BibTex RIS Cite

Avusturya ve Türkiye’de Öğretmen Adayı Belirleme Süreci

Year 2015, Volume: 5 Issue: 1 - Volume: 5 Issue: 1, 113 - 132, 14.07.2016

Abstract

Bu çalışmanın amacı Türkiye ve Avusturya eğitim sistemlerinde öğretmen adaylarının belirlenme sürecini ortaya koymaktır. Araştırma’nın Avusturya boyutunda Avusturya Yukarı Avusturya Eğitim Yüksek Okulu öğretmen adaylarını belirleme sürecine ilişkin belgeler incelenmiş, öğretmen adayı belirleme süreci gözlenmiştir. Türkiye boyutunda ise yükseköğretime geçiş kriterleri incelenmiş, 96 öğretmen adayı ile görüşülmüştür. Araştırma bulgularına göre Avusturya öğretmen yetiştirme sisteminde öğretmenlik mesleğini yapacak kişilerin öğretmenlik mesleğini isteyerek başvurmalarının yanında adayın mesleğe uygunluğuna karar verildiği uygulamalı bir sınava göre belirlenmektedir. Türkiye’de öğretmenlik mesleği yapacak olan bireyler ÖSYM tarafından gerçekleştirilen merkezi sınavlarla belirlenmektedir. Bu sınavlarda öğretmen adaylarının alanlarına göre matematik, sosyal bilgiler, fen bilgisi, geometri, Türk dili ve edebiyatı, tarih ve coğrafya alanlarından aldıkları puanlar dikkate alınırken, bireyin bu mesleği isteme nedenleri, öğretmenlik mesleğine uygunluğu ve kişisel özellikleri ile ilgili bir değerlendirmeye rastlanmamaktadır. Öğretmen adayları ile yapılan görüşmelerde mesleği isteyerek seçen adaylar yanında mesleği sevmeyen, zorunda olduğu için seçen, eğitimini tamamlasa dahi öğretmenlik yapmayacaklarını belirten öğretmen adayların da olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Discussion, Conclusion & Implementation
  • Teaching profession in Turkey should be given the value it deserves and selection of teacher candidates should be changed to a system in which qualitative values such as professional attitude, skills and competences are considered.
  • The selection process for teacher candidates should not be done randomly but should ensure that individuals who really want to do the profession and have the necessary qualifications and capacity be selected.
  • yöntemleri. Ankara: Pegem A. Yayıncılık. Çelikten,M., Şanal, M. & Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal
  • Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 207-237. Çetin, Ş. (2006). Öğretmenlik mesleği tutum ölçeğinin geliştirilmesi (geçerlik ve güvenirlik çalışması). Gazi
  • Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 28-37. Dilmaç, B., Çıkılı, Y., Işık, H. & Sungur, C. (2009). Teknik öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleklerine
  • ilişkin tutumlarının yordayıcısı olarak mesleki benlik saygısı. Selçuk Üniversitesi Teknik Bilimler Meslek
  • Yüksekokulu Teknik-Online Dergi, 8 (2), 34-50. Gündüz, Ş. & Odabaşı, F. (2004). Bilgi çağında öğretmen adaylarının eğitiminde öğretim teknolojileri ve
  • materyal geliştirme dersinin önemi. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3 (1), 43- 48. Gürbüz, H. & Kışoğlu, M. (2007). Tezsiz yüksek lisans programına devam eden fen edebiyat fakültesi ve
  • eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları.(Atatürk Üniversitesi Örneği),
  • Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 71–83. Hanushek, E. A.(2014). Boosting teacher effectiveness. In Chester E. Finn Jr. & Richard Sousa (Eds.),
  • What lies ahead for America's children and their schools (pp.23-35). Stanford CA: Hoover Institution Press. Karakütük, K. (2006).Eğitimin ekonomik temelleri. In V. Sönmez (Ed). Eğitim bilimine giriş (pp.151-185).
  • Analyse eines veränderungsbedürftigen Zustandes (2. Aufl.). Weinheim und Basel: Beltz. Şeker, H. , Deniz, S. & Görgen, İ. (2004). Öğretmen yeterlikleri ölçeği. Milli Eğitim Dergisi, 164. Şişman, M. & Acat, M. B. (2003).Öğretmenlik uygulaması çalışmalarının öğretmenlik mesleğinin
  • algılanmasındaki etkisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 235-250. University of Applied Sciences Upper Austria. Verfahren der Feststellung der Eignung zum Bache - lorstudium zur Erlangung des Lehramts für Volks-, Haupt,Sonder und Polytechnische Schulen. Retrived July 07, 2012, from http://www.ph-ooe.at/ausbildungstudium.html Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

The Selection Process of Teacher Candidate in Austria and Turkey

Year 2015, Volume: 5 Issue: 1 - Volume: 5 Issue: 1, 113 - 132, 14.07.2016

Abstract

The aim of this study is to analyze the selection process of teacher candidates in Turkey and Austria education systems. In the study, the Upper Austria Higher Education documents on the selection processes were examined and the teacher candidates’ selection processes were observed. For the Turkish side, the higher education selection handbooks by Student Selection and Placement Center (OSYM) were examined and 96 teacher candidates were interviewed. According to the findings, in Austria’s teacher education system, the students should volunteer to be a teacher and also must fulfill compliance of the profession. In Turkey, on the other hand, the teacher candidates were selected according to the central examination results conducted by ÖSYM. While scores are taken into account in the areas such as mathematics, social sciences, science, geometry, etc., the evaluation related to the individual reasons for seeking this profession, individuals’ eligibility of the teaching profession and personal characteristics are not considered in this selection process. The interview results revealed that while some of the candidates were willing to become a teacher, others reported obligation to do so and some stated that they accidently selected to be a teacher.

References

  • Discussion, Conclusion & Implementation
  • Teaching profession in Turkey should be given the value it deserves and selection of teacher candidates should be changed to a system in which qualitative values such as professional attitude, skills and competences are considered.
  • The selection process for teacher candidates should not be done randomly but should ensure that individuals who really want to do the profession and have the necessary qualifications and capacity be selected.
  • yöntemleri. Ankara: Pegem A. Yayıncılık. Çelikten,M., Şanal, M. & Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal
  • Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 207-237. Çetin, Ş. (2006). Öğretmenlik mesleği tutum ölçeğinin geliştirilmesi (geçerlik ve güvenirlik çalışması). Gazi
  • Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 28-37. Dilmaç, B., Çıkılı, Y., Işık, H. & Sungur, C. (2009). Teknik öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleklerine
  • ilişkin tutumlarının yordayıcısı olarak mesleki benlik saygısı. Selçuk Üniversitesi Teknik Bilimler Meslek
  • Yüksekokulu Teknik-Online Dergi, 8 (2), 34-50. Gündüz, Ş. & Odabaşı, F. (2004). Bilgi çağında öğretmen adaylarının eğitiminde öğretim teknolojileri ve
  • materyal geliştirme dersinin önemi. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3 (1), 43- 48. Gürbüz, H. & Kışoğlu, M. (2007). Tezsiz yüksek lisans programına devam eden fen edebiyat fakültesi ve
  • eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları.(Atatürk Üniversitesi Örneği),
  • Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 71–83. Hanushek, E. A.(2014). Boosting teacher effectiveness. In Chester E. Finn Jr. & Richard Sousa (Eds.),
  • What lies ahead for America's children and their schools (pp.23-35). Stanford CA: Hoover Institution Press. Karakütük, K. (2006).Eğitimin ekonomik temelleri. In V. Sönmez (Ed). Eğitim bilimine giriş (pp.151-185).
  • Analyse eines veränderungsbedürftigen Zustandes (2. Aufl.). Weinheim und Basel: Beltz. Şeker, H. , Deniz, S. & Görgen, İ. (2004). Öğretmen yeterlikleri ölçeği. Milli Eğitim Dergisi, 164. Şişman, M. & Acat, M. B. (2003).Öğretmenlik uygulaması çalışmalarının öğretmenlik mesleğinin
  • algılanmasındaki etkisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 235-250. University of Applied Sciences Upper Austria. Verfahren der Feststellung der Eignung zum Bache - lorstudium zur Erlangung des Lehramts für Volks-, Haupt,Sonder und Polytechnische Schulen. Retrived July 07, 2012, from http://www.ph-ooe.at/ausbildungstudium.html Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 14 citations in total.

Details

Other ID JA36NZ34PN
Journal Section Articles
Authors

Mehmet Canbulat This is me

Ayşe Nur Kutluca Canbulat This is me

Publication Date July 14, 2016
Published in Issue Year 2015 Volume: 5 Issue: 1 - Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Canbulat, M., & Kutluca Canbulat, A. N. (2016). Avusturya ve Türkiye’de Öğretmen Adayı Belirleme Süreci. Pegem Eğitim Ve Öğretim Dergisi, 5(1), 113-132.
AMA Canbulat M, Kutluca Canbulat AN. Avusturya ve Türkiye’de Öğretmen Adayı Belirleme Süreci. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi. July 2016;5(1):113-132.
Chicago Canbulat, Mehmet, and Ayşe Nur Kutluca Canbulat. “Avusturya Ve Türkiye’de Öğretmen Adayı Belirleme Süreci”. Pegem Eğitim Ve Öğretim Dergisi 5, no. 1 (July 2016): 113-32.
EndNote Canbulat M, Kutluca Canbulat AN (July 1, 2016) Avusturya ve Türkiye’de Öğretmen Adayı Belirleme Süreci. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi 5 1 113–132.
IEEE M. Canbulat and A. N. Kutluca Canbulat, “Avusturya ve Türkiye’de Öğretmen Adayı Belirleme Süreci”, Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, vol. 5, no. 1, pp. 113–132, 2016.
ISNAD Canbulat, Mehmet - Kutluca Canbulat, Ayşe Nur. “Avusturya Ve Türkiye’de Öğretmen Adayı Belirleme Süreci”. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi 5/1 (July 2016), 113-132.
JAMA Canbulat M, Kutluca Canbulat AN. Avusturya ve Türkiye’de Öğretmen Adayı Belirleme Süreci. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi. 2016;5:113–132.
MLA Canbulat, Mehmet and Ayşe Nur Kutluca Canbulat. “Avusturya Ve Türkiye’de Öğretmen Adayı Belirleme Süreci”. Pegem Eğitim Ve Öğretim Dergisi, vol. 5, no. 1, 2016, pp. 113-32.
Vancouver Canbulat M, Kutluca Canbulat AN. Avusturya ve Türkiye’de Öğretmen Adayı Belirleme Süreci. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi. 2016;5(1):113-32.