Aim of this search
is that practise of elective course in middle school is evaluated according to
teacher’s opinions. Teacher’s opinions were receiced about general opinions
related to elective course, process of course in middle school, aim, content,
learning, teaching and evaluation of elective cours. These opinions were
examined whether they chenge according to gender, seniority, branch. Search
consist of middle school teachers who study in Kayseri province and this
country in 2016-2017. 358 teacher attend to this search. “Practise of elective
course in middle school according to teacher’s assessment” questionnaire
improved by Uysal (2015) was used. Questionnaire consists of three sections.
There is personal information in first section, there is information about
elective course in second section and there are aim of course, learning and
teaching situations and evaluation in third section. Result of search is that
elective course in middle school is determined by school administration.
School’s physical conditions are not enough and choosing elective course is up
to teacher. Teachers have stated that elective courses are useful and necessary.
Parents of students aren’t informed and counseling service doesn’t help
students in chosing elective courses. Teachers who attended to search have also
stated that although elective courses succeed, these courses are like addition
to compulsary lessons.
Elective Course Program of Secondary education Education Program Evaluation Teacher Opinion
Bu araştırmanın
amacı, ortaokullardaki seçmeli ders uygulamasını öğretmenler görüşlerine göre
değerlendirmektir. Araştırmanın amaçlarına uygun olarak öğretmenlerin seçmeli
derslere ilişkin genel görüşlerine, seçmeli derslerin okullarda uygulanma
sürecine, seçmeli derslerin amaçları, içeriği, öğrenme-öğretme ve değerlendirme
durumlarına ilişkin görüşleri alınmıştır. Bu görüşlerin cinsiyet, kıdem ve branşa
göre anlamlı farklılık gösterip göstermedikleri incelenmiştir. Araştırmanın
evrenini 2016-2017 eğitim öğretim yılında Kayseri ili ve ilçelerinde görev
yapmakta olan, ortaokul öğretmenleri oluşturmaktadır. Kayseri’de ortaokullarda
çalışan 358 öğretmen araştırmanın örneklem grubunda yer almaktadır. Araştırmada
Uysal (2015) tarafından geliştirilen “Ortaokul Seçmeli Dersler Uygulamasının
Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi” anketi kullanılmıştır. Anket üç
bölümden oluşmuştur. Birinci kısımda kişisel bilgiler, ikinci kısımda seçmeli
derslerle ilgili bilgilere, üçüncü kısımda ise; seçmeli derslerin amaçları,
içeriği öğrenme öğretme durumları ve değerlendirme boyutlarına yönelik maddeler
vardır. Araştırma sonuçlarına bakıldığında, okutulan seçmeli derslerin okul
idaresi tarafından belirlendiği görülmüştür. Seçmeli derslerle ilgili okulun
fiziksel imkânlarının yeterli olmadığı ve okulda bulunan öğretmenlere göre ders
seçimi yapıldığı sonucuna varılmıştır. Öğretmenler, seçmeli dersleri faydalı ve
gerekli bulduklarını belirtmişlerdir. Araştırmaya katılan öğretmenler, seçmeli
ders seçim sürecinde veli bilgilendirmesi yapılmadığı ve öğrencilerin rehberlik
servisinden yardım almadıklarını belirtmişlerdir. Öğretmenlerimiz seçmeli
derslerin amacına ulaştığını belirtmelerine karşın aynı zamanda zorunlu
derslere takviye gibi işlendiğini de dile getirmişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 14, 2018 |
Acceptance Date | March 14, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Youth Researches Special Issue |