Aim: In this study, it was aimed to test the design of the Diabetes Mellitus simulation method prepared in accordance with ST-IX prepared by The International Nursing Association for Clinical Simulation and Learning.
Material and method: This study is planned as cross-sectional. The study was completed with 169 students at Internal Diseases Nursing course at Public University in Turkey. Their opinions and achievement scores were used to evaluate the research results.
Results: As the Diabetes Mellitus simulation scores of the students increased, the application note and the end-of-semester grade rose. The students expressed their opinions about simulation training with 'I was worried before the internship', 'I learned to interpret the disease' expressions.
Conclusion: The simulation, prepared and put into practice for the management of Diabetes Mellitus in accordance with the stages of EİUS:ST-IX, increased practice and end of term grades of students and according to students’ statements, it increased their self confidences, decreased their preclinical concerns and is effective on learning.
Scientific Research Coordination Unit of Pamukkale University
2018KKP201
Amaç: Bu çalışmada İç Hastalıkları Hemşireliği dersi alan öğrencilerin The International Nursing Association for Clinical Simulation and Learning tarafından açıklanan EİUS: ST-IX aşamalarına göre hazırlanan Diabetes Mellitus simülasyon yöntemi ile eğitiminde, başarılarının değ erlendirilmesi ile tasarımının test edilmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve yöntem: Araştırmada İç Hastalıkları Hemşireliği dersi alan 169 öğrenci ile çalışma tamamlanmıştır. Araştırma sonuçlarını değerlendirmek için öğrenci görüşleri ve başarı puanları kullanılmıştır.
Bulgular: Katılımcıların %30,2’si erkek, %69,8’i kadındır. Diabetes Mellitus simülasyon puan ortalamaları 5’li likert değerlendirmede 2,7929±1,05715 olarak, uygulama not ortalaması 79,3195±7,31386, dönem sonu not ortalaması 65,2959±8,60482 olarak saptanmıştır. Öğrencilerin Diabetes Mellitus similasyon puanları yükseldikçe uygulama notu ve dönem sonu notunun yükseldiği ve simülasyon puanı düşük olan öğrencilerin dönem sonu notunun da düşük olduğu bulunmuştur. Öğrenciler simülasyon eğitimine ilişkin görüşlerini ‘Staj öncesi endişemi attım’, ‘Hastalığı yorumlamayı öğrendim’, ‘Çok keyifli ve öğretici’ ifadeleri ile belirtmişlerdir.
Sonuç: Hemş irelik eğ itiminde The International Nursing Association for Clinical Simulation and Learning tarafından açıklanan EIUS: ST-IX aşamalarına göre hazırlanan Diabetes Mellitus simülasyon yönteminin kullanımının, öğ rencilerin klinik uygulama başarılarını arttırdığı, gerçeğ e en yakın tıbbi durumları, klinik problemleri değ erlendirebilmelerine ve hemş irelik bakımını planlamalarına katkı sağ ladığ ı düşünülmektedir.
2018KKP201
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Project Number | 2018KKP201 |
Publication Date | July 1, 2021 |
Submission Date | September 9, 2020 |
Acceptance Date | December 21, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 14 Issue: 3 |