Product prices, price ratios, price changes, and the factors on which prices depend are among the most important issues in marketing agricultural products. Prices of agricultural products determine the income levels of producers, affect consumer spending on food, and the profits and export earnings of agricultural marketers and speculators. Because of their impact on economic growth and development, governments are developing comprehensive policies and programs to regulate domestic and foreign prices for agricultural products. Since agricultural product prices have a great impact on the incomes of producers and intermediaries, the content of the policies and programs developed is very important. This study discusses the reasons for selling the same agricultural product at different prices in different markets, price analysis, quality-related price changes, and the impact of government programs on price. The explanations begin with the definition of the market, followed by the formation of the equilibrium price under current supply and demand conditions. After examining the seasonal changes in supply and demand conditions on prices, the effect of inventory costs on prices, and price fluctuations, a simple two-zone trade model is used to explain how interregional price differences occur using supply and demand functions. The standardization of products and the benefits of sorting for consumers, the relationship between product quality and price, hedonic prices are among the topics highlighted. At the end of the study, the role of government programs in solving price problems is also discussed.
Ürün fiyatları, fiyat oranları, fiyat değişiklikleri ve fiyatların bağlı olduğu faktörler tarım ürünleri pazarlamasının en önemli konuları arasındadır. Tarım ürünlerinin fiyatları; üreticilerin gelir seviyesini belirler, tüketicilerin gıda maddeleri harcamalarını, tarım ürünlerini pazarlayanların ve spekülatörlerin kârlarını ve ihracat gelirlerini etkiler. Ekonomik büyüme ve gelişmeye etkisinden dolayı hükümetler, tarım ürünlerinin iç ve dış fiyatlarını düzenleyici kapsamlı politika ve programlar üretirler. Tarım ürünlerinin fiyatları, üretici ve aracıların gelirleri üzerinde çok etkili olduğundan, hazırlanan politika ve programların içeriği çok önemlidir. Bu araştırmada, aynı tarım ürününün farklı pazarlarda, farklı fiyatlarla satılmasının sebepleri ve fiyat analizleri ile kaliteye bağlı fiyat değişmeleri ve hükümet programlarının fiyat üzerindeki etkileri üzerinde durulacaktır. Açıklamalara Pazar tanımı ile başlanacak, mevcut arz ve talep şartları altında denge fiyatının oluşması bunu izleyecektir. Arz ve talep şartlarının mevsimlere bağlı olarak değişmesinin fiyatlara yansıması, depolama masraflarının fiyatlara etkisi ve fiyat dalgalanmaları incelendikten sonra iki bölgeli basit bir ticaret modeli yardımı ile arz ve talep fonksiyonları kullanılarak bölgeler arası fiyat farklarının nasıl oluştuğu açıklanacaktır. Ürünlerin standardizasyonu ve derecelendirmenin tüketicilere sağlayacağı yararlar, ürün kalitesi ve fiyat arasındaki ilişki, hedonik fiyatlar üzerinde durulan konular arasındadır. Araştırmanın sonunda, fiyata ilişkin problemlerin çözümünde hükümet programlarının rolü üzerinde de durulacaktır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Zootechny (Other) |
Journal Section | Reviews |
Authors | |
Publication Date | August 15, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 1 Issue: 2 |