Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BİR GÖRSEL İLETİŞİM ARACI OLARAK FOTOĞRAFIN AFİŞ TASARIMINDAKİ ROLÜ

Yıl 2023, Cilt: 2 Sayı: 1, 68 - 85, 30.06.2023

Öz

Bugünün dünyasında güçlü bir iletişim aracı olarak tanımlanan fotoğraf, var olduğu ilk dönem ürünlerinde gerçeklik etkisinin de verdiği güçle daha çok belgesel tavırda kendini gösterirken, teknolojinin gelişimi ve fotoğrafın yayılımıyla birlikte birçok alana dahil olmuştur. Gelişebilirliği, gerçeklikle bağlantısı ve hızlı yayılan bir görsel araç olması sebebiyle iletişimin vazgeçilmezi haline gelen fotoğraf, günümüzde de amatör ve profesyonel biçimleri ile varlığın kanıtı olmaya devam etmektedir.
Toplum tarafından kabul görmesi, anlatımsal zenginliğinin yoğun olması fotoğrafın tasarım ürünlerinde kullanılmasının belirgin sebeplerindendir. Özellikle afiş tasarımlarında sayfa alanının çoğunluğunu kaplamakta ve tasarımın ilgi çekim merkezi olmaktadır. Fotoğrafın afişte kullanımı fikrin izleyicinin zihninde canlı bir görüntü oluşturmasını sağlamakta ve aktarılmak istenen mesajın doğruluğuna inancı arttırmaktadır.
Sosyal afişler fotoğraf kullanımı bakımından en yoğun örnekleri vermektedir. Sosyal afişler toplumun bütün kesimlerini etkilediği için daha özenli fotoğraf seçkilerinin yapılması gereken afiş türleridir. Bu çalışmada örnek sosyal afişler seçilerek, afişlerde kullanılan fotoğraflar, tasarıma olan etkileri, iletişim, tasarım ve hedef kitle konuları dikkate alınarak incelemiştir.

Kaynakça

  • Benek, M. S. (2018). Sosyal Afişlerin İçerik İnşasinda Grafik Tasarimcinin Sorumluluğu, Yüksek
  • Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Mersin
  • Berger, J. (2013). Bir Fotoğrafı Anlamak, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Berger, J. (2017). Görme Biçimleri, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Ceylan, İ. G. & Ceylan, H. B. (2015). Afiş Tasarımında Popüler Kültürün Yansımaları, idil, Cilt 4, Sayı 17, s.67-86.
  • Civelek M., Oğuz T. (2020). Göstergebilimin Kuramsal Açıdan İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma. Alanya Akademik Bakış, 4(3), s.771-787.
  • Çelikçi, S., Mercin, L. & Çelikçi B. (2020). Uluslararası Sosyal İçerikli Afiş Yarışmalarının İncelenmesi ve Posterland.Org Uygulama Örneği, sed, 8/2, s.160–182.
  • Demir, B. Ç. (2020). Bir Görsel İletişim Türü Olarak Afiş Tasarimi: Postmodern Reklam Afişlerinin Biçimsel Açidan İncelenmesi, İktisadi ve İdari Bilimlerde Güncel Araştırmalar Ed: Doç. Dr. Yüksel Akay Unvan Doç. Dr. Faruk Kalay, Karadağ: İvpe Yayınları.
  • Derman, İ. (1993). Fotoğraf ve Gerçeklik, Ankara: Med-Campus Project #A126 Yayınları (doktora tezi, 1987).
  • Gümüştekin, N. (2012). İki Polonyali Grafik Tasarimci-Henryk Tomaszewski ve Franciszek Starowieyski-Örneğinde Ii. Dünya Savaşi Sonrasi Tiyatro Afişleri. Sanat Dergisi , 0 (21) , 63- 74. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunigsfd/issue/2609/33576 Kalfalı, N. (2010). Bir Görsel İletişim Aracı Olan Fotoğrafta Belirginlik. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunigsfd/issue/2609/33576 Marien, M. W. ( 2015). Fotoğrafçılığı Değiştiren 100 Fikir, İstanbul: Literatür Yayıncılık. Prakel, D. (2011). Yaratıcı Fotoğrafçılığın Temelleri, İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • Pulat, A., Tanyeli, K. (2012). Göstergebilim ve Söylemsel Yapı. Frankofoni, 1(38), s.207-222 Sontag, S. (2011) Fotoğraf Üzerine, İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Söylemez, Y. (2019). Görsel İletişimde Çocuk Afişlerinin Hedef Kitle Üzerindeki Etkisi, Adıyaman: İksad Yayınevi. Uçar, T. F. (2019). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım, İstanbul: İnkılap Yayınları. Uyan Semerci, P. & Erdoğan, E. (Editörler). (2013). Farklı Pencereler, Farklı Manzaralar: Sosyal Bilimlerde Yöntem Tartışmaları, İstanbul: Hiper Link Yayınları. Twemlow, A. (2011). Grafik Tasarım Ne İçindir?, İstanbul: Yem Yayınları. Türker, A., Yılmaz, İ. (2023). Yetişkin Bireylerde Renklerle Yeme Arzusu İlişkisinin Araştırılması, Journal of Gastronomy, Hospitality and Travel, 6(1), s. 349-364. Yalur, R. (2021). Grafik Tasarımda Renklerle Düşünme. idil, 79, s.478–493. Yigin, T. (2011) Çağdaş Grafik Tasarımda Fotoğrafın İletişimsel Konumu, Sanatta Yeterlik Tezi, İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Duygu Kızıldemir

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2023
Gönderilme Tarihi 1 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kızıldemir, D. (2023). BİR GÖRSEL İLETİŞİM ARACI OLARAK FOTOĞRAFIN AFİŞ TASARIMINDAKİ ROLÜ. Pamukkale Üniversitesi İletişim Bilimleri Dergisi, 2(1), 68-85.