Research Article
BibTex RIS Cite

Bir üniversite hastanesinde çalışan hemşirelerin problem çözme süreçlerinin incelenmesi

Year 2019, , 27 - 33, 31.03.2019
https://doi.org/10.21601/ortadogutipdergisi.479194

Abstract

Amaç: Araştırma, hemşirelerin problem
çözme becerilerini belirlemek amacıyla planlanmış tanımlayıcı bir çalışmadır.

Gereç ve Yöntemler: Çalışma,
15.12.2015-15.05.2016 tarihleri arasında yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini,
405 hemşire oluşturmuştur. Veri toplama aracı, araştırmacılar tarafından
geliştirilen “Sosyo demografik özellikler veri formu” ve “Problem çözme
envanteri”dir.  

Bulgular: Hemşireler, problem çözme
güveni alt boyutunda aldığı puanların ortalaması 32,15±8,40, yaklaşma kaçınma
alt boyutunda aldığı puanların ortalaması 49,60±7,73, kişisel kontrol alt
boyutunda aldığı puanların ortalaması 15,80±3,53 problem çözme envanterinden
aldığı puanların ortalaması 97,54±15,53’dür.







Sonuç: Çalışmada hemşirelerin problem çözme becerilerinin
orta düzeye yakın olduğu belirlenmiştir. Hemşirelere yönelik problemli bir
durumla karşılaştıklarında nasıl bir yaklaşım izlemeleri gerektiğine dair
sürekli eğitim programlarının düzenlenmesi önerilmektedir. Ayrıca gelecekte
yapılacak çalışmalarda hemşirelerin problem çözme becerilerinin geliştirilmesine
yönelik deneysel çalışmalar yapılabileceğini düşünmekteyiz.



References

  • 1. Yıldırım B, Özsoy SA: Hemşirelikte Eleştirel Düşünme Uygulamalı Yaklaşım. Aydın Tuna Matbaacılık; 2010.
  • 2. Akın S, Güngör İ, Mendi B, Şahin N, Bizat E, Duma Z. Üniversite öğrenimlerini sürdüren hemşirelik bölümü öğrencilerinin problem çözme becerileri ve iç-dış kontrol odağı algısı. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2007; 4: 30-36.
  • 3. Kelleci M, Gölbaşı Z, Doğan S, Tuğut N. Entegre eğitim programında öğrenim gören hemşirelik öğrencilerinin problem çözme becerileri: Bir izlem çalışması. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi 2011; 19: 23-28.
  • 4. Hoyt P. An international approach to problem solving for better health nursing™ (PSBHN). International Nursing Review 2007; 54: 100-106.
  • 5. Yoo MS, Park JH. Effect of case-based learning on the development of graduate nurses' problem-solving ability. Nurse Education Today 2014; 34: 47-51.
  • 6. Yıldırım B. Sağlık profesyonellerinde eleştirel düşünme. Ay F. (Eds). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri; 2018; 135-49.
  • 7. Heppner PP, Petersen C. The development and implications of a personal problem-solving inventory. Journal of Counseling Psychology 1982; 29: 66-75.
  • 8. Heppner PP. The problem solving inventory, manual counsulting. Psychologist Press 1988; 26.
  • 9. Şahin N, Sahin NH. Heppner P.P.Psychometric Properties of the problem solving inventory in a group of Turkish university students. Cognitive Therapy Research 1993; 17: 379-439.
  • 10. Küçük İ. Hastane ortamında yönetici hemşirelerin problem çözme becerilerini etkileyen bazı faktörler. Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul; Türkiye 2013.
  • 11. Polat H. Hemşirelerin problem çözme becerileri ve atılganlıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Aydın; Türkiye 2013.
  • 12. Şahin P. Hemşirelerin problem çözme becerilerinin çeşitli demografik özellikleri ile ilişkisi (Adnan Menderes Üniversitesi Uygulama ve Araştırma Hastanesi örneği). Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul; Türkiye 2015.
  • 13. Kanbay Y, Aslan Ö, Işık E, Kılıç N. Hemşirelik lisans öğrencilerinin problem çözme ve eleştirel düşünme becerileri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 2013; 3: 244-51.
  • 14. Olgun N, Öntürk ZK, Karabacak Ü, Aslan FE, Serbest Ş. Hemşirelik öğrencilerinin problem çözme becerileri: bir yıllık izlem sonuçları. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2010; 1: 188-93.
  • 15. Yıldırım B, Koç ŞÖ, Karabudak SS. Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin problem çözme becerileri ile öğrenme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2014; 3: 859-82.
  • 16. Yılmaz E, Karaca F, Yılmaz E. Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin problem çözme becerilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2009; 12: 138- 48.
  • 17. Yüksel A. Hemşirelik öğrencilerinin problem çözme öz değerlendirme sonuçları ve etkileyen faktörler araştırma. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi 2015; 2: 37-49.
  • 18. Çiçekoğlu P. Acil servislerde ve kliniklerde çalışan hemşirelerin problem çözme becerilerini algılamaları. Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. İzmir: 2005.
  • 19. Erkuş B, Bahçecik N. Özel hastanelerde çalışan yönetici hemşirelerin ve hemşirelerin eleştirel düşünme düzeyi ve problem çözme becerileri. Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2015; 5: 1-9.
  • 20. Erzincanlı S. Hemşirelerin eleştirel düşünme eğilimleri ve problem çözme becerilerinin incelenmesi. Hemşirelik Programı Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. İzmir; 2010.
  • 21. Kelleci M, Gölbaşı Z. Bir üniversite hastanesinde çalışan hemşirelerin problem çözme becerilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2004; 8: l-8.
  • 22. Terzioğlu F. The perceived problem-solving ability of nurse managers. Journal of Nursing Management 2006; 14: 340–47.
  • 23. Yıldız H. Hemşirelerin tükenmişlik düzeylerinin ve problem çözme becerilerinin incelenmesi. Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara; 2009.
  • 24. Karakurt N, Ekinci M. Hemşirelerin algıladıkları sosyal destek ile problem çözme becerisi arasındaki ilişki. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2015; 4: 574-93.
  • 25. Erdem Y. Yüksekokul ve sağlık meslek lisesi mezunu hemşirelerin problem çözme becerileri. Yeni Tıp Dergisi 2001; 18: 11-13.

Process of problem solving investigation of nurses working in a university hospital

Year 2019, , 27 - 33, 31.03.2019
https://doi.org/10.21601/ortadogutipdergisi.479194

Abstract

Aim:The
study is a descriptive-cross-sectional study planned to determine the problem
solving skills of nurses.



Material
and Methods:
The study was performed between
15.12.2015-15.05.2016. The sample was not selected. The entire universe is
planned to be reached. The sample of the study consisted of 405 nurses.



Results:
The mean score of the nurses in the problem solving trust sub-dimension was
32.15 ± 8.40, the mean of the points taken in the approach avoidance
sub-dimension was 49.60 ± 7.73, and the mean score of the scores in the personal
control sub-dimension was 15.80 ± 3.53 from the inventory of problem solving.
The mean score of the patients was 97.54 ± 15.53.



Conclusion:In the study, problem
solving skills of nurses were found to be close to medium level. It is
recommended that continuous training programs should be organized on what kind
of an approach to nurses should face when they encounter a problematic
situation. In addition, we believe that experimental studies can be carried out
to develop problem solving skills of nurses in future studies.

References

  • 1. Yıldırım B, Özsoy SA: Hemşirelikte Eleştirel Düşünme Uygulamalı Yaklaşım. Aydın Tuna Matbaacılık; 2010.
  • 2. Akın S, Güngör İ, Mendi B, Şahin N, Bizat E, Duma Z. Üniversite öğrenimlerini sürdüren hemşirelik bölümü öğrencilerinin problem çözme becerileri ve iç-dış kontrol odağı algısı. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2007; 4: 30-36.
  • 3. Kelleci M, Gölbaşı Z, Doğan S, Tuğut N. Entegre eğitim programında öğrenim gören hemşirelik öğrencilerinin problem çözme becerileri: Bir izlem çalışması. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi 2011; 19: 23-28.
  • 4. Hoyt P. An international approach to problem solving for better health nursing™ (PSBHN). International Nursing Review 2007; 54: 100-106.
  • 5. Yoo MS, Park JH. Effect of case-based learning on the development of graduate nurses' problem-solving ability. Nurse Education Today 2014; 34: 47-51.
  • 6. Yıldırım B. Sağlık profesyonellerinde eleştirel düşünme. Ay F. (Eds). Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri; 2018; 135-49.
  • 7. Heppner PP, Petersen C. The development and implications of a personal problem-solving inventory. Journal of Counseling Psychology 1982; 29: 66-75.
  • 8. Heppner PP. The problem solving inventory, manual counsulting. Psychologist Press 1988; 26.
  • 9. Şahin N, Sahin NH. Heppner P.P.Psychometric Properties of the problem solving inventory in a group of Turkish university students. Cognitive Therapy Research 1993; 17: 379-439.
  • 10. Küçük İ. Hastane ortamında yönetici hemşirelerin problem çözme becerilerini etkileyen bazı faktörler. Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul; Türkiye 2013.
  • 11. Polat H. Hemşirelerin problem çözme becerileri ve atılganlıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Aydın; Türkiye 2013.
  • 12. Şahin P. Hemşirelerin problem çözme becerilerinin çeşitli demografik özellikleri ile ilişkisi (Adnan Menderes Üniversitesi Uygulama ve Araştırma Hastanesi örneği). Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul; Türkiye 2015.
  • 13. Kanbay Y, Aslan Ö, Işık E, Kılıç N. Hemşirelik lisans öğrencilerinin problem çözme ve eleştirel düşünme becerileri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 2013; 3: 244-51.
  • 14. Olgun N, Öntürk ZK, Karabacak Ü, Aslan FE, Serbest Ş. Hemşirelik öğrencilerinin problem çözme becerileri: bir yıllık izlem sonuçları. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2010; 1: 188-93.
  • 15. Yıldırım B, Koç ŞÖ, Karabudak SS. Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin problem çözme becerileri ile öğrenme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2014; 3: 859-82.
  • 16. Yılmaz E, Karaca F, Yılmaz E. Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin problem çözme becerilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2009; 12: 138- 48.
  • 17. Yüksel A. Hemşirelik öğrencilerinin problem çözme öz değerlendirme sonuçları ve etkileyen faktörler araştırma. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi 2015; 2: 37-49.
  • 18. Çiçekoğlu P. Acil servislerde ve kliniklerde çalışan hemşirelerin problem çözme becerilerini algılamaları. Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. İzmir: 2005.
  • 19. Erkuş B, Bahçecik N. Özel hastanelerde çalışan yönetici hemşirelerin ve hemşirelerin eleştirel düşünme düzeyi ve problem çözme becerileri. Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2015; 5: 1-9.
  • 20. Erzincanlı S. Hemşirelerin eleştirel düşünme eğilimleri ve problem çözme becerilerinin incelenmesi. Hemşirelik Programı Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. İzmir; 2010.
  • 21. Kelleci M, Gölbaşı Z. Bir üniversite hastanesinde çalışan hemşirelerin problem çözme becerilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2004; 8: l-8.
  • 22. Terzioğlu F. The perceived problem-solving ability of nurse managers. Journal of Nursing Management 2006; 14: 340–47.
  • 23. Yıldız H. Hemşirelerin tükenmişlik düzeylerinin ve problem çözme becerilerinin incelenmesi. Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara; 2009.
  • 24. Karakurt N, Ekinci M. Hemşirelerin algıladıkları sosyal destek ile problem çözme becerisi arasındaki ilişki. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2015; 4: 574-93.
  • 25. Erdem Y. Yüksekokul ve sağlık meslek lisesi mezunu hemşirelerin problem çözme becerileri. Yeni Tıp Dergisi 2001; 18: 11-13.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Original article
Authors

Belgin Yıldırım 0000-0001-5451-5526

Nükhet Bağsürer This is me 0000-0001-6126-4294

Publication Date March 31, 2019
Published in Issue Year 2019

Cite

Vancouver Yıldırım B, Bağsürer N. Bir üniversite hastanesinde çalışan hemşirelerin problem çözme süreçlerinin incelenmesi. otd. 2019;11(1):27-33.

e-ISSN: 2548-0251

The content of this site is intended for health care professionals. All the published articles are distributed under the terms of

Creative Commons Attribution Licence,

which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.