BibTex RIS Cite

-

Year 2014, Issue: 2, 0 - 105, 11.09.2014

Abstract

This paper concludes philosophical elements regarding conceptual theory, significances of human attitude towards the environment. In a sustainable life, environmental management becomes the most crucial area to be concerned. Thereare many campaigns, courses and even legal enforcement to ensure the success of educating wise attitude towards environment. This could be more effective and will create eternal effects if the understanding of environmental attitude would be based on religious teachings and philosophy. Not only for Muslims,these theoretical principles were described by the Holy Book, supported with the Prophet’s tradition which could also be practiced by all mankind. The Great Sustainer is the best provider of the guidelines in interacting with all entities in our environment. In addition, they are closely related to the concept of rewards, directly or delayed. This paper highlighted a conceptual framework to be understood, in order to guide the do’s and don’ts, good or bad habits and positive or negative behavior towards environmental entities, including metaphysical entities. The most important point is, this philosophy would be a platform towards designing approaches, strategies or activities towards inculcating good behavior towards environment.

References

  • Agwan, A. R. (1997). Islam and The Environment. Kuala Lumpur: Synergy Book International. Abdul Halim Sulaiman, Dr. (1998). “Pertimbangan Ekologi Dalam Pengurusan Alam Sekitar”: Seminar Alam Sekitar: Pengurusan Bijak Alam Anugerah Tuhan. Kuala Lumpur: IKIM 27-18 October 1998. Bhatti, Engr. Akhtar K. and Gul-e-Jannat, Dr. (1994). The Holy Quran on Environment. Pakistan: Royal Book Company.
  • “Environmental Ideologies” [Environmental Philosophy and Ethics: Introduction and Rationale]. April 11, 2002. http://www.ecospace.newport.ac.uk/philosophy/cssecotech.htm “Environmental Values” [Anthropocentrism: A Misunderstood Problem]. April 13, 2002. http://www.erica.demon.co.uk/EV/EV603.html “Ecocentrism vs Anthropocentrism” [Ecocentrism vs Anthropocentrism: Green Nature]. April 13, 2002. http://www.greennature.com/article.php?sid=469 “Classifying Environmentalisme” [A Critical Introduction to Technocentrism and Ecocentrism]. May 16, 2001. http://www.greenwich.ac.uk.htm Jamaluddin, M. J. (1996). Impak Pembangunan Terhadap Alam Sekitar. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia. Mohd Noor Ramlan (1999). Ekologi Asas and Alam Semulajadi Terpilih. Shah Alam: Biroteks Universiti Teknologi Mara. Qushani, Mehdi (1986). The Holy Quran and The Science of Nature. Tehran: Islamic Propogation Organisation. Samsu Adabi Mamat & Mohd Bustaman Abdul Aziz (2001). “Al Quran, Manusia dan Falsafah Al Quran”: National Seminar Environmental Management 2001: Current Development and Future Planning. Bangi: Universiti Teknologi MARA 14-15 Ogos 200 The Dorling Kindersley (1998). History of The World [Revised Edition]. London: Dorling Kindersley Limited. Uthman El Muhammady (1998). “Perspektif Pengurusan Alam Sekitar: Islam and Alam Sekitar”: Seminar Alam Sekitar: Pengurusan Bijak Alam Anugerah Tuhan. Kuala Lumpur: IKIM 27-18 October 1998. Wan Mohd Azam Mohd Amin, Dr. (1996). “Prinsip-prinsip Umum Penjagaan Alam Sekitar Menurut Al Quran and As Sunnah”: Dakwah April 1996 Bil 227: 19-25. Ziauddin Sardar (1991). Sentuhan Midas (Terjemahan). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. Ziauddin Sardar (1990). Masa Hadapan Islam: Bentuk Idea Yang Akan Datang (Terjemahan). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

İSLÂM FELSEFESİNİN DAVRANIŞ TEMELLİ ÇEVRESEL TUTUMA BAKIŞI

Year 2014, Issue: 2, 0 - 105, 11.09.2014

Abstract

Bu makale, çevreyle alakalı insan davranışının önemini belirten kavramsal teoriye ilişkin felsefi esasları içerir. Sürdürülebilir bir yaşamda çevre yönetimi, ilgilenilen en önemli alandır. Çevreye karşı akıllı bir davranış eğitiminin başarısını sağlamak için birçok kampanya, kurs ve hatta hukuki yaptırımlar mevcuttur. Eğer çevre anlayışı dini öğretilere ve felsefeye dayanırsa bu çok etkili olabilecek ve sonsuz faydalar oluşturacaktır. Kutsal Kitab’ın ortaya koyduğu ve Peygamber’in Sünnetinin desteklediği bu teorik prensipler sadece Müslümanlar için değil aynı zamanda bütün insanlar için uygulanabilirdir. Çevremizdeki tüm varlıklarla etkileşimimizde en iyi rehber Yüce Yaratıcı’nın buyruklarıdır. Buna ek olarak bu prensipler ödül kavramıyla doğrudan ya da dolaylı olarak yakından ilgilidir. Bu makale, çevremizde metafizik olanlar dâhil bütün varlıklara karşı yapılması ve yapılmaması gereken, iyi veya kötü alışkanlıklar veya olumlu ya da olumsuz davranışları göstermek için anlaşılır kavramsal bir çerçeveyi vurgulamaktadır. En önemli nokta, bu felsefenin çevreyle alakalı iyi davranış telkin etmeye yönelik yaklaşımları, stratejileri veya aktiviteleri tasarlamak amacıyla bir altyapı oluşturmasıdır.

References

  • Agwan, A. R. (1997). Islam and The Environment. Kuala Lumpur: Synergy Book International. Abdul Halim Sulaiman, Dr. (1998). “Pertimbangan Ekologi Dalam Pengurusan Alam Sekitar”: Seminar Alam Sekitar: Pengurusan Bijak Alam Anugerah Tuhan. Kuala Lumpur: IKIM 27-18 October 1998. Bhatti, Engr. Akhtar K. and Gul-e-Jannat, Dr. (1994). The Holy Quran on Environment. Pakistan: Royal Book Company.
  • “Environmental Ideologies” [Environmental Philosophy and Ethics: Introduction and Rationale]. April 11, 2002. http://www.ecospace.newport.ac.uk/philosophy/cssecotech.htm “Environmental Values” [Anthropocentrism: A Misunderstood Problem]. April 13, 2002. http://www.erica.demon.co.uk/EV/EV603.html “Ecocentrism vs Anthropocentrism” [Ecocentrism vs Anthropocentrism: Green Nature]. April 13, 2002. http://www.greennature.com/article.php?sid=469 “Classifying Environmentalisme” [A Critical Introduction to Technocentrism and Ecocentrism]. May 16, 2001. http://www.greenwich.ac.uk.htm Jamaluddin, M. J. (1996). Impak Pembangunan Terhadap Alam Sekitar. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia. Mohd Noor Ramlan (1999). Ekologi Asas and Alam Semulajadi Terpilih. Shah Alam: Biroteks Universiti Teknologi Mara. Qushani, Mehdi (1986). The Holy Quran and The Science of Nature. Tehran: Islamic Propogation Organisation. Samsu Adabi Mamat & Mohd Bustaman Abdul Aziz (2001). “Al Quran, Manusia dan Falsafah Al Quran”: National Seminar Environmental Management 2001: Current Development and Future Planning. Bangi: Universiti Teknologi MARA 14-15 Ogos 200 The Dorling Kindersley (1998). History of The World [Revised Edition]. London: Dorling Kindersley Limited. Uthman El Muhammady (1998). “Perspektif Pengurusan Alam Sekitar: Islam and Alam Sekitar”: Seminar Alam Sekitar: Pengurusan Bijak Alam Anugerah Tuhan. Kuala Lumpur: IKIM 27-18 October 1998. Wan Mohd Azam Mohd Amin, Dr. (1996). “Prinsip-prinsip Umum Penjagaan Alam Sekitar Menurut Al Quran and As Sunnah”: Dakwah April 1996 Bil 227: 19-25. Ziauddin Sardar (1991). Sentuhan Midas (Terjemahan). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. Ziauddin Sardar (1990). Masa Hadapan Islam: Bentuk Idea Yang Akan Datang (Terjemahan). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
There are 2 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Çeviriler
Authors

Kemal Göz

Publication Date September 11, 2014
Submission Date September 11, 2014
Published in Issue Year 2014 Issue: 2

Cite

APA Göz, K. (2014). İSLÂM FELSEFESİNİN DAVRANIŞ TEMELLİ ÇEVRESEL TUTUMA BAKIŞI. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi(2), 0-105. https://doi.org/10.17859/pauifd.01973
AMA Göz K. İSLÂM FELSEFESİNİN DAVRANIŞ TEMELLİ ÇEVRESEL TUTUMA BAKIŞI. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. October 2014;(2):0-105. doi:10.17859/pauifd.01973
Chicago Göz, Kemal. “İSLÂM FELSEFESİNİN DAVRANIŞ TEMELLİ ÇEVRESEL TUTUMA BAKIŞI”. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, no. 2 (October 2014): 0-105. https://doi.org/10.17859/pauifd.01973.
EndNote Göz K (October 1, 2014) İSLÂM FELSEFESİNİN DAVRANIŞ TEMELLİ ÇEVRESEL TUTUMA BAKIŞI. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 2 0–105.
IEEE K. Göz, “İSLÂM FELSEFESİNİN DAVRANIŞ TEMELLİ ÇEVRESEL TUTUMA BAKIŞI”, Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, no. 2, pp. 0–105, October 2014, doi: 10.17859/pauifd.01973.
ISNAD Göz, Kemal. “İSLÂM FELSEFESİNİN DAVRANIŞ TEMELLİ ÇEVRESEL TUTUMA BAKIŞI”. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 2 (October 2014), 0-105. https://doi.org/10.17859/pauifd.01973.
JAMA Göz K. İSLÂM FELSEFESİNİN DAVRANIŞ TEMELLİ ÇEVRESEL TUTUMA BAKIŞI. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2014;:0–105.
MLA Göz, Kemal. “İSLÂM FELSEFESİNİN DAVRANIŞ TEMELLİ ÇEVRESEL TUTUMA BAKIŞI”. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, no. 2, 2014, pp. 0-105, doi:10.17859/pauifd.01973.
Vancouver Göz K. İSLÂM FELSEFESİNİN DAVRANIŞ TEMELLİ ÇEVRESEL TUTUMA BAKIŞI. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2014(2):0-105.