Purpose: To examine the
effects of prenatal education on the preference of mode of delivery in pregnant
nulliparous women.
Materials and Methods: This retrospective
cross-sectional study included 824 pregnant nulliparous women who gave their
first birth between May 2017-May 2018 in the …………….Gynecology and Obstetrics and Child Diseases
Training and Research Hospital. While the women who had regular follow-ups (at least
4) in the study center, had healthy singleton pregnancy, and gave birth between
34-42 weeks of gestation were included, women who gave birth to a stillborn
baby, had a breech presentation, had a macrosomia birth, and had their periodic
prenatal examinations in a different healthcare center were excluded. Accordingly, 72 women were excluded in total and the remaining 752
nulliparous women were evaluated.
Results: The mean age of the
women (n=752) was 25.73±4.66 year and their mean gestational week was
39.02±1.49. The mean birth weight
was 3259.28±418.05 g and 51.5% (n=387) of the women gave birth to a boy. Of the
women, 439 (58.4%) gave birth vaginally and 313 (41.6%) gave birth by cesarean
section. There was no significant difference between the women gave birth by
vaginal route and cesarean section regarding the rate of participation in the
childbirth preparation education (52.6% vs. 53.0%, p=0.910). Moreover, the rate
of cesarean section was also lower than vaginal delivery in the women who
completed the prenatal education and had certificate (n=72) but the difference
was not significant (p=0.080).
Conclusion: Increasing the rate
of participation of women in the childbirth preparation education would have
favorable impacts on the preferences of women for mode of delivery.
Childbirth preparation education nulliparity type of delivery vaginal birth cesarean section
Amaç: Doğuma
hazırlık eğitiminin nullipar gebe kadınlarda doğum tercihi üzerine olan
etkisini incelemek.
Gereç ve Yöntem: Bu retrospektif kesitsel
çalışma …………………………………Hastanesinde Mayıs 2017-Mayıs 2018 arasında ilk
doğumlarını yapan 824 gebe nullipar kadını içermektedir. Çalışma merkezinde
düzenli takibe (en az 4) gelenler, sağlıklı tekil gebeliği olanlar ve 34-42
hafta arasında doğum yapmış olan kadınlar çalışmaya dahil edilirken, ölü doğum
yapanlar, makat prezentasyon olanlar, makrozomi saptananlar ve periyodik
prenatal kontrollerini farklı bir sağlık merkezinde yaptıranlar çalışmaya dahil
edilmedi. Buna göre toplamda 72 kadın dışlandı ve geri kalan 752 nullipar kadın
değerlendirildi.
Bulgular: Kadınların (n=752) yaş
ortalaması 25.73±4.66 yıl, ortalama gebelik haftası 39.02±1.49 idi. Ortalama doğum
ağırlığı 3259.28±418.05 gr saptandı ve doğumların %51.5'i (n=387) erkekti.
Kadınların 439'u (%58,4) vajinal, 313'ü (%41,6) sezaryen ile doğum yaptı.
Vajinal yolla doğum yapan kadınlar ile sezaryenla doğum yapanlar arasında,
doğuma hazırlık sınıflarına katılım oranlarında anlamlı bir fark bulunmadı
(%52.6 - %53.0, p=0,910). Ayrıca, doğuma hazırlık eğitimini tamamlayan ve
sertifika alan kadınlarda (n = 72) sezaryen oranı, normal doğumdan daha düşük
olmakla beraber anlamlı fark saptanmadı (p = 0.080).
Sonuç: Doğuma hazırlık eğitimlerine katılımın artırılması,
gebelerin doğum tercihleri üzerinde belirleyici bir etki oluşturabilir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Obstetrics and Gynaecology |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 21, 2020 |
Submission Date | July 29, 2019 |
Acceptance Date | November 25, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 13 Issue: 1 |