BibTex RIS Cite

The Effect of Istighfar on State and Trait Anxiety

Year 2017, , 73 - 79, 01.09.2017
https://doi.org/10.17220/ijpes.2017.03.008

Abstract

Istighfar seeking forgiveness of Allah and tawbah repentance are as old as at least the human history. Anxiety is also a need of human nature. Human develops the strategies to cope with challenges. One of them is religious coping. One of the religious coping ways is istighfar. Constantly performing istighfar may make easier to deal with anxiety. Thus, in this study, the state-trait anxiety scale was applied to the final year undergraduate students. The experimental and control groups of 20 persons were comprised of students with higher anxiety level. The experimental group was told to do istighfar 100 times per day during one month. In the end of this practice, a decrease was observed in the state-trait anxiety average of experimental group.

References

  • Aksöz, T. (2015). İnsan benliğinin arınması. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17(31), 81-101.
  • Alaohuru, C. C. (2012). Benefits of repentance. Culture & Religion Review Journal, 2012(1), 72-78.
  • Bahadır. A. (2008). Din Psikolojisi Araştırmaları ve Terapik Manevi Yardım Uygulamaları. Journal of Selçuk
  • University Faculty of Teology, 25,169-180. Baynal, F. (2015). Yetişkinlerde dindarlık ve ruh sağlığı ilişkisinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, [Religion and mental health in adults. Journal of the Human and Social
  • Science Researches], 4(1), 206-231. doi: 10.15869/itobiad.96269
  • Budak, S. (2000). Psikoloji sözlüğü Ankara. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Cüceloğlu, D. (1991). İnsan ve davranışı. İstanbul, Remzi Publishing.
  • Çakmak , Ö., & Hevedanlı, M. (2005). Eğitim ve fen edebiyat fakülteleri biyoloji bölümü öğrencilerinin kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi [The examination of concern levels of biology student’s class by various variables]. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 4(14), 115-127.
  • El-Mervân, E. (2010). El- Mücâlesetü ve cevâhiru'l ilmi. Bahreyn: Cem'ıyetüt-terbiyeti'l İslamiye.
  • Gençtan, E. (1998). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Remzi Publishing.
  • Kaner, S. (1993). Kontrol kuramı(control theory) ve gerçeklik terapisi(reality therapy). Ankara Üniversitesi
  • Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 26(2), 569-585. doi: 10.1501/Egifak_0000000486
  • Karagöz, İ. (2009). Dualar. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • Kaya, M., & Varol, K. (2004). ilahiyat fakültesi öğrencilerinin durumluksürekli kaygi düzeyleri ve kaygi nedenleri (Samsun örneği). Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17, 31-63.
  • Köknel, Ö. (1988). Zorlanan insan - Kaygı çağında stres. İstanbul: Altın Kitaplar.
  • Köknel, Ö. (2007). Kaygıdan mutluluğa kişilik. İstanbul: Akademi Yayınları.
  • Manav, F. (2011). Kaygı kavramı. Toplum Bilimleri Dergisi, 5(9), 201-211.
  • Merter, M. (2011). Dokuz yüz katlı insan . İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Öner, N., & Le Compte, A. (1983). Durumluk ve sürekli kaygı envanteri el kitabı. İstanbul: Boğaziçi
  • Üniversitesi Yayınları. Özel, İ. (2012). Mahkumların Dindarlık ve Süreki Kaygı Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından
  • İncelenmesi. Akademik Araştırmalar Dergisi, 54, 163-192. Özgüven, İ. E. (2017). Psikolojik Testler. Ankara, Nobel Yayınları.
  • Sertbaş, G. (1998). Gebelerde doğum öncesi ve doğum sonrası dönemlerde durumluk-sürekli kaygı düzeylerinin incelenmesi ( Unpublished Doctoral Thesis). İzmir: Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Sitepu, N. (2009). Effect of zikr meditation on post-operative pain among muslim patients undergoing abdominal surgery (Unpublishing Master Thesis). Medan: Songkla University.
  • Snyder, C. (2000). Handbook of hope: Theory, measures and applications. San Diego: CA: Academic Press.
  • Soliman, H., & Mohamed, S. (2013). Effects of zikr meditation and jaw relaxation on postoperative pain, anxiety and physiologic response of patients undergoing abdominal surgery. Journal of Biology, Agriculture and Healthcare, 3(2), 23-38.
  • Syed, M. H. (1969). Effect of tauba ( repentance) on penalty in Islam. Islamic Studies, 8(3), 189-198.
  • Tirmidhi, M. (1975). Sunan al-Tirmidhi, (2 ed.). Egypt, Mustafa Al-Babi Al-Halabi Library and Printing Co.
  • Yalçınkaya, V. (2010). Kur'an'da istiğfar kavramı. Unpublishing Master Thesis. Kayseri, Erciyes Üniversitesi
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yapıcı, A. (1997). İslam'da tövbe ve dini yaşantıdaki rolü. İstanbul: Beyan Yayınları.
  • Yıldız, M. (2007). Çocuklarda tanrı tasavvurunun gelişimi. İzmir: İzmir İlahiyat Vakfı Yayınları.
  • Yıldız, M., Sezen, A., & Yenen, İ. (2007). İlahiyat fakültesi öğrencilerinde durumluk-sürekli kaygi düzeyleri ile akademik güdülenmeler arasindaki ilişkinin incelenmesi. D.E.Ü.İlâhiyat Fakültesi Dergisi, 25, 213-239.
Year 2017, , 73 - 79, 01.09.2017
https://doi.org/10.17220/ijpes.2017.03.008

Abstract

References

  • Aksöz, T. (2015). İnsan benliğinin arınması. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17(31), 81-101.
  • Alaohuru, C. C. (2012). Benefits of repentance. Culture & Religion Review Journal, 2012(1), 72-78.
  • Bahadır. A. (2008). Din Psikolojisi Araştırmaları ve Terapik Manevi Yardım Uygulamaları. Journal of Selçuk
  • University Faculty of Teology, 25,169-180. Baynal, F. (2015). Yetişkinlerde dindarlık ve ruh sağlığı ilişkisinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, [Religion and mental health in adults. Journal of the Human and Social
  • Science Researches], 4(1), 206-231. doi: 10.15869/itobiad.96269
  • Budak, S. (2000). Psikoloji sözlüğü Ankara. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Cüceloğlu, D. (1991). İnsan ve davranışı. İstanbul, Remzi Publishing.
  • Çakmak , Ö., & Hevedanlı, M. (2005). Eğitim ve fen edebiyat fakülteleri biyoloji bölümü öğrencilerinin kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi [The examination of concern levels of biology student’s class by various variables]. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 4(14), 115-127.
  • El-Mervân, E. (2010). El- Mücâlesetü ve cevâhiru'l ilmi. Bahreyn: Cem'ıyetüt-terbiyeti'l İslamiye.
  • Gençtan, E. (1998). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Remzi Publishing.
  • Kaner, S. (1993). Kontrol kuramı(control theory) ve gerçeklik terapisi(reality therapy). Ankara Üniversitesi
  • Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 26(2), 569-585. doi: 10.1501/Egifak_0000000486
  • Karagöz, İ. (2009). Dualar. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • Kaya, M., & Varol, K. (2004). ilahiyat fakültesi öğrencilerinin durumluksürekli kaygi düzeyleri ve kaygi nedenleri (Samsun örneği). Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17, 31-63.
  • Köknel, Ö. (1988). Zorlanan insan - Kaygı çağında stres. İstanbul: Altın Kitaplar.
  • Köknel, Ö. (2007). Kaygıdan mutluluğa kişilik. İstanbul: Akademi Yayınları.
  • Manav, F. (2011). Kaygı kavramı. Toplum Bilimleri Dergisi, 5(9), 201-211.
  • Merter, M. (2011). Dokuz yüz katlı insan . İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Öner, N., & Le Compte, A. (1983). Durumluk ve sürekli kaygı envanteri el kitabı. İstanbul: Boğaziçi
  • Üniversitesi Yayınları. Özel, İ. (2012). Mahkumların Dindarlık ve Süreki Kaygı Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından
  • İncelenmesi. Akademik Araştırmalar Dergisi, 54, 163-192. Özgüven, İ. E. (2017). Psikolojik Testler. Ankara, Nobel Yayınları.
  • Sertbaş, G. (1998). Gebelerde doğum öncesi ve doğum sonrası dönemlerde durumluk-sürekli kaygı düzeylerinin incelenmesi ( Unpublished Doctoral Thesis). İzmir: Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Sitepu, N. (2009). Effect of zikr meditation on post-operative pain among muslim patients undergoing abdominal surgery (Unpublishing Master Thesis). Medan: Songkla University.
  • Snyder, C. (2000). Handbook of hope: Theory, measures and applications. San Diego: CA: Academic Press.
  • Soliman, H., & Mohamed, S. (2013). Effects of zikr meditation and jaw relaxation on postoperative pain, anxiety and physiologic response of patients undergoing abdominal surgery. Journal of Biology, Agriculture and Healthcare, 3(2), 23-38.
  • Syed, M. H. (1969). Effect of tauba ( repentance) on penalty in Islam. Islamic Studies, 8(3), 189-198.
  • Tirmidhi, M. (1975). Sunan al-Tirmidhi, (2 ed.). Egypt, Mustafa Al-Babi Al-Halabi Library and Printing Co.
  • Yalçınkaya, V. (2010). Kur'an'da istiğfar kavramı. Unpublishing Master Thesis. Kayseri, Erciyes Üniversitesi
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yapıcı, A. (1997). İslam'da tövbe ve dini yaşantıdaki rolü. İstanbul: Beyan Yayınları.
  • Yıldız, M. (2007). Çocuklarda tanrı tasavvurunun gelişimi. İzmir: İzmir İlahiyat Vakfı Yayınları.
  • Yıldız, M., Sezen, A., & Yenen, İ. (2007). İlahiyat fakültesi öğrencilerinde durumluk-sürekli kaygi düzeyleri ile akademik güdülenmeler arasindaki ilişkinin incelenmesi. D.E.Ü.İlâhiyat Fakültesi Dergisi, 25, 213-239.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Research Article
Authors

Ahmet Canan Karakaş

Gülşah Geçimli This is me

Publication Date September 1, 2017
Published in Issue Year 2017

Cite

APA Karakaş, A. C., & Geçimli, G. (2017). The Effect of Istighfar on State and Trait Anxiety. International Journal of Psychology and Educational Studies, 4(3), 73-79. https://doi.org/10.17220/ijpes.2017.03.008