Purpose: Chances of survival in
cardiac arrest depend on early cardiopulmonary resuscitation (CPR). The purpose
of our study is to determine the level of knowledge and skills of the
occupational health and safety students, who are medical candidates for the
future, about the subject and the self-confidence of initiating basic life
support (BLS) immediately without the 112 emergency aid ambulance crew arriving
at the scene in case of a sudden cardiac arrest.
Materials and Methods: The
participants include 289 freshmen students studying at the faculty of
occupational health and safety, XXXXXX University, XXXX, Turkey during the
2014-2015 and 2015-2016 academic year. The effects of gender, driving license,
sporting interest, receiving word attack skills education and having
cardiopulmonary resuscitation (CPR) training on the model before university,
receiving word attack skills education and having CPR training on the model at
university upon the location of press, depth of press, speed of press, and
pressure rhythm scores were investigated.
Results: 209 students (82.3%) were
male and 45 students (17.7%) were female. There is a significant difference in
the self-confidence of the students in the study before and after the
education, the answers given to the question ‘‘Do you currently have CPR
training?’’ (p=0.0001). A statistically significant difference was found in
terms of pressure depth score among students who had no education on the model
of CPR before and after the university (p=0.047). A statistically significant
difference was found in terms of pressure depth score of students who received
or did not receive CPR training verbally at the university before the study
(p=0.037). A statistically significant difference was found between the two
groups in terms of pressure place, pressure depth, and rhythm of the students who
received and did not receive CPR on the model (p=0.028, p=0.022, p=0.025,
respectively).
Conclusion: As a
result, occupational health and safety students who are often capable of
reaching the scene faster than the health care professionals in the regions
where they live should be provided with BLS trainings down from the start of
their education life in an attempt to increase their knowledge and skills.
Basic life support BLS occupational health and safety students cardiopulmonary resusciation CPR
Amaç: Kardiyak
arrest durumlarında yaşama tutunma şansı erken kardiyopulmoner resüsitasyon
(KPR)’a bağlıdır. Çalışmamızın amacı, geleceğin iş sağlığı ve güvenliği
uzmanları olacak öğrencilerin ani kardiyak arrest geliştiği durumlarda 112 acil
yardım ambulans ekipleri olay yerine ulaşmadan temel yaşam desteği (TYD)’ne
hemen başlayabilme özgüvenlerini ve bu konu ile ilgili bilgi ve beceri
düzeylerini belirlemektir.
Gereç ve Yöntem: Çalışmamıza XXXXXX Üniversitesi iş sağlığı ve güvenliği
bölümü 2014-2015
ve 2015-2016 öğretim yılında 1. sınıfta öğrenim
gören 254 öğrenci alınmıştır. Öğrencilerin cinsiyet, ehliyet sahibi olup olmama,
sporla ilgilenme, üniversite öncesinde sözel veya maket üzerinde KPR eğitimi
alma, üniversitede sözel veya maket üzerinde KPR eğitimi almış olmasının bası
yeri, bası derinliği, bası hızı, bası
ritmi puanlarına etkisi ve eğitim öncesi-sonrasında KPR yapabilme özgüvenleri
araştırılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin 209’u (%82.3) erkek, 45’i (%17.7) kadındı. Çalışmada eğitim öncesi ve sonrasında sorulan ‘’Şu an
KPR yapar mısın?’’ sorusuna verilen cevaplardan yola çıkıldığında kişilerin öz
güvenlerinde anlamlı fark bulundu (p=0.0001).
Üniversite öncesinde KPR konusunda maket üzerinde eğitim alan ve almayan
öğrenciler arasında bası derinliği puanı açısından istatistiksel anlamlı fark
saptandı (p=0.047).
Çalışma
öncesinde üniversitede sözel olarak KPR eğitimi alan ve almayan öğrencilerin
bası derinliği puanı açısından istatistiksel anlamlı fark saptandı (p=0.037). Üniversitede maket üzerinde
KPR eğitimi alan ve almayan öğrencilerin bası yeri, bası derinliği ve ritm
açısından iki grup arasında istatistiksel anlamlı fark mevcut olduğu saptandı (p
değerleri sırasıyla; p=0.028, p=0.022, p=0.025).
Sonuç: Sonuç olarak yaşadıkları ve
çalıştıkları bölgelerde çoğu zaman olay yerine sağlık profesyonellerinden
daha hızlı ulaşabilecek olan iş sağlığı güvenliği öğrencilerine TYD eğitimleri
öğrenim hayatlarının ilk yıllarından başlayarak özellikle maket üzerinde
verilmeli, bilgi ve becerileri artırılması sağlanmalıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 18, 2019 |
Submission Date | September 28, 2018 |
Acceptance Date | November 9, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 12 Issue: 1 |