Bu araştırma, üniversite öğrencilerinin Instagram, TikTok ve X gibi sosyal medya platformlarında kimliklerini nasıl inşa ettiklerini ve yönettiklerini incelemektedir. İletişim odaklı bir kuramsal çerçeveyle yürütülen çalışmada, öğrencilerin dijital ortamlarda kendilerini nasıl sundukları; özgünlük, hedef kitle algısı ve akran geri bildirimlerinin duygusal etkisi gibi unsurlar üzerinden ele alınmıştır. Veriler, Türkiye’deki bir devlet üniversitesinde öğrenim gören öğrencilerle yapılan yarı yapılandırılmış görüşmelerle toplanmıştır. Tematik analiz sonucunda beş araştırma sorusu çerçevesinde altı temel tema ortaya çıkmıştır: seçici özgünlük, platforma özgü benlik sunumu, hedef kitle farkındalığı ve bağlam çökmesi, akran geri bildirimi ve duygusal etkiler, mahremiyet sınırları ve özgünlük–izlenim yönetimi arasındaki gerilim. Bulgular, öğrencilerin duygusal olarak içten ancak özenle seçilmiş içerikler paylaştıklarını; ruh halleri, platform kültürü ve hitap ettikleri kitleye göre içeriklerini bilinçli biçimde uyarladıklarını göstermektedir. Bazı katılımcılar dijital ve yüz yüze kimlikleri arasında tutarlılık olduğunu ifade ederken, bazıları ise görünürlüklerini ve dış algıyı yönetebilmek adına farklı platformlarda farklı kimlikler benimsediklerini belirtmiştir. Akranlardan gelen beğeni ve yorumların, paylaşım kararlarını etkileyen önemli bir duygusal unsur olduğu görülmüştür. Bu çalışma, dijital kimliğin değişken ve iletişimsel bir süreç olduğunu vurgularken; genç yetişkinlerin özgünlük ile toplumsal beklentiler arasında kurdukları dengeyi sürdürme çabalarının içerdiği duygusal emeği de görünür kılmaktadır.
This study investigates how university students construct and manage their identities on social media platforms, including Instagram, TikTok, and X. Using a communication-oriented framework, the study examines the strategies students employ to present themselves online, with attention to authenticity, audience perception, and the emotional impact of peer feedback. Data were collected through semi-structured interviews at a public university in Türkiye. Thematic analysis revealed six key themes across five research questions: selective authenticity, platform-specific self-presentation, audience awareness and context collapse, peer feedback and emotional influence, privacy boundaries, and the tension between authenticity and impression management. Findings indicate that students engage in curated yet emotionally sincere self-expressions, adapting their content based on mood, platform norms, and intended audiences. While some maintain consistency between online and offline identities, others adopt varying personas across platforms to manage visibility and control perception. Peer validation emerged as a significant emotional factor influencing posting behaviour. The study contributes to a deeper understanding of identity as a dynamic, communicative process shaped by digital environments and highlights the emotional labour involved in balancing personal authenticity with social expectations.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Communication Technology and Digital Media Studies, Social Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 28, 2025 |
Publication Date | October 5, 2025 |
Submission Date | June 25, 2025 |
Acceptance Date | August 30, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 22 Issue: 5 |