İnsanın ve hayatın niçin yaratıldığı sorusuna Kur’ân’da Allah’a kulluk etmek, Allah’ın halifesi olmak ve ahsen-i amele/en iyi davranışa sahip olmak gibi farklı cevaplar verilmiştir. Bu çalışma, insanın varlığına anlam ve hedef belirleyen bir konu olarak ahsen-i ameli ve sonuçlarının neler olduğunu mevzuyu ihtiva eden Hûd 7; el-Kehf 7 ve el-Mülk sûresi 2. âyetler çerçevesinde ele almaktadır. Müfessirlerin yorumlarından ahsen-i amelin ihlâs, tevekkül ve istikamet sahibi olup dünyevileşmeyen mü’minler tarafından işlenebileceği, dolayısıyla ahsen-i amelin kulluk ve kemalde üst mertebeyi anlattığı anlaşılmaktadır. Ahsen-i amel dairesine giren davranışların sadece organların amelleriyle sınırlı olmadığı, kalbin amellerini de kapsadığı, bu hedefe ulaşan mü’minlerin âyetlerde övülüp takdir edildikleri, dünya zinetlerine aldanarak bu amaçtan uzaklaşan müşriklerin ise eleştirildikleri görülmektedir. Ahsen-i amel ile ulaşılan ihsân makamının kulu hem ilahi lütuf ve ikramlara ulaştırdığı hem de marifetullah konusunda bilgi ve tecrübe sahibi yaptığı görülmektedir. Konuyla ilgili müfessirlerin yorumlarının aynı temelde olması bu konuda genel olarak ortak anlayışın bulunduğunu göstermektedir.
Abstract
Different answers have been given in the Qur'an to the question of why humans and life
were created, such as serving God, being God's vicegerent, and having the best behavior.
This study deals with the best behavior as a subject that determines the meaning and
goal of human existence and what its consequences are within the framework of the
verses containing the subject which are Hûd 7; el-Kehf 7 and the 2nd verse of el-Mülk
sura. It is understood from the interpretations of the commentators that the best
behavior can be exhibited by believers who have sincere commitment, faith and
destination and who do not secularise and therefore the best behavior describes the
upper rank in servitude and maturation. It is seen that the behaviors that fall within the
scope of the best behavior are not limited to the deeds of the organs, but also include
the deeds of the heart, that believers who achieve this goal are praised and appreciated
in the verses, while the polytheists who are deceived by the world's ornaments and
stray from this goal are criticized. It is seen that the beneficence rank, which is achieved
with the best behavior, not only makes the servant reach divine favors and treats, butalso makes them have knowledge and experience in knowing and recognizing Allah. The fact that the interpretations of the commentators on the subject are on the same basis shows that there is a general understanding on this issue.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2021 |
Submission Date | October 22, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 8 Issue: 2 |