Bu araştırmanın genel amacı eğitim müfettişleri için Örgüt ve Yönetim Algıları Ölçeği’nin geliştirilmesi ve mesleki bazı değişkenler açısından ölçekten elde edilen puanların karşılaştırılmasıdır. Tarama modelindeki çalışmanın araştırma grubunu Ağrı’da 9, Bitlis’te 14, Elazığ’ da 40, Erzurum’ da 31, Hakkari’de 13 ve Van’da görev yapan 50 olmak üzere toplam 157 eğitim müfettişi oluşturmaktadır Bu çalışmada veri toplama aracı olarak, araştırmacılar tarafından bu çalışma kapsamında geliştirilmiş olan “Eğitim müfettişlerinin Örgüt ve Yönetim Algıları Ölçeği” kullanılmıştır. Eğitim müfettişlerinin gerek Örgüt Algısı ve Yönetim Algısı Ölçeği alt ölçek puanlarında ve gerek toplam puanda, belirlenen eşik değerlerin üzerinde ortalamalara sahip oldukları saptanmıştır. Ölçme aracından elde edilen puanlar dikkate alındığında, alt boyutlarda branşa ve öğrenim durumuna göre bir farklılığın olduğu tespit edilmiştir. Hizmet süresinde ise anlamlı bir farkın olmadığı görülmüştür.
The general aim of this research is to compare the scores obtained from the scale in terms of some professional variables and the development of Organization and Management Perceptions’ scale for the inspectors of education. This research is consisted of total 157 education inspectors as the research group of working in the scan model in Ağrı 9, in Bitlis14,in Elazıg 40, in Erzurum 31,in Hakkari 13, and Van, 50. Organization and Management Perceptions Scale of education ispectors is used in this study as collecting data within the scope of this study, and developed by researchers. It has determined that education inspectors have the threshold values determined on the averages, both the sub-scale scores and in total scale points of organizational perception management. When considering the scores obtained from the measurement tool, it was found a difference to the lower branches and sizes according to educational status. During the service there was not any significant difference. It is thought to provide a contribution to your writing, directed developing a measurement tool of the high level of reliability and validity of the study. In addition, the properties of education inspectors are compared in accordance with professional some variables.
Other ID | JA37AB58HJ |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2016 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 1 Issue: 3 - Volume: 1 Issue: 3 |