People express their feelings, thoughts, wants, needs, etc. via language. Children are also born with the innate ability to learn language. Language learning in children takes place gradually. The process that starts with crying and meaningless sounds, begins to turn into syllables, words and sentences as they grow. Language development is affected by many factors such as heredity, environment, intelligence, gender, health, socioeconomic level, preschool education, number of siblings, order of birth, family, television, and books.
According to the results of the studies, in the development of the child's vocabulary; “It can be said that it is affected by some factors such as heredity, environment, intelligence, gender, health, socioeconomic level, pre-school education, number of siblings, birth order, family structure, television, books, etc. (İpek, 2006).
It can be said that one of these factors is the songs children listen to. It is thought that in the songs, the usage of incorrect and meaningless words during the sentence construction may negatively affect the language development of children. According to this, children's vocabulary may be less than expected if we take into account to their development.
The research was prepared on the effect of the words of the songs, children listen to in their daily lives,and on their language development and vocabulary.
In the study to be done, scanning model, one of the qualitative research methods, was used. The literature review model is a qualitative study from descriptive research models. Since the study will present numerical data, it will also show quantitative features. The data were obtained by collecting the Turkish pop music works that students listen to the most, and analyzing the words in these musical works.
When we consider all the data, it was seen that the social environment, gender and class level of the students had a partial contribution on their vocabulary, but did not have a significant effect. Moreover, according to the data obtained, the slang words in the Turkish pop songs listened to may have a negative effect on the students' vocabulary, and it's thought that families ,interested in music,could also choose the songs, their children listen to,more consciously.
İnsanlar duygularını, düşüncelerini, isteklerini, ihtiyaçlarını, vs. dil ile anlatırlar. Çocuklar da doğuştan dil öğrenme yeteneği ile dünyaya gelirler. Çocuklarda dil öğrenimi dereceli olarak gerçekleşir. Ağlama ve anlamsız seslerle başlayan süreç daha sonra büyüme gerçekleştikçe hecelere, kelimelere ve cümlelere dönüşmeye başlarlar. Dil gelişimi; kalıtım, çevre, zekâ, cinsiyet, sağlık, sosyoekonomik düzey, okulöncesi eğitimi, kardeş sayısı, doğum sırası, aile, televizyon, kitaplar gibi pek çok faktörden etkilenmektedir.
Yapılan çalışmalarda ortaya çıkan sonuçlara göre, çocuğun kelime dağarcığı gelişiminde; “kalıtımdan, çevreden, zekâdan, cinsiyetten, sağlıktan, sosyoekonomik düzeyden, okulöncesi eğitimden, kardeş sayısından, doğum sırasından, aile yapısından, televizyondan, kitaplardan vb. faktörlerden etkilendiği söylenebilir (İpek, 2006).
Bu faktörlerden birinin de çocukları dinledikleri şarkılar olduğu söylenebilir. Bu şarkıların cümle kurulumunda kullanılan kelimelerin hatalı olması ya da anlamsız olması gibi durumların çocukların dil gelişimine olumsuz etki edebileceği düşünülmektedir. Buna göre, çocukların kelime dağarcığı, gelişimine göre beklenenden daha az olabilir.
Araştırma, çocukların günlük hayatlarında dinledikleri şarkıların sözlerinin dil gelişimlerine ve kelime dağarcıklarına olan katkısı üzerine hazırlanmıştır.
Yapılan bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Kaynak tarama modeli, betimsel araştırma modellerinden nitel bir çalışmadır. Çalışma sayısal veriler sunacağından nicel özellikler de gösterecektir. Veriler anket yoluyla, öğrencilerin en çok dinledikleri Türkçe pop müzik eserlerinin toplanarak, bu müzik eserlerinde geçen kelimelerin çözümlenmesi ile elde edilmiştir.
Tüm verileri ele aldığımızda öğrencilerin sosyal çevre durumumun, cinsiyetinin ve sınıf düzeylerinin kelime dağarcığına kısmen katkısı olsa da belirgin etki etmediği görülmüş, ayrıca elde edilen verilere göre dinlenilen Türkçe pop şarkılardaki argo kelimelerin, öğrencilerin dağarcığına olumsuz etkisinin olabileceği, müzikle ilgilenen ailelerin de çocuklarının dinledikleri şarkıların seçiminde daha bilinçli olacağı düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Music |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2022 |
Submission Date | September 27, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 1 Issue: 1 |
Sayın Yazarlar,
Dergimize makale gönderirken lütfen çalışmanızı makale şablonuna göre düzenleyiniz ve şablon üzerinde biçimsel değişiklik yapmayınız. Makale şablonunu indirmek için tıklayınız.