Bu araştırmanın amacı, İlköğretim Matematik bölümünde öğrenim gören öğrencilerin akademik güdülenme düzeylerinin bazı değişkenler açısındanincelenmesidir. Araştırmaya 2010-2011 öğretim yılında Gazi Üniversitesi İlköğretim Matematik Öğretmenliği Bölümü’nde öğrenim gören 248 öğrenci katılmıştır.Araştırmada Akademik Güdülenme Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmış, veriler üzerinde Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ve t testi kullanılmış ve Pearson Momentler Çarpımı Korelâsyon Katsayısı hesaplanmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre İlköğretim Matematik Öğretmen adaylarının akademik başarı ortalamasıi le akademik güdülenme düzeyleri arasında düşük, pozitif ve anlamlı bir ilişki (r= .21) olduğu görülmüş, öğrencilerin akademik güdülenme düzeylerinin tercih sıralarına,öğrenim gördükleri öğretim türüne ve sınıf düzeylerine göre anlamlı farklılıklargösterdiği ortaya konulmuştur.
The purpose of this research is to examine the level of academic motivation of the students at the Department of Elementary Mathematics in terms of certain variables. 248 students studying at the Department of Elementary Mathematics Education of the Faculty of Education at the Gazi University in academic year 2010 - 2011 participated in this research. The research employed the Academic Motivation Scale and Personal Information Form, and One-Way Analysis of Variance (ANOVA), t test was conducted on the data, and Pearson Product-Moment Correlation Coefficient was calculated. According to the results obtained from the research, there is low, positive and meaningful relation (r = .21) between the academic achievement average of the Prospective Mathematics Teachers and their academic motivation levels; and it has been found out that the levels of academic motivation of students show meaningful differences based on their preference orders, type of education they study and class levels.
Other ID | JA36YC46ZD |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2016 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 2 Issue: 1 - Volume: 2 Issue: 1 |