Sıkıştırma ile ateşlemeli motorların çalışma prensibi olarak ortaya çıkan, silindir içerisindeki yüksek sıkıştırma ve buna bağlı gerçekleşen yanma olayı sonucunda, yanma odasındaki gazlar genleşir ve güç üretilir. Silindirin sahip olduğu yüksek sıcaklık ve basınç nedeniyle yapısal ve termal yükler ortaya çıkar. Bununla beraber akış hattı içerisinde de farklı enerji kayıpları veya dönüşümleri eş zamanlı olarak gerçekleşir. Bu çalışmada sıkıştırma ile ateşlemeli Renault F8Q706 motorunun bir pistonunun kompresyon segmanı yuva boşluğundaki kaçak debi, hız ve sıcaklık dağılımları sayısal olarak incelenmiştir. İncelemeler 2500d.dk-1 motor devrinde, tam yükte ve sıkıştırma sonu piston üst ölü noktadayken hesaplamalı akışkanlar dinamiği (HAD) yöntemiyle yapılmıştır. İncelemelerde sıkıştırma sonunda, yanma başlamadan önceki sıkıştırılmış hava dikkate alınmış ve analizler buna göre yapılmıştır. 2-Boyutlu (2B) segman yuvası boşluğu HAD analizlerindeki sınır şartları, Ricardo-Wave yazılımı ile oluşturulan 1-Boyutlu (1B) motor modelinden ve literatürden alınmıştır. Segman yuvası boşluğunun 2B çizimi SolidWorks yazılımında ve HAD analizleri ANSYS-Fluent modülünde yapılmıştır. Bu kapsamda, girişte 3MPa, 5MPa ve 7,5MPa giriş basınçlarına karşılık, segman yuvasındaki boşluk havasındaki kaçak debi sırasıyla 0,01569436, 0,01569455, 0,01569465 kg s-1 olarak gerçekleşmiştir. 7,5 MPa giriş basıncında toplam gaz sıcaklığı en yüksek 4069,244 K, akışkan hızı ise 0,6885588 m s-1 olarak hesaplanmıştır. Yüksek sıkıştırma oranına bağlı olarak, giriş basıncının artması ile segman yuvası boşluğundaki kaçak debi, sıcaklık ve hız değerleri artmıştır.
Bu makalenin yayınlanmasıyla ilgili herhangi bir etik sorun bulunmamaktadır.
In compression-ignition engines, the principle of operation involves high compression in the cylinder, leading to combustion that expands gases in the combustion chamber and generates power. The high temperature and pressure within the cylinder result in structural and thermal loads, along with simultaneous energy losses or transformations in the flow path. This study numerically investigates the leakage flow rate, velocity, and temperature distributions in the compression ring groove of a Renault F8Q706 engine piston. Using Computational Fluid Dynamics (CFD) analysis, the study was conducted at 2500 rpm, full load, and at the top dead center of compression. The compressed air before combustion was considered in the analysis. The 2D geometry of the ring groove was modeled using SolidWorks, and CFD simulations were performed with ANSYS Fluent, using boundary conditions from a 1D motor model created in Ricardo-Wave software and literature. Results indicate that for inlet pressures of 3 MPa, 5 MPa, and 7.5 MPa, the leakage flow rates were 0.01569436, 0.01569455, and 0.01569465 kg.s-1, respectively. At 7.5 MPa, the maximum gas temperature reached 4069.244 K, and the fluid velocity was 0.6885588 m/s-1. It was observed that as the inlet pressure increased, the leakage flow rate, temperature, and velocity within the ring groove space also increased due to the high compression ratio.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Numerical Methods in Mechanical Engineering, Mechanical Engineering (Other), Internal Combustion Engines |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | February 6, 2024 |
Acceptance Date | February 16, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 15 Issue: 1 |