Cultural values are in a structure that can shape and guide people's beliefs, attitudes and behaviors. Uncertainty avoidance, which expresses the level of insecurity in the face of uncertain situations and tolerance towards threat perception, and long term orientation which expresses how the time (past, present and future) is evaluated and the attributed importance are among important cultural values. The main purpose of this study is to determine the roles of these cultural values in shaping prospective teachers' professional attitudes. The research is descriptive research designed according to the general survey model. The sample group of the study consists of 380 students studying at Siirt University Faculty of Education. As data collection tools, the “Individual Cultural Values Scale” and "Attitude Scale Towards Teaching” were used. Descriptive statistics, percentage, frequency, t-test, One-Way Analysis of Variance (ANOVA) were used in the analysis of the data. As a result of the analysis, it was determined that prospective teachers have a medium level of uncertainty avoidance and a high level of long-term orientation. Another result is that prospective teachers have a high level of positive attitude towards the teaching profession. In addition, it was found that the prospective teachers who tend to avoid high levels of uncertainty have more positive professional attitudes; similarly, the participants who have a high level of long-term orientation cultural values have higher positive attitudes towards the teaching profession. Some suggestions were developed based on these findings.
Kültürel değerler, insanların inanç, tutum ve davranışlarını biçimlendiren, onlara yön verebilen bir yapıdadır. Belirsiz durumlar karşısında duyulan güvensizlik ve tehdit algısına yönelik tolerans düzeyini ifade eden belirsizlikten kaçınma ve zamanın (geçmiş, şimdi ve gelecek) nasıl değerlendirildiği ve atfedilen önem ile ilgili olarak uzun erimlilik önemli kültürel değerlerdir. Bu kültürel değerlerin öğretmen adaylarının mesleki tutumlarının biçimlenmesindeki rollerinin ne olduğunun tespit edilmesi bu araştırmanın temel amacını oluşturmaktadır. Araştırma genel tarama modeline göre desenlenmiş betimsel bir araştırmadır. Araştırmanın örneklem grubunu Siirt Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören 380 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama araçları olarak “Bireysel Kültür Değerleri Ölçeği” ile “Öğretmenliğe İlişkin Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler, yüzde, frekans, t-testi, Tek-Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Analizler sonucunda öğretmen adaylarının orta düzeyde belirsizlikten kaçınma ve yüksek düzeyde uzun erimlilik değerlerine sahip oldukları tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik yüksek düzeyde olumlu tutuma sahip oldukları ulaşılan bir diğer sonuçtur. Buna göre yüksek düzeyde belirsizlikten kaçınma eğiliminde olan öğretmen adaylarının mesleki tutumlarının daha olumlu olduğu; benzer şekilde, uzun erimli kültür değerlerine yüksek düzeyde sahip olan katılımcıların öğretmenlik mesleğine yönelik olumlu tutumlarının daha yüksek olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Bulgulara dayalı olarak birtakım öneriler geliştirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 26, 2021 |
Acceptance Date | September 8, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 18 Issue: 44 |