The present study is a mixed methods research in which qualitative and quantitative data are collected at the same time. In this study, in which the metaphorical perceptions of teachers and individuals in different professions towards the concept of teacher were revealed, 263 participants were reached. The quantitative data in the study were collected by using Teacher Metaphor Scale. Teacher Metaphor Scale is a 5-likert type scale which has 19 items and three factors. In the qualita-tive part of the study, a form was developed by the researchers in order to collect data through metaphors. Data was collected online. According to the qualitative data, it was determined that the images of teachers regarding their metaphorical perception towards the concept of teacher were collected in different and more categories than individuals working in other professions. It has been revealed that the metaphorical perceptions of teachers as individuals from the profession are richer. Individuals working in other professions have developed less metaphorical images towards the concept of teacher. When the quantitative findings are examined, it has been revealed that the metaphorical perception levels of the teachers regarding the meanings they attribute to teachers are higher than the individuals working in other professions.
Bu çalışma nitel ve nicel verilerin aynı zamanda toplandığı bir karma yöntem araştırmasıdır. Bu çalışmada Türkiye’de, öğretmen olarak ve diğer mesleklerde çalışan bireylere ulaşılmıştır. Öğretmenlerin ve farklı mesleklerdeki bireylerin öğretmen kavramına yönelik metaforik algılarının ortaya konduğu bu çalışmada 263 katılımcıya ulaşılmıştır. Çalışmanın nicel verileri Aktaş ve Tunca (2018) tarafından geliştirilen öğretmen metaphor ölçeği ile toplanmıştır. Öğretmen metaforu ölçeği, beşli likert tipinde 19 madddeden ve üç faktörden oluşmaktadır. Metafor ölçeği online olarak gönderilmiştir. Çalışmanın nitel kısmı için nitel veri toplama yöntemi olan mecazlar yoluyla verilerin toplanması için nitel veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından bir form geliştirilmiştir. Nitel verilere göre öğretmenlerin öğretmen kavramına yönelik metaforik algılının diğer mesleklerde çalışan bireylerden farklı ve daha fazla kategoride toplandığı belirlenmiştir. Meslekten birer birey olarak öğretmenlerin metaforik algılarının daha zengin olduğu ortaya çıkmıştır. Diğer mesleklerde çalışan bireyler, öğretmen kavramına yönelik daha az metaforik imgeler geliştirmiştir. Nicel bulgular incelendiğinde öğretmenlerin öğretmenlere yükledikleri anlamlara ilişkin metaforik algılarının diğer mesleklerde çalışan bireylere göre daha yüksek olduğu ortaya çıkmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2021 |
Acceptance Date | August 17, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 18 Issue: 41 |