Eşʽariyye mezhebinin Kuzey Afrika’daki önemli simalarından biri olan, kimilerince hicri on birinci yüzyılın müceddidi kabul edilen Ebû Ali Hasan el-Yûsî, diğer kimliklerinin yanında kelâmcı hüviyeti de bulunan bir şahsiyettir. Bu sahada adını daha çok Senûsî’nin meşhur akaid şerhine yazdığı haşiye ile duyuran müellif, diğer konuların yanında kelâm ilmini farklı vecihleriyle tanıtan açıklamalar da getirmiştir. Tasavvufi kimliğe sahip olması ve ilimler tasnifi alanında biri geniş, diğeri özet mahiyetinde iki eser kaleme alması onun kelâm ilmine bakışını incelemeye değer kılmaktadır. Yûsî, bu doğrultuda kelâmın isimleri, ilgili isimlerin kullanılma gerekçeleri, tanımı, ilkeleri, meseleleri, mevzuu, kurucusu, ortaya çıkış sebebi, öğrenilmesinin hükmü, fazileti, metafizik ile ilişkisi gibi konulara eğilmiştir. Bu bahislerde Teftâzânî’den izler taşıyan açıklamalar getirse de özgün izahları da eksik olmamıştır.
Nâsırî, Ebü’l-Abbâs Ahmed b. Hâlid. Kitâbü’l-İstiksâ li-ahbâri’d-düveli’l-magribi’l-aksâ. thk. Cafer en-Nâsırî-Muhammed en-Nâsırî. 9 Cilt. Dârülbeyzâ: Dârü’l-Kitâb, 1418/1997.
Semerkandî, Şemseddîn Muhammed b. Eşref el-Hüseynî, es-Sahâifü’l-ilâhiyye. thk. Ahmed Abdurrahmân es-Şerîf. Kuveyt: Mektebetü’l-Felah, 1985.
Senûsî, Ebû Abdullah Muhammed b. Yusuf b. Ömer b. Şuayb. Şerhü’l-Akîdeti’l-kübrâ. thk. Seyyid Yûsuf Ahmed. Beyrut: Dârü’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1427/2006.
Teftâzânî, Sa’düddîn Mesûd b. Ömer b. Abdullah. Şerhu’l-Makâsıd. thk. Abdurrahman Umeyre. 5 Cilt. Beyrut: Âlemü’l-Kütüb, 1409/1989.
Tunagöz, Tuna. “Sirâceddin el-Urmevî’nin İslam Düşüncesine Yön Verecek Disiplin Arayışı: Risâle fi’l-fark beyne mevzû’ayi’l-ilmi’l-ilâhî ve’l-kelâm Üzerine Bir İnceleme”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 16/1 (2016), 37-82.
Yavuz, Yusuf Şevki. “Eşʽariyye”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. 11: 447-455. İstanbul: TDV Yayınları, 1995.
Yûsî, Ebû Ali Nureddîn Hasan b. Mesûd b. Muhammed. Fehrestü’l-Yûsî, thk. Zekeriyya el-Huseyrî. Beyrut: Dârü’l-Kütübi’l-İlmiyye, 2009.
Yûsî, Ebû Ali Nureddîn Hasan b. Mesûd b. Muhammed. Havâşi’l-Yûsî alâ şerh-i kübrâ es-Senûsî. thk. Humeyd Hamânî el-Yûsî. 3 Cilt. y.y.: Dârü’l-Beyzâ, 1437/2016.
Yûsî, Ebû Ali Nureddîn Hasan b. Mesûd b. Muhammed. el-Kânûn fi ahkâmi’l-ilm ve ahkâmi’l-âlim ve ahkâmi’l-müteallim. thk. Hamid Hamânî. Rabat: Matbaatü’ş-Şâle, 1419/1998.
Yûsî, Ebû Ali Nureddîn Hasan b. Mesûd b. Muhammed. el-Muhâdarât fî’l-edeb ve’l-luga, thk. Muhammed Haccî-Ahmed Şerkâvî İkbâl. 2 Cilt. Beyrut: Dârü’l-Garbi’l-İslâmî, 2. Baskı, 1402/1982.
Nâsırî, Ebü’l-Abbâs Ahmed b. Hâlid. Kitâbü’l-İstiksâ li-ahbâri’d-düveli’l-magribi’l-aksâ. thk. Cafer en-Nâsırî-Muhammed en-Nâsırî. 9 Cilt. Dârülbeyzâ: Dârü’l-Kitâb, 1418/1997.
Semerkandî, Şemseddîn Muhammed b. Eşref el-Hüseynî, es-Sahâifü’l-ilâhiyye. thk. Ahmed Abdurrahmân es-Şerîf. Kuveyt: Mektebetü’l-Felah, 1985.
Senûsî, Ebû Abdullah Muhammed b. Yusuf b. Ömer b. Şuayb. Şerhü’l-Akîdeti’l-kübrâ. thk. Seyyid Yûsuf Ahmed. Beyrut: Dârü’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1427/2006.
Teftâzânî, Sa’düddîn Mesûd b. Ömer b. Abdullah. Şerhu’l-Makâsıd. thk. Abdurrahman Umeyre. 5 Cilt. Beyrut: Âlemü’l-Kütüb, 1409/1989.
Tunagöz, Tuna. “Sirâceddin el-Urmevî’nin İslam Düşüncesine Yön Verecek Disiplin Arayışı: Risâle fi’l-fark beyne mevzû’ayi’l-ilmi’l-ilâhî ve’l-kelâm Üzerine Bir İnceleme”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 16/1 (2016), 37-82.
Yavuz, Yusuf Şevki. “Eşʽariyye”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. 11: 447-455. İstanbul: TDV Yayınları, 1995.
Yûsî, Ebû Ali Nureddîn Hasan b. Mesûd b. Muhammed. Fehrestü’l-Yûsî, thk. Zekeriyya el-Huseyrî. Beyrut: Dârü’l-Kütübi’l-İlmiyye, 2009.
Yûsî, Ebû Ali Nureddîn Hasan b. Mesûd b. Muhammed. Havâşi’l-Yûsî alâ şerh-i kübrâ es-Senûsî. thk. Humeyd Hamânî el-Yûsî. 3 Cilt. y.y.: Dârü’l-Beyzâ, 1437/2016.
Yûsî, Ebû Ali Nureddîn Hasan b. Mesûd b. Muhammed. el-Kânûn fi ahkâmi’l-ilm ve ahkâmi’l-âlim ve ahkâmi’l-müteallim. thk. Hamid Hamânî. Rabat: Matbaatü’ş-Şâle, 1419/1998.
Yûsî, Ebû Ali Nureddîn Hasan b. Mesûd b. Muhammed. el-Muhâdarât fî’l-edeb ve’l-luga, thk. Muhammed Haccî-Ahmed Şerkâvî İkbâl. 2 Cilt. Beyrut: Dârü’l-Garbi’l-İslâmî, 2. Baskı, 1402/1982.
Bayram, İ. (2022). Yûsî’nin Kelâm İlmine Bakışı. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 9(2), 721-752. https://doi.org/10.17859/pauifd.1171705
AMA
Bayram İ. Yûsî’nin Kelâm İlmine Bakışı. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. December 2022;9(2):721-752. doi:10.17859/pauifd.1171705
Chicago
Bayram, İbrahim. “Yûsî’nin Kelâm İlmine Bakışı”. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 9, no. 2 (December 2022): 721-52. https://doi.org/10.17859/pauifd.1171705.
EndNote
Bayram İ (December 1, 2022) Yûsî’nin Kelâm İlmine Bakışı. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 9 2 721–752.
IEEE
İ. Bayram, “Yûsî’nin Kelâm İlmine Bakışı”, Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, vol. 9, no. 2, pp. 721–752, 2022, doi: 10.17859/pauifd.1171705.
ISNAD
Bayram, İbrahim. “Yûsî’nin Kelâm İlmine Bakışı”. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 9/2 (December 2022), 721-752. https://doi.org/10.17859/pauifd.1171705.
JAMA
Bayram İ. Yûsî’nin Kelâm İlmine Bakışı. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2022;9:721–752.
MLA
Bayram, İbrahim. “Yûsî’nin Kelâm İlmine Bakışı”. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, vol. 9, no. 2, 2022, pp. 721-52, doi:10.17859/pauifd.1171705.
Vancouver
Bayram İ. Yûsî’nin Kelâm İlmine Bakışı. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2022;9(2):721-52.