Generative Artificial Intelligence (GenAI), which can autonomously produce textual, visual, auditory, and video content, goes beyond creativity and offers significant advantages in business processes. This study aims to examine the relationship between the digital processes used in firms and employees’ levels of artificial intelligence usage and their intention to use it, within the framework of four fundamental factors of GenAI: performance expectancy, effort expectancy, facilitating conditions, and social influence. Data were collected from employees working in 213 companies operating in Türkiye and analyzed using regression analysis and Pearson correlation methods. The findings indicate that the digital processes implemented in firms do not have a statistically significant effect on these four factors. In contrast, employees’ intention to use artificial intelligence has a significant and positive effect on performance expectancy and social influence. Moreover, the current use of artificial intelligence is found to create significant and positive effects on effort expectancy, facilitating conditions, and social influence. Overall, the results demonstrate that, rather than the quantitative presence of digital processes, employees’ attitudes and tendencies toward artificial intelligence play a more decisive role in the integration of generative AI
Metin, görsel, işitsel ve video içeriklerini özerk biçimde üretebilen üretken yapay zekâ (ÜYZ), yalnızca yaratıcılıkla sınırlı kalmayıp iş süreçlerinde de önemli avantajlar sunmaktadır. Bu çalışma, firmalarda kullanılan dijital süreçler ile çalışanların yapay zekâ kullanım düzeyleri ve yapay zekâ kullanım niyetleri arasındaki ilişkiyi; ÜYZ’ye ilişkin dört temel faktör — performans beklentisi, çaba beklentisi, kolaylaştırıcı koşullar ve sosyal etki — bağlamında incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırma kapsamında, Türkiye’de faaliyet gösteren 213 firmada çalışanlardan elde edilen veriler regresyon analizi ve Pearson korelasyon yöntemleriyle değerlendirilmiştir. Analiz sonuçlarına göre, firmalarda kullanılan dijital süreçlerin söz konusu dört faktör üzerinde anlamlı bir etkisi bulunmamaktadır. Buna karşılık, çalışanların yapay zekâ kullanma niyetleri performans beklentisi ve sosyal etkiyi anlamlı ve pozitif yönde etkilemektedir. Ayrıca, mevcut yapay zekâ kullanımının çaba beklentisi, kolaylaştırıcı koşullar ve sosyal etki üzerinde anlamlı ve olumlu etkiler yarattığı görülmektedir. Sonuçlar, dijital süreçlerin niceliksel varlığından ziyade çalışanların yapay zekâya yönelik tutum ve eğilimlerinin, üretken yapay zekâ entegrasyonunda belirleyici olduğunu göstermektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Empirical Software Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 28, 2025 |
Publication Date | October 4, 2025 |
Submission Date | April 27, 2025 |
Acceptance Date | September 24, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 22 Issue: 5 |