The aim of this study is to investigate the professional help-seeking attitudes of university students from their gender, gender roles, the perspective of socioeconomic level and self concealment. Professional Help-Seeking Attitudes Scale-Short Form, Self-Concealment Scale, Bem Gender Role Inventory, and personal information form have been used as data gathering tools. Data were analyzed by using descriptive statistics, t-test and one way anova. The results of the study show that professional help-seeking attitudes among female students are more positive than the male students; those in low or middle socioeconomic level has more positive attitudes; those with female gender roles and those with high androgens have more positive attitudes than male and ambiguous gender roles; and the students who have high levels of selfconcealment have negative attitudes toward seeking psychological help.
Bu araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinin profesyonel yardım arama tutumlarını cinsiyet,cinsiyet rolleri, algıladıkları sosyoekonomik düzey ve kendini saklama düzeyleri açısındanincelemektir. Araştırma kapsamında veri toplama aracı olarak Psikolojik Yardım Almayaİlişkin Tutum Ölçeği, Bem Cinsiyet Rolleri Envanteri, Kendini Saklama Ölçeği ve KişiselBilgi Formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler, t testi, tek yönlü varyansanalizi istatistik teknikleri uygulanmıştır. Araştırmada kız öğrencilerin yardım aramatutumunun erkek öğrencilere göre daha olumlu olduğu, düşük sosyo-ekonomik düzeye ve ortasosyo-ekonomik düzeye sahip olan öğrencilerin yardım aramaya yönelik daha olumlu tutumasahip oldukları, kadınsı cinsiyet rolü ve androjen cinsiyet rolü yüksek olan öğrencilerin,erkeksi cinsiyet rolü ve belirsiz cinsiyet rolü yüksek olan öğrencilere göre yardım aramatutumunun daha olumlu olduğu ve kendini saklama düzeyi yüksek olan öğrencilerin yardımaramaya yönelik olumsuz tutuma sahip oldukları sonuçları elde edilmiştir.
Other ID | JA36ZJ22ET |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2016 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 1 Issue: 4 - Volume: 1 Issue: 4 |