This study aims to thoroughly examine the processes through which individuals who use substances access these substances. The main focuses of the study are the channels and locations of substance access, the process leading from substance use to procurement, communication with sellers, and applied privacy strategies. This research is designed according to qualitative research methods. During data collection, a semi-structured interview form was preferred, and interviews were conducted with 10 substance users. The collected data were analyzed using descriptive analysis methods, and the results were interpreted. The findings are presented under four themes: "Initiation of Substance Use, Methods of Accessing Substances and Privacy Strategies, Language and Trust Relationships in the Substance Acquisition Process, Locations for Substance Procurement, Risky Situations, and Social Consequences." According to the results of the study, it is highlighted that the process of starting substance use due to curiosity and experimentation, often influenced by social environment and friendships, turns into addiction, and individuals usually begin using substances between the ages of 14 and 18. The study finds that while experienced users resort to traditional neighborhood channels like street dealers, the new generation prefers social media platforms (such as Telegram, Instagram, WhatsApp, Facebook) and certain games (like PUBG mobile, Minecraft) as covert channels. It has also been determined that the language and communication methods used in the process of procuring substances are developed using various names and jargons specific to different substances. On the other hand, the need to secure financial resources for continuous consumption and procurement during the transition from substance use to procurement often leads individuals to illegal actions such as theft, robbery, and violence, as well as to dangerous and risky behaviors.
Bu çalışma, madde kullanıcısı bireylerin maddeye erişim süreçlerini derinlemesine incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışmanın odaklandığı başlıca konular; maddeye erişim kanalları ve mekanları, madde kullanımından temin etmeye götüren süreç, satıcılarla kurulan iletişim ve uygulanan gizlilik stratejileridir. Bu araştırma, nitel araştırma yöntemine uygun olarak tasarlanmıştır. Veri toplama sürecinde yarı yapılandırılmış bir mülakat formu tercih edilmiş ve 10 madde kullanıcısı ile görüşmeler yapılmıştır. Toplanan veriler, betimsel analiz yöntemi kullanılarak analiz edilmiş ve sonuçlar yorumlanmıştır. Bulgular ise “Madde Kullanımına Başlangıç, Maddeye Erişim Yolları ve Gizlilik Stratejileri, Madde Edinim Sürecinde Kullanılan Dil ve Güven İlişkisi, Madde Temin Yerleri, Riskli Durumlar ve Sosyal Sonuçlar olmak üzere 4 tema ile adlandırılarak verilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre; sosyal çevre ve arkadaşlık ilişkileri, merak ve denemeyle madde kullınımına başlanan sürecin, bağımlılığa dönüştüğü, kişinin madde kullanımına 14-18 yaş aralığında başladığı öne çıkmaktadır. Araştırmada, madde teminindeki yöntemlere bakıldığında; deneyimli kullanıcılar, sokak satıcıları gibi geleneksel mahalle kanallarına başvururken, yeni nesil kullanıcılar ise sosyal medya platformları (Telegram, İnstagram, Whatsapp ve Facebook) ve bazı oyunları (PUBG mobile, Minecraft gibi) gizli kanal olarak kullanmayı tercih etmektedirler. Ayrıca bağımlı bireylerin madde temin etme sürecindeki dil ve iletişim yöntemleri, çeşitli maddelere özgü farklı isimler ve jargonlar kullanılarak oluşturulduğu saptanmıştır. Öte yandan madde kullanımından temine geçiş aşamasında, sürekli tüketim ve temin için gerekli maddi kaynakların sağlanması zorunluluğu, bireyleri hırsızlık, gasp ve şiddet gibi yasa dışı eylemlere, aynı zamanda tehlikeli ve riskli davranışlara ittiği görülmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Counselling, Wellbeing and Community Services, Clinical Social Work Practice, Social Work (Other), Disabled Groups |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | January 31, 2024 |
Publication Date | January 31, 2024 |
Submission Date | December 21, 2023 |
Acceptance Date | January 9, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 21 Issue: 1 |