Amaç:
Bu çalışmada Ankara ilinde dört eğitim ve araştırma hastanesinin yoğun bakım
ünitesinde çalışan sağlık personelinin enfeksiyon kontrol önlemleri hakkındaki
bilgi düzeyinin eğitim öncesi ve eğitim sonrasında değerlendirilmesi ve bilgi
düzeylerini etkileyebilecek faktörlerin
belirlenmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem:
Çalışmaya Mart-Nisan 2015 tarihleri arasında Ankara
Numune Eğitim ve Araştırma Hastanesi, Ankara Eğitim Araştırma Hastanesi, Dr.
Zekai Tahir Burak Kadın Sağlığı Eğitim Araştırma Hastanesi, Türkiye Yüksek İhtisas Eğitim ve Araştırma Hastanesi yoğun
bakımlarında çalışan ve çalışmaya katılmayı kabul eden doktor ve hemşireler dahil edilmiştir.
Enfeksiyon kontrol önlemleri ile ilgili on adet soruyu içeren bir anket
formu çalışmaya katılmak isteyen sağlık
personeline (doktor ve hemşire)
uygulanmış, bir ay sonra enfeksiyon kontrol önlemlerine ilişkin bir
eğitim verildikten sonra aynı anket
formu uygulanarak eğitim sonrasındaki
değişiklikler istatistiksel olarak değerlendirilmiştir. Çalışmaya toplamda 164 sağlık çalışanı dahil edilmiştir. Eğitim öncesi ve
eğitim sonrasındaki anket formuna verilen yanıtlar Excel programına girilmiş ve
SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) 15.0 veri analizi programı
ile istatistiksel değerlendirmeler gerçekleştirilmiştir. P≤0.05 değeri
istatistiksel olarak anlamlı kabul edilmiştir.
Bulgular:
Eğitim öncesi başarı oranı %72 iken, eğitim sonrası başarı oranı %83’e
yükseldi, doğru cevap sayısı eğitimden önce ortalama sekiz iken (1-10),
eğitimden sonra dokuz (4-10) olarak saptandı ve bu fark istatiksel olarak
anlamlı idi (p=0.00). Sağlık
personelinin enfeksiyondan korunma önlemleri hakkındaki bilgisi eğitimden sonra
anlamlı olarak artmıştır. Daha önceki meslek hayatında eğitim alanların bilgisi
almayanlara oranla anlamlı olarak yüksek çıkmıştır. Her iki cinste ve tüm yaş
gruplarında eğitimle bilgi düzeyinin arttığı saptanmıştır.
Sonuç: Sonuç
olarak, sağlık personelinin sürekli
hizmet içi eğitimlerle bilgilerinin yenilenmesi ve güncellenmesi, bunun yanı
sıra eğitim öncesi ve sonrasında uygulanacak testlerle
değerlendirilmesinin sağlık hizmetleriyle ilişkili enfeksiyonların önlenmesinde
yararlı olacağı görüşündeyiz.
Aim: The aim of this study is to assess knowledge
levels of intensive care unit staff working at four training and research
hospitals in Ankara about infection prevention measures before and after
receiving training, and to determine the factors which will affect knowledge
levels about infection prevention measures.
Material
and Method: Doctors and nurses who work at
intensive care units in Ankara Numune Training and Research Hospital (TRH),
Ankara TRH, Dr. Zekai Tahir Burak Women’s Health TRH and Ankara Turkey High
Speciality TRH participated voluntarily in the study between March-April 2015. A questionnaire
comprising ten questions about infection prevention measures was administered
to healthcare professionals who volunteered to participate in the study
(doctors and nurses), and then participants received a training regarding
infection prevention measures, after the training, the same questionnaire was
administered in order to evaluate the differences statistically. One
hundred-sixty four health care workers were
included in the study.
Answers given to the questionnaire
items before and after the training were listed in Excel program and statistical
analysis was carried out with SPSS 15.0 (Statistical Package for the Social
Sciences) data analysis program. Value of p≤0.05 was considered as
statistically significant.
Results:
While the success rate was 72% before the training, it reached to 83% after the
training, the average number of correct answers was eight before the training
(1-10), after the training, the average number of correct answers was nine
(4-10) and statistically significant difference was observed (p=0.00).
Knowledge levels of health care professionals about infection prevention
measures significantly increased after the training. Those who have received
such training in their earlier professional life had statistically higher
knowledge levels compared to those who have not received such training earlier
in their career. It was observed that knowledge level increased through
training in both genders and in every age group.
Conclusion: As a result of the renewal of knowledge with
continuous training of health personnel and updating services as well as evaluating the training by using
the tests before and after the training is an effective approach to the prevention of
infections associated with healthcare associated infections.
Subjects | Health Care Administration |
---|---|
Journal Section | Original article |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 10 Issue: 3 |
e-ISSN: 2548-0251
The content of this site is intended for health care professionals. All the published articles are distributed under the terms of
Creative Commons Attribution Licence,
which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.