Sosyal hayata entegrasyon, tüm insanlığın çeşitli düzeylerde deneyimlediği
bir süreç olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışma, bedensel engelli bireylerin sosyal
hayata entegrasyon deneyimlerine ilişkin değerlendirmelerine odaklanmaktadır.
Araştırmanın doğası ve amacı doğrultusunda nitel araştırma yaklaşımına dayalı olarak
fenomenolojik araştırma desenine ilişkin prosedürler gerçekleştirilmiştir. Amaçlı
örnekleme, ölçüt örnekleme ve uygun örnekleme yöntemleri uygulanarak katılımcılar
belirlenmiştir. Çalışmaya yaşları 11 ile 17 arasında değişen 22 bedensel engelli birey
katılmıştır. Katılımcıların, sosyal hayata entegrasyon süreçlerine ilişkin
değerlendirmelerinin derinlemesine incelenmesi amacıyla veri toplama sürecinde
yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde tematik
analiz tekniği uygulanmış ve üç ana tema açığa çıkmıştır: (i) uyum, (ii) iletişim, (iii)
başa çıkma. Uyum teması, bireysel ve sosyal uyum alt temalarını içermektedir. İletişim
teması, olumlu iletişim ve iletişim engeli alt temalarının kuramsal dışavurumudur. Başa
çıkma teması altında ise kaçınma, mücadele ve destek arama alt temaları
belirginleşmiştir. Araştırma sonuçları, sosyal hayata entegrasyon sürecinde bedensel
engelli bireylerin deneyimlerine ilişkin derinlemesine değerlendirmeleri yansıtmaktadır.
Sosyal hayata entegrasyon engelli bireyler özel eğitim fenomenolojik araştırma tematik analiz.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 2, 2022 |
Submission Date | June 29, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 2 Issue: 3 |