Bu araştırmada, ergenlerin çocukluk örselenme yaşantılarının özlük niteliklerine göre farklılaşıp farklılaşmadığının tespit edilmesi ile ergenlerin çocukluk örselenme yaşantılarının empatik eğilim ve sosyal sorun çözme becerilerini yordama düzeyinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada Çocukluk Örselenme Yaşantıları Ölçeği, KA-Sİ Çocuk ve Ergenler İçin Empatik Eğilim Ölçeği, Sosyal Sorun Çözme Envanteri kullanılmıştır. Ergenlerin çocukluk örselenme yaşantıları alt boyutlarından fiziksel istismar, duygusal istismar ve ihmal, cinsel istismar puanları cinsiyet değişkenine göre farklılaşmaktadır. Ergenlerin çocukluk örselenme yaşantılarının fiziksel istismar, duygusal istismar - ihmal alt boyutları puanlarının baba eğitim durumu, kardeş sayısı ve ailenin gelir düzeyine göre anlamlı düzeyde farklılaştığı; ergenlerin duygusal istismar -ihmal alt boyutu puanlarının anne eğitim düzeyine göre anlamlı düzeyde farklılaştığı bulunmuştur. Ayrıca ergenlerin çocuk örselenme yaşantı alt boyutlarından fiziksel istismar, duygusal istismar-ihmal alt boyutlarının bilişsel empatiyi, duygusal istismar-ihmal, cinsel istismar alt boyutunun duygusal empatiyi anlamlı düzeyde yordadığı bulunmuştur. Ergenlerin çocukluk örselenme yaşantılarının duygusal istismar-ihmal alt boyutunun sosyal sorun çözmenin alt boyutlarını düzeyde olarak yordadığı bulunmuştur.
The purpose of this study was to investigate whether high school students’ childhood trauma experiences differ based on individual differences, and whether childhood trauma experiences of adolescents predict empathic tendency and social problem solving. In this study, Childhood Trauma Questionnaire, Adolescent KA-Sİ Empathic Tendency Scale, and Social Problem Solving Inventory were used. Adolescents’ physical abuse, emotional abuse-neglect, and sexual abuse sub-dimensions of childhood trauma experience scores significantly differed based on gender. Adolescents’ physical abuse, emotional abuse-neglect sub dimensions of childhood trauma experience scores significantly differed based on father education-level, number of siblings and income- level of family. Adolescents’ emotional abuse-neglect sub dimension of childhood trauma experiences scores significantly differed based on mother education-level. Also physical abuse, emotional abuse-neglect sub dimensions of childhood trauma experiences predicted cognitive empathy whereas emotional abuse-neglect, sexual abuse sub dimensions of childhood trauma experiences predicted emotional empathy. The results also indicate that adolescents’ emotional abuse-neglect sub dimensions of childhood trauma experiences predicted sub dimensions of social problem solving.
Other ID | JA36MF77RN |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 14, 2016 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 5 Issue: 3 - Volume: 5 Issue: 3 |