Research Article
BibTex RIS Cite

My Homeland: Kyrgyzstan Bishkek Secondary School Students' Opinions About Homeland

Year 2021, , 14 - 23, 27.01.2021
https://doi.org/10.17220/ijpes.2021.8.1.200

Abstract

Homeland is generally the land where one person was born and grew upand also it is a broad concept that includes language, history, culture and family ties as well as being the land that a nation freely lives on. Homeland is not only a physical space, but a strong association of cultures, arts assets, and language, religion and common past together. In this study, it was tried to determine the views of the middle school students living in the Kyrgyz Republic, whose mother or father is a Turkish citizen. This study was conducted with156 students studying in, the Republic of Turkey Ministry of National Education Kyrgyzstan Bishkek Middle School and in Imam Hatip Secondary School. This school, which is connected to the Republic of Turkey Ministry of National Education and mostly chıldren contınued who are the citizens of the Republic of Turkey. In this descriptive survey model, the data were obtained from the open-ended questionnaire asked to the students. In the analysis of the data, content analysis was used. 109 students participated in the survey stated that they see Turkey as the homeland. Students were determined Kyrgyzstan and Russia as a country after Turkey. 4 themes and 9 sub-themes were formed in the direction of the students' thinking about the concept of “homeland”. In the research, each theme related to students 'responses was examined separately, and some students' thoughts were also included and interpreted.

References

  • Akar, Ç. (2019). Türkçe Sözlük. Açı Yayınları.
  • Akıncı, M. (2014). Fransa’daki Türk göçmenlerinin etnik ve dinî kimlik algıları. Bilig, (70), 29-58. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/bilig/issue/25363/267704
  • Arık, R. O. (1969). Coğrafyadan vatana. Milli Eğitim Basımevi.
  • Başgil, A. F. (1947). Devletin ülke unsuru: Ülke ile devlet birliği arasındaki münasebetin hukuki ve sosyal manâ ve mahiyeti üzerinde bir izah denemesi. İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, 13(4), 1261-1281.
  • Demirbaş, Ç. Ö., Dikmenli, Y., Gafa, İ. (2018). Türkiye’de geçici koruma altındaki Suriyelilerin vatan algısına ilişkin görüşleri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 13(2), 253-266.
  • Dixon, J., and K. Durrheim. (2000). Displacing place-identity: A discursive approach to locating self and other. British Journal of Social Psychology, 39, 27–44.
  • Doğan, D.M. (1981). Büyük Türkçe Sözlük. Birlik Yayınları.
  • Erdal İ. (2006). Mübadele, uluslaşma sürecinde Türkiye ve Yunanistan (1923–1925). IQ Yayınevi.
  • Erdal, İ. (2009). Rumeli ve Anadolu muhacirlerinde kimlik ve vatan algısı. Milli Folklor Dergisi, 21(81), 78-82.
  • Ermağan, İ. (2013). Almanya’da üçüncü Türk kuşağının kimlik problemleri. Elektronik Siyaset Bilimi Araştırmaları Dergisi, 4(1), 37-47.
  • Erol, K. (2018). Dil-Millet ilişkisi bağlamında Türkçeyi bilgiden bilince konu edinen şiirler. Türkbilig, (36), 103-120. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/turkbilig/issue/52841/698023.
  • Golia, P., Vamvakidou, I. & Traianou, E. (2009). History and semiotics: Children are drawing "Homeland". International Journal of Learning, 16(2), 321-332.
  • Gömleksiz M. N. & Öner, Ü. (2016). Ortaokul öğrencilerinin vatan kavramına ilişkin metaforik algıları. Turkish Studies, 11(2), 1409-1420.
  • Güleç, S. ve Sancak, H. Ö. (2009). Küresel dialog, göç, kimlik ve aidiyet: Almanya’da yaşayan Türkiye kökenli gençler açısından bir analiz. Süleyman Demirel Üniversitesi, 1. Uluslararası Davraz Kongresi, Isparta.
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri (11.Baskı). Tek Işık Web Ofset.
  • Karaçanta, H. (2013). Üniversite öğrencilerinin milli değerlere yönelik metaforları. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 107-114.
  • Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. (2nd ed). Sage.
  • Murphy A., Laugharne J. (2013). Children's perceptions of national identity in Wales, Education 3-13, 41(2), 188-201.
  • Özkan, R., Taşkın, M. A. (2014). İlköğretim öğrencilerinin vatan olgusuna ilişkin algılarının belirlenmesi. Tarih Okulu Dergisi, (XVII).
  • Proshansky, H. (1978). The city and self-identity. Environment and Behavior, 10, 147–169.
  • Smith, A. (1991). National identity. University of Nevada Press.
  • Sözer, M. A. ve Özkan R. (2013). Öğretmen adaylarının kadın olgusuna ilişkin algılarının belirlenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 264-278.
  • Şarşembiyeva, T. (2015). Kırgızistan’da “Vatanseverlik” algısı üzerine bir araştırma. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 175-185.
  • Şeker, B.D., Sirkeci, İ., Yüceşahin, M.M. (2015). Göç ve uyum (İkinci Baskı). Transnational Press, London.
  • TDK (Türk Dil Kurumu), (2020). https://sozluk.gov.tr/
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.
Year 2021, , 14 - 23, 27.01.2021
https://doi.org/10.17220/ijpes.2021.8.1.200

Abstract

References

  • Akar, Ç. (2019). Türkçe Sözlük. Açı Yayınları.
  • Akıncı, M. (2014). Fransa’daki Türk göçmenlerinin etnik ve dinî kimlik algıları. Bilig, (70), 29-58. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/bilig/issue/25363/267704
  • Arık, R. O. (1969). Coğrafyadan vatana. Milli Eğitim Basımevi.
  • Başgil, A. F. (1947). Devletin ülke unsuru: Ülke ile devlet birliği arasındaki münasebetin hukuki ve sosyal manâ ve mahiyeti üzerinde bir izah denemesi. İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, 13(4), 1261-1281.
  • Demirbaş, Ç. Ö., Dikmenli, Y., Gafa, İ. (2018). Türkiye’de geçici koruma altındaki Suriyelilerin vatan algısına ilişkin görüşleri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 13(2), 253-266.
  • Dixon, J., and K. Durrheim. (2000). Displacing place-identity: A discursive approach to locating self and other. British Journal of Social Psychology, 39, 27–44.
  • Doğan, D.M. (1981). Büyük Türkçe Sözlük. Birlik Yayınları.
  • Erdal İ. (2006). Mübadele, uluslaşma sürecinde Türkiye ve Yunanistan (1923–1925). IQ Yayınevi.
  • Erdal, İ. (2009). Rumeli ve Anadolu muhacirlerinde kimlik ve vatan algısı. Milli Folklor Dergisi, 21(81), 78-82.
  • Ermağan, İ. (2013). Almanya’da üçüncü Türk kuşağının kimlik problemleri. Elektronik Siyaset Bilimi Araştırmaları Dergisi, 4(1), 37-47.
  • Erol, K. (2018). Dil-Millet ilişkisi bağlamında Türkçeyi bilgiden bilince konu edinen şiirler. Türkbilig, (36), 103-120. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/turkbilig/issue/52841/698023.
  • Golia, P., Vamvakidou, I. & Traianou, E. (2009). History and semiotics: Children are drawing "Homeland". International Journal of Learning, 16(2), 321-332.
  • Gömleksiz M. N. & Öner, Ü. (2016). Ortaokul öğrencilerinin vatan kavramına ilişkin metaforik algıları. Turkish Studies, 11(2), 1409-1420.
  • Güleç, S. ve Sancak, H. Ö. (2009). Küresel dialog, göç, kimlik ve aidiyet: Almanya’da yaşayan Türkiye kökenli gençler açısından bir analiz. Süleyman Demirel Üniversitesi, 1. Uluslararası Davraz Kongresi, Isparta.
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri (11.Baskı). Tek Işık Web Ofset.
  • Karaçanta, H. (2013). Üniversite öğrencilerinin milli değerlere yönelik metaforları. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 107-114.
  • Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. (2nd ed). Sage.
  • Murphy A., Laugharne J. (2013). Children's perceptions of national identity in Wales, Education 3-13, 41(2), 188-201.
  • Özkan, R., Taşkın, M. A. (2014). İlköğretim öğrencilerinin vatan olgusuna ilişkin algılarının belirlenmesi. Tarih Okulu Dergisi, (XVII).
  • Proshansky, H. (1978). The city and self-identity. Environment and Behavior, 10, 147–169.
  • Smith, A. (1991). National identity. University of Nevada Press.
  • Sözer, M. A. ve Özkan R. (2013). Öğretmen adaylarının kadın olgusuna ilişkin algılarının belirlenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 264-278.
  • Şarşembiyeva, T. (2015). Kırgızistan’da “Vatanseverlik” algısı üzerine bir araştırma. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 175-185.
  • Şeker, B.D., Sirkeci, İ., Yüceşahin, M.M. (2015). Göç ve uyum (İkinci Baskı). Transnational Press, London.
  • TDK (Türk Dil Kurumu), (2020). https://sozluk.gov.tr/
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Article
Authors

Hakan Dündar This is me 0000-0003-4641-3612

Yasemin Erman This is me 0000-0002-2946-4584

Publication Date January 27, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Dündar, H., & Erman, Y. (2021). My Homeland: Kyrgyzstan Bishkek Secondary School Students’ Opinions About Homeland. International Journal of Psychology and Educational Studies, 8(1), 14-23. https://doi.org/10.17220/ijpes.2021.8.1.200