BibTex RIS Cite

Performing Parametric and Nonparametric Statistical Methods Using Higher Education Service Quality Data

Year 2015, Volume: 11 Special Issue: 1, 265 - 293, 01.12.2015

Abstract

The importance of the usage of parametric and nonparametric statistical methods is inevitable for many science branches in the scientific world. On the other hand, service quality in education has great importance for personal development and performance, for success of an institution and also for country’s development. In this study, an adapted version of Parasuraman and et al’s (1988) service quality (SERVQUAL) scale for higher education was used to gather service quality data. With the gathered data, parametric and nonparametric statistical methods were performed. The focus of this study was to determine whether the quality perceptions, expectations and the service quality differ between departments (Economics, Public Finance, Labour Economics and Industrial Relations, Business Administration, Public Administration, International Relations and Econometrics), gender (female, male), education type (formal and evening) and class (first, second, third and fourth) or not. In the end of this study, results were discussed.

Yükseköğretimde Hizmet Kalitesi Verilerini Kullanarak Parametrik Ve Parametrik Olmayan İstatistiksel Yöntemlerin Uygulanması

Year 2015, Volume: 11 Special Issue: 1, 265 - 293, 01.12.2015

Abstract

Bilim dünyasında birçok bilim dalı için parametrik ve parametrik olmayan istatistiksel yöntemleri kullanmanın önemi kaçınılmazdır. Öte yandan, eğitimde hizmet kalitesi kişisel gelişim ve performans için, bir kurumun başarısı için ve hatta ülkenin gelişimi için büyük öneme sahiptir. Bu çalışmada, hizmet kalitesi verilerinin elde edilmesi için Yüksek Öğretim için hizmet kalitesi (SERVQUAL) ölçeğinin Parasuraman ve diğerlerinden (1988) uyarlanmış bir versiyonu kullanılmıştır. Elde edilen veriler ile parametrik ve parametrik olmayan istatistiksel yöntemler uygulanmıştır. Bu çalışmanın odak noktası kalite algılarının, kalite beklentilerinin ve hizmet kalitesinin bölümlere göre (İktisat, Maliye, Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri, İşletme, Kamu Yönetimi, Uluslararası İlişkiler ve Ekonometri), cinsiyete göre (Bayan, Bay), eğitim türüne göre (örgün ve gece), ve sınıfa (birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü) göre farklılık gösterip göstermediğinin belirlenmesidir. Çalışmanın sonunda, sonuçlar tartışılmıştır.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Yrd.doç.dr. Selim Tüzüntürk This is me

Publication Date December 1, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 11 Special Issue: 1

Cite

APA Tüzüntürk, Y. S. (2015). Yükseköğretimde Hizmet Kalitesi Verilerini Kullanarak Parametrik Ve Parametrik Olmayan İstatistiksel Yöntemlerin Uygulanması. Paradoks Ekonomi Sosyoloji Ve Politika Dergisi265-293.