Retraction

Retraction: An Evaluation of Educational Policies and its Reflection on Educatıon Within the Framework of Historical Researches Regarding the Process of Training, Selecting, and Appointment of Educational Administrators in Turkey from the Founding of the Republic to Today.

Year 2022, Volume: 3 Issue: 2, 96 - 115, 30.12.2022
This is a retraction to: An Evaluation of Educational Policies and its Reflection on Educatıon Within the Framework of Historical Researches Regarding the Process of Training, Selecting, and Appointment of Educational Administrators in Turkey from the Founding of the Republic to Today. https://dergipark.org.tr/en/pub/peme/issue/73357/1166317

Retraction Note

This article has been retracted by the editorial board due to PEME's ethical principles and publication policy.

Abstract

The current situation in education proves the importance of training, selection and appointment of education administrators. From the proclamation of the Republic to the present day, the importance of the issue has become increasingly strategic and political. Educational administrators have important responsibilities for a successful school and a qualified society. The way schools and education system can create added value for society is to train, select and appoint effective and qualified education administrators. For this reason, in the article, National Education Councils, Development Plans and Regulations, which were put forward during the realization of Turkey's ideal of having qualified education administrators from the Republican period until 2021, were examined in the context of education policies. In the examinations made, it was determined that the decisions taken in the National Education Councils were mostly effective in the formation of education administrator training, selection and appointment policies; In addition, it has been seen that development plans partially shape education policies. The implementation of these policies was mostly done by directives and regulations. When the directives and regulations on the subject are examined, it can be said that although the regulations change frequently, their contents do not change much and there are no significant differences between the two consecutive regulations. It can be said that the most radical changes took place in the regulations issued in 2009 and after.

References

  • Açıkalın, A. (1998). Toplumsal, kurumsal ve teknik yönleriyle okul yöneticiliği. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Açıkalın, A. (2002). Dahabir-eğitim yöneticilerinin yetiştirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 30(30), 149-151.
  • Aydın, İ. (2003). Eğitim ve öğretimde etik. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Aslanargun, E. (2012). Okul müdürlerinin atanmaları sürecinde idari yargı kararları ve öne çıkan değerler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 18(3), 347-376.
  • Ağaoğlu, E., Altınkurt, Y., Yılmaz, K. ve Karaköse, T. (2012). Okul yöneticilerinin yeterliklerine ilişkin okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin görüşleri. Eğitim ve Bilim, 37(164), 159-175.
  • Boz, T. B., and Karataş, İ. H. (2020). Milli eğitim şuralarında eğitim ve okul yöneticiliği. Alanyazın, 1(2), 108-130.
  • Çelikkol, E. (2010) Türkiye’de, cumhuriyet döneminden 2009 yılına kadar olan, eğitim yöneticisi yetiştirme politikaları (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: İstanbul.
  • Karip, E., and Köksal, K. (1999). Okul yöneticilerinin yetiştirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 18(18), 193-207.
  • Şişman, M. and Turan, S. (2002). Dünyada eğitim yöneticilerinin yetiştirilmesine ilişkin başlıca yönelimler ve Türkiye için çıkarılabilecek bazı sonuçlar. Yüzyıl Eğitim Yöneticilerinin Yetiştirilmesi Sempozyumu. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Taymaz, H. (1985). Uygulamalı okul yönetimi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Döner Sermaye İşletmesi.
  • Türkoğlu, D. (2016). Türkiyede eğitim sisteminin yönetsel yapısı ve eğitim yöneticisi yetiştirme sürecinin tarihsel gelişimi (Yayınlanmamış Doktora Tezi). İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Malatya.
  • Yavuz, Y. and Çakır, P. (2022). PISA’da başarılı olan ülkeler ile türkiye’de okul yöneticilerini seçme, atama ve yetiştirme süreci. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(53), 427-447.
  • https://www.meb.gov.tr/mevzuat/liste.php?ara=17
  • https://ttkb.meb.gov.tr/www/gecmisten-gunumuze-mill-egitim-sralari/icerik/328
  • https://ttkb.meb.gov.tr/dosyalar/suralar/dokumanlar/1_sura.pdf
  • https://ttkb.meb.gov.tr/dosyalar/suralar/dokumanlar/2_sura.pdf
  • https://ttkb.meb.gov.tr/dosyalar/suralar/dokumanlar/3_sura.pdf
  • https://ttkb.meb.gov.tr/dosyalar/suralar/dokumanlar/4_sura.pdf
  • https://ttkb.meb.gov.tr/dosyalar/suralar/dokumanlar/5_sura.pdf
  • https://ttkb.meb.gov.tr/dosyalar/suralar/dokumanlar/6_sura.pdf
  • https://ttkb.meb.gov.tr/dosyalar/suralar/dokumanlar/7_sura.pdf
  • https://ttkb.meb.gov.tr/dosyalar/suralar/dokumanlar/8_sura.pdf
  • https://ttkb.meb.gov.tr/dosyalar/suralar/dokumanlar/9_sura.pdf
  • https://ttkb.meb.gov.tr/dosyalar/suralar/dokumanlar/10_sura.pdf
  • https://ttkb.meb.gov.tr/dosyalar/suralar/dokumanlar/11_sura.pdf
  • https://ttkb.meb.gov.tr/dosyalar/suralar/dokumanlar/12_sura.pdf
  • https://ttkb.meb.gov.tr/dosyalar/suralar/dokumanlar/13_sura.pdf
  • https://ttkb.meb.gov.tr/dosyalar/suralar/dokumanlar/14_sura.pdf
  • https://ttkb.meb.gov.tr/dosyalar/suralar/dokumanlar/15_sura.pdf
  • https://ttkb.meb.gov.tr/dosyalar/suralar/dokumanlar/16_sura.pdf
  • https://ttkb.meb.gov.tr/dosyalar/suralar/dokumanlar/17_sura.pdf
  • https://ttkb.meb.gov.tr/dosyalar/suralar/dokumanlar/18_sura_cilt2.pdf
  • https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_12/10095332_19_sura.pdf
  • https://ttkb.meb.gov.tr/dosyalar/suralar/dokumanlar/20_Sura.pdf
  • https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2021/12/Birinci_Bes_Yillik_Kalkinma_Plani-1963-1967.pdf
  • https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2021/12/Ikinci_Bes_Yillik_Kalkinma_Plani-1968-1972.pdf
  • https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2021/12/Ucuncu_Bes_Yillik_Kalkinma_Plani-1973-1977.pdf
  • https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2021/12/Dorduncu_Bes_Yillik_Kalkinma_Plani-1979-1983.pdf
  • https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2021/12/Besinci_Bes_Yillik_Kalkinma_Plani-1985-1989.pdf
  • https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2021/12/Altinci_Bes_Yillik_Kalkinma_Plani-1990-1994.pdf
  • https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2021/12/Yedinci_Bes_Yillik_Kalkinma_Plani-1996-2000.pdf
  • https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2021/12/Sekizinci_Bes_Yillik_Kalkinma_Plani-2001-2005.pdf
  • https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2021/12/Dokuzuncu_Kalkinma_Plani-2007-2013.pdf
  • https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2021/12/Onuncu_Kalkinma_Plani-2014-2018.pdf
  • https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2021/12/On_Birinci_Kalkinma_Plani-2019-2023.pdf

Retraction:

Year 2022, Volume: 3 Issue: 2, 96 - 115, 30.12.2022
This is a retraction to: An Evaluation of Educational Policies and its Reflection on Educatıon Within the Framework of Historical Researches Regarding the Process of Training, Selecting, and Appointment of Educational Administrators in Turkey from the Founding of the Republic to Today. https://dergipark.org.tr/en/pub/peme/issue/73357/1166317

Retraction Note

Abstract

References

  • Açıkalın, A. (1998). Toplumsal, kurumsal ve teknik yönleriyle okul yöneticiliği. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Açıkalın, A. (2002). Dahabir-eğitim yöneticilerinin yetiştirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 30(30), 149-151.
  • Aydın, İ. (2003). Eğitim ve öğretimde etik. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Aslanargun, E. (2012). Okul müdürlerinin atanmaları sürecinde idari yargı kararları ve öne çıkan değerler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 18(3), 347-376.
  • Ağaoğlu, E., Altınkurt, Y., Yılmaz, K. ve Karaköse, T. (2012). Okul yöneticilerinin yeterliklerine ilişkin okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin görüşleri. Eğitim ve Bilim, 37(164), 159-175.
  • Boz, T. B., and Karataş, İ. H. (2020). Milli eğitim şuralarında eğitim ve okul yöneticiliği. Alanyazın, 1(2), 108-130.
  • Çelikkol, E. (2010) Türkiye’de, cumhuriyet döneminden 2009 yılına kadar olan, eğitim yöneticisi yetiştirme politikaları (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: İstanbul.
  • Karip, E., and Köksal, K. (1999). Okul yöneticilerinin yetiştirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 18(18), 193-207.
  • Şişman, M. and Turan, S. (2002). Dünyada eğitim yöneticilerinin yetiştirilmesine ilişkin başlıca yönelimler ve Türkiye için çıkarılabilecek bazı sonuçlar. Yüzyıl Eğitim Yöneticilerinin Yetiştirilmesi Sempozyumu. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Taymaz, H. (1985). Uygulamalı okul yönetimi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Döner Sermaye İşletmesi.
  • Türkoğlu, D. (2016). Türkiyede eğitim sisteminin yönetsel yapısı ve eğitim yöneticisi yetiştirme sürecinin tarihsel gelişimi (Yayınlanmamış Doktora Tezi). İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Malatya.
  • Yavuz, Y. and Çakır, P. (2022). PISA’da başarılı olan ülkeler ile türkiye’de okul yöneticilerini seçme, atama ve yetiştirme süreci. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(53), 427-447.
  • https://www.meb.gov.tr/mevzuat/liste.php?ara=17
  • https://ttkb.meb.gov.tr/www/gecmisten-gunumuze-mill-egitim-sralari/icerik/328
  • https://ttkb.meb.gov.tr/dosyalar/suralar/dokumanlar/1_sura.pdf
  • https://ttkb.meb.gov.tr/dosyalar/suralar/dokumanlar/2_sura.pdf
  • https://ttkb.meb.gov.tr/dosyalar/suralar/dokumanlar/3_sura.pdf
  • https://ttkb.meb.gov.tr/dosyalar/suralar/dokumanlar/4_sura.pdf
  • https://ttkb.meb.gov.tr/dosyalar/suralar/dokumanlar/5_sura.pdf
  • https://ttkb.meb.gov.tr/dosyalar/suralar/dokumanlar/6_sura.pdf
  • https://ttkb.meb.gov.tr/dosyalar/suralar/dokumanlar/7_sura.pdf
  • https://ttkb.meb.gov.tr/dosyalar/suralar/dokumanlar/8_sura.pdf
  • https://ttkb.meb.gov.tr/dosyalar/suralar/dokumanlar/9_sura.pdf
  • https://ttkb.meb.gov.tr/dosyalar/suralar/dokumanlar/10_sura.pdf
  • https://ttkb.meb.gov.tr/dosyalar/suralar/dokumanlar/11_sura.pdf
  • https://ttkb.meb.gov.tr/dosyalar/suralar/dokumanlar/12_sura.pdf
  • https://ttkb.meb.gov.tr/dosyalar/suralar/dokumanlar/13_sura.pdf
  • https://ttkb.meb.gov.tr/dosyalar/suralar/dokumanlar/14_sura.pdf
  • https://ttkb.meb.gov.tr/dosyalar/suralar/dokumanlar/15_sura.pdf
  • https://ttkb.meb.gov.tr/dosyalar/suralar/dokumanlar/16_sura.pdf
  • https://ttkb.meb.gov.tr/dosyalar/suralar/dokumanlar/17_sura.pdf
  • https://ttkb.meb.gov.tr/dosyalar/suralar/dokumanlar/18_sura_cilt2.pdf
  • https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_12/10095332_19_sura.pdf
  • https://ttkb.meb.gov.tr/dosyalar/suralar/dokumanlar/20_Sura.pdf
  • https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2021/12/Birinci_Bes_Yillik_Kalkinma_Plani-1963-1967.pdf
  • https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2021/12/Ikinci_Bes_Yillik_Kalkinma_Plani-1968-1972.pdf
  • https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2021/12/Ucuncu_Bes_Yillik_Kalkinma_Plani-1973-1977.pdf
  • https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2021/12/Dorduncu_Bes_Yillik_Kalkinma_Plani-1979-1983.pdf
  • https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2021/12/Besinci_Bes_Yillik_Kalkinma_Plani-1985-1989.pdf
  • https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2021/12/Altinci_Bes_Yillik_Kalkinma_Plani-1990-1994.pdf
  • https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2021/12/Yedinci_Bes_Yillik_Kalkinma_Plani-1996-2000.pdf
  • https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2021/12/Sekizinci_Bes_Yillik_Kalkinma_Plani-2001-2005.pdf
  • https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2021/12/Dokuzuncu_Kalkinma_Plani-2007-2013.pdf
  • https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2021/12/Onuncu_Kalkinma_Plani-2014-2018.pdf
  • https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2021/12/On_Birinci_Kalkinma_Plani-2019-2023.pdf
There are 45 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Articles
Authors

Muhammet Furkan Yılmaz 0000-0002-8957-0063

Publication Date December 30, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 3 Issue: 2

Copyrights for the articles are retained by the author(s), with first publication rights granted to the Journal.

The work is licensed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Creative Commons License