References

  • Mir, I. A., & Ur Rehman, K. (2013). Factors affecting consumer attitudes and intentions toward user-generated product content on YouTube. Management & Marketing, 8(4).
  • Morgan, R. M., & Hunt, S. D. (1994). The commitment-trust theory of relationship marketing. Journal of marketing, 58(3), 20-38.
  • Munaro, A. C., Hübner Barcelos, R., Francisco Maffezzolli, E. C., Santos Rodrigues, J. P., & Cabrera Paraiso, E. (2021). To engage or not engage? The features of video content on YouTube affecting digital consumer engagement. Journal of consumer behaviour, 20(5), 1336-1352.
  • Naidoo, T. (2011). The effectiveness of advertising through the social media in Gauteng. 99-100.
  • Nabila, S., and A. Achyar. (2020). Analysis of factors affecting users’ attitude toward the YouTube ads and their effects on purchase intention. Jurnal Manajemen Dan Bisnis Sriwijaya, 17(2): 91–100.
There are 5 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Articles
Authors

Esra Güven 0000-0003-3233-9714

Özlem Taştepe 0000-0002-7664-3438

Publication Date January 2, 2023
Submission Date September 22, 2022
Published in Issue Year 2023 Volume: 10 Issue: 1

Cite

APA Güven, E., & Taştepe, Ö. (2023). Online Video Reklamların Etkinliğini Belirleyen Faktörler: Üniversite Öğrencilerinin Youtube Reklamlarına Yönelik Bakış Açıları. Optimum Ekonomi Ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 10(1), 161-174.
AMA Güven E, Taştepe Ö. Online Video Reklamların Etkinliğini Belirleyen Faktörler: Üniversite Öğrencilerinin Youtube Reklamlarına Yönelik Bakış Açıları. OJEMS. January 2023;10(1):161-174.
Chicago Güven, Esra, and Özlem Taştepe. “Online Video Reklamların Etkinliğini Belirleyen Faktörler: Üniversite Öğrencilerinin Youtube Reklamlarına Yönelik Bakış Açıları”. Optimum Ekonomi Ve Yönetim Bilimleri Dergisi 10, no. 1 (January 2023): 161-74.
EndNote Güven E, Taştepe Ö (January 1, 2023) Online Video Reklamların Etkinliğini Belirleyen Faktörler: Üniversite Öğrencilerinin Youtube Reklamlarına Yönelik Bakış Açıları. Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi 10 1 161–174.
IEEE E. Güven and Ö. Taştepe, “Online Video Reklamların Etkinliğini Belirleyen Faktörler: Üniversite Öğrencilerinin Youtube Reklamlarına Yönelik Bakış Açıları”, OJEMS, vol. 10, no. 1, pp. 161–174, 2023.
ISNAD Güven, Esra - Taştepe, Özlem. “Online Video Reklamların Etkinliğini Belirleyen Faktörler: Üniversite Öğrencilerinin Youtube Reklamlarına Yönelik Bakış Açıları”. Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi 10/1 (January 2023), 161-174.
JAMA Güven E, Taştepe Ö. Online Video Reklamların Etkinliğini Belirleyen Faktörler: Üniversite Öğrencilerinin Youtube Reklamlarına Yönelik Bakış Açıları. OJEMS. 2023;10:161–174.
MLA Güven, Esra and Özlem Taştepe. “Online Video Reklamların Etkinliğini Belirleyen Faktörler: Üniversite Öğrencilerinin Youtube Reklamlarına Yönelik Bakış Açıları”. Optimum Ekonomi Ve Yönetim Bilimleri Dergisi, vol. 10, no. 1, 2023, pp. 161-74.
Vancouver Güven E, Taştepe Ö. Online Video Reklamların Etkinliğini Belirleyen Faktörler: Üniversite Öğrencilerinin Youtube Reklamlarına Yönelik Bakış Açıları. OJEMS. 2023;10(1):161-74.

Please click for the statistics of Google Scholar.