Research Article
BibTex RIS Cite

An Analysis of the Impact of the Values Education Class Over the University Students’ Levels of Acquisition of Moral Maturity and Human Values

Year 2021, Volume: 8 Issue: 2, 38 - 50, 21.04.2021

Abstract

This study aims to analyze the impact of the “Curriculum of Values Education” over the university students’ levels of acquisition of moral maturity and human values. This study was planned as a quasi-experimental design, defined as the “Pretest/Post-test Control Group Design”. The study group of the study consisted of 77 students, studying in the Child Development Program of the Department of Child Care and Youth Services at the Vocational School of Healthcare Services of Mus Alparslan University throughout the 2019-2020 academic year. The “Moral Maturity Scale” and “Human Values Scale” were employed as data collection tools. The curriculum was administered on the experimental group for 80-90 minutes in 1 session in the training classroom, at 15:00 on Mondays for 13 weeks. The independent samples t-Test and Two Way Anova for Repeated Measurements were utilized in order to analyze the data obtained from this study. As a result of the study, it was revealed that the “Curriculum of Values Education” increased the levels of acquisition of moral maturity and human values of the students in the study group. A literature-backed discussion was held in line with the results obtained, which was followed by several recommendations on the use of the crafted curriculum of values education by the academicians to teach the values education class.

References

  • Akan, Y. (2020). Investigation of the effect of “Values education program with stories” on students’ democratic attitude, moral maturity and target behavior development levels. International Journal of Education Technology and Scientific Researches, 5(13), 1664−1710. https://doi.org/10.35826/ijetsar.218
  • Akbaba, S. (2009). Ahlak ve gelişimi. İçinde Y. Özbay ve S. Erkan (Ed.), Eğitim psikolojisi (s.173-180). Pegem Akademi.
  • Akbaş, O. (2008). Değer eğitimi akımlarına genel bir bakış. Değerler Eğitimi Dergisi, 6(16): 9-27.
  • Aktan, C. (2009). Ahlak ve ahlak felsefesine giriş. Hukuk ve İktisat Araştırmaları Dergisi, 1 (1), 38-59.
  • Aktepe, V. (2010). Etkinlik temelli değer eğitiminin öğrencilerin yardımseverlik tutumlarına etkisi. Social Science Studies, 2(3),17-49. https://doi.org/10.18301/rss.13
  • Asar, H. (2019). Okul öncesi değerler eğitimi programının 5-6 yaş çocuklarının sosyal duygusal uyum ve değer düzeyleri üzerine etkisi [Yüksek lisans tezi]. Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ateş, Ö.T. (2017). Türkiye’de değerler eğitimi uygulamalarının öğrencilere kazandırılması istenen olumlu özellikler üzerindeki etkisi. Journal of Values Education, 15(34), 41-60.
  • Aydın, M. (2011). Değerler, işlevleri ve ahlak. Eğitime Bakış, 7 (19): 39-45.
  • Aydın. M.Z., & Gürler, Ş.A. (2012). Okulda değerler eğitimi yöntemler etkinlikler-kaynaklar. Nobel Yayınları.
  • Aydoğan, R. (2018). Öz düzenleyici öğrenmeye yönelik değerler eğitimi programının öğrencilerin akademik başarı, demokratik tutum ve yaşam boyu öğrenme kazanım algıları üzerine etkisi [Doktora tezi]. Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bacanlı, H. (2015). Eğitim psikolojisi. Pegem Akademi.
  • Bacanlı, H. (2017). Değer bilinçlendirme yaklaşımı. Çizgi Kitapevi. Bakioğlu, F. (2013). Kültürlerarası tolerans ile ahlaki olgunluk arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Bandura, A. (2001). Social cognitive theory: An agentic perspective. Annual Review of Psychology, 52(1), 1-26. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.52.1.1
  • Bardi, A., & Schwartz, S.H. (2003). Values and behavior: Strength and structure of relations. Personality and Social Pschology Bulletin, 29(10), 1207-1220. https://doi.org/10.1177/0146167203254602
  • Berkowitz, M.W. (2011). What works in values education. International Journal of Educational Research, 50(2011), 153-158. http://dx.doi.org/10.1016/j.ijer.2011.07.003
  • Berkowitz, M.W., & Bier, M.C. (2005). What works in character education: A research-driven guide for educators. Character Education Partnership. http://www.fresnostate.edu/kremen/bonnercenter/documents/What_Works.pdf
  • Bilgin, N. (1995). Sosyal psikolojide yöntem ve pratik çalışmalar. Sistem Yayıncılık.
  • Çakıroğlu, A.E. (2013). Değerler eğitiminde korku kültürünün etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Çekin, A. (2013). Öğretmen adaylarının ahlaki olgunluk düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(3), 1035-148.
  • Çileli, M. (1986). Ahlak psikolojisi ve eğitimi. V Yayıncılık.
  • Dilmaç, B. (1999). İlköğretim öğrencilerine insani değerler eğitimi verilmesi ve ahlaki olgunluk ölçeği ile eğitimin sınanması [Yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Dilmaç, B. (2007). Bir grup fen lisesi öğrencisine verilen insani değerler eğitiminin insani değerler ölçeği ile sınanması [Doktora tezi]. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Dilmaç, B., & Aydoğan, D. (2010). Values as a predictor of cyber-bullying among secondary school students. International Journal of Social Sciences, 5(3), 185-188. http://dx.doi.org/10.14204/ejrep.38.14123
  • Elbir, B., & Bağcı, C. (2013). Değerler eğitimi üzerine yapılmış lisansüstü düzeyindeki çalışmaların değerlendirilmesi. Electronic Turkish Studies, 8(1),1321-1333. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.4250
  • Engin, G. (2014). Türkçe ve beden eğitimi öğretim programları ile bütünleştirilmiş değerler eğitimi programının etkililiği [Doktora tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Germain, R.W. (2001). Values education ınfluence on elementary students’ self esteem [Doctoral dissertation]. University of San Diego.
  • Güngör, H. (1992). Göktürk kitabeleri ve Uygur metinlerinin insanî değer ve hukuk açısından incelenmesi. Türklerde insanî değerler ve insan hakları. Türk Kültürüne Hizmet Vakfı Yayınları.
  • Güven, A.Z. (2014). Değerler eğitimi ve Türkçe derslerinde değerlerin kullanımı. Palet Yayınlar.
  • Halstead, J.M., & Pike, M.A. (2006). Citizenship and moral education: Values in action. Routledge.
  • Halstead, J.M., & Taylor, M.J. (2000). Learning and teaching about values: A review of recent research. Cambrige Journal of Education, 30(2), 169-202. https://doi.org/10.1080/713657146
  • Hawkens, N. (2006). Does teaching values improve the quality of educationin primary schools? [Unpublished Doctoral dissertation]. Kellogg College, University of Oxford.
  • Herdem, K. (2016). Yedinci sınıf fen bilimleri dersi konularıyla bütünleştirilmiş değerler eğitimi etkinliklerinin öğrencilerin değer gelişimine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Adıyaman Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Hökelekli, H. (2010). Modern eğitimde yeni bir paradigma: Değerler eğitimi. Eğitime Bakış Dergisi, 6(18), 4-9.
  • Huitt, W. (2004). Moral and character development. Educational psychology interactive. Valdosta State University.
  • İpekçi, S. (2018). Altıncı sınıf matematik öğretim programı ile bütünleştirilmiş değerler eğitimi program tasarısının etkililiğinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • İşcan. C.D. (2007). İlköğretim düzeyinde değerler eğitimi programının etkililiği [Doktora tezi]. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1996). İnsan ve insanlar. Evrim Basım Yayın Dağıtım.
  • Kardaş, S. (2013). 6. sınıf öğrencilerinin demokratik tutumları ile ahlaki olgunluk düzeyi arasındaki ilişkinin incelenmesi (Kadıköy ilçesi örneği) [Yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Karma, E.H., & Kahil, R. (2005). The effect of “living values: an educational program” on behaviors and attitudies of elemantary students in a private school in Lebanon. Early Childhood Education Journal, 33(2), 81-90. https://doi.org/10.1007/s10643-005-0028-0
  • Kaya, M., & Aydın, C. (2011). Üniversite öğrencilerinin dini inanç ile ahlaki olgunluk düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 30(30), 15-42.
  • Keskin, Y. (2008). Türkiye’de sosyal bilgiler öğretim programlarında değerler eğitimi: tarihsel gelişim, 1998 ve 2004 programlarının etkililiğinin araştırılması [Yayınlanmamış doktora tezi]. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Keskinoğlu, M. (2008). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerine uygulanan mesnevi temelli değerler eğitimi programının ahlaki olgunluğa ve saldırganlık eğilimine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Krop, E.H. (2006). The effects of a cognitive-moral development program on inmates in a correctional educational environment [Unpublished doctoral dissertation]. Viginia Üniversitesi.
  • Kulich, S. J. (2010). Applying cross-cultural values research to ‘’the Chinese’’: A critical integration of etic and emic approaches [Doctoral dissertation]. Humboldt University, Berlin.
  • Kunduroğlu, T. (2010). 4. sınıf fen ve teknoloji dersi öğretim programıyla bütünleştirilmiş “değerler eğitimi” programının etkililiğinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kupchenko, I., & Parsons, J. (1987). Ways of teaching values: An outline of six values approaches (Guides-Classroom-Teacher; Opinion Papers). http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED288806.pdf
  • Kurtkan, A. (1974). Genel sosyoloji. Fakülteler Matbaası.
  • Lamberta, G.C. (2004). A values education intervention through therapeutic recreation for adolescents in a psychiatric setting [Doctoral dissertation]. Walden University, Minnesota.
  • Leming, J.S. (2000). Tell me a story: An evaluation of a literature-based character education programme. Journal of Moral Education, 29(4), 413-427. https://doi.org/10.1080/713679388
  • Lickona, T.E. (199). Responsibility, educating for character: How our schools can teach respect. Bantam Books.
  • Mathieson, K. (2003). Elements of moral maturity, Journal of College and Character, 4(5), 1-7. https://doi.org/10.2202/1940-1639.1356
  • Öztürk, E., & Seyhan, A. E. (2016). Maddî terakki, kültürel değişme, gecikme ve kültürel buhranlarımız. Kafkas Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 5(2016), 41-59. https://doi.org/10.17050/kafifd.204065
  • Özyurt, M., Demir, S., & Bay, E. (2015). Okul temelli yaklaşımla geliştirilen değer eğitim programının etkililiğinin değerlendirilmesi. Ege Eğitim Dergisi, 16(2), 274-296. https://doi.org/10.12984/eed.95344
  • Pakizeh, A., Gebauer, J.E., & Maio, G.R. (2007). Basic human values: Inter-value structure in memory. Journal of Experimental Social Psychology, 43(3), 458-465. https://doi.org/10.1016/j.jesp.2006.04.007
  • Passa, A. (2007). Using propensity score methods to assess social and behavioral effects of character education programs: A middle school application [Unpublished Doctoral dissertation]. State University of New York.
  • Perry, A.D., & Wilkenfeld, B.S. (2006). Using an agenda setting model to help students develop&exercise participatory skills and values. Journal of Political Science Education, 2(3), 303-312. https://doi.org/10.1080/15512160600840798
  • Roberts, C. (2006). Embedding mental health promotion programs in school contexts: The Aussie Optimism Program. ISSBD Newsletter, 2(50), 1-4.
  • Rokeach, M. (1973). The nature of human values. Free Pres.
  • Ryan, K., & Bohlin, K. (1999). Building character in schools. Journey-Bass.
  • Schwartz, S.H. (1992). Universals in the content and structure of values: Theoretical advances and empirical tests in 20 countries. Advances in Experimental Social Psychology, 25(1), 1-65. https://doi.org/10.1016/S0065-2601(08)60281-6
  • Schwartz, S.H. (2006). Basic human values: theory measurement and applications. Revue Française De Sociologie, 47(4), 929– 968.
  • Seçer, Z. (2003). Yoğun düşünme eğitimi programının çocukların ahlaki yargılarına etkisinin incelenmesi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Seefeldt, C., Castle, S., & Falconer, R. (2010). Social studies for the preschool/primary child. Pearson Education. Senemoğlu, N. (1997). Gelişim öğrenme ve öğretim. Özsen Matbaacılık.
  • Skaggs, G., & Bodenhorn, N. (2006). Relationships between implementing character education, student behavior, and student achievement. Journal of Advanced Academics, 18(1), 82-114. https://doi.org/10.4219/jaa-2006-345
  • Superka, D.P., Ahrens, C., Hedstrom, J.E., Ford, L.J., & Johnson, P.L. (1976). Values education sourcebook: conceptual approaches, material analyses, and an annotated bibliography. ERIC Clearinghouse for Social Studies/Social Science Education.
  • Şengün, M. (2008). Lise öğrencilerinin ahlaki olgunluk düzeylerinin bazı kişisel değişkenler açısından incelenmesi [Doktora tezi]. Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tahiroğlu, M., Yıldırım. T., & Çetin, T. (2010). Değer Eğitimi yöntemlerine uygun geliştirilen çevre eğitimi etkinliğinin ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin çevreya ilişkin tutumlarına etkisi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(30), 231-248.
  • Tozlu, N. (1992). Eğitim problemlerimiz üzerine düşünceler. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Fen–Edebiyat Fakültesi Yayınları.
  • Uzunkol, E. (2014). Hayat bilgisi öğretiminde uygulanan değerler eğitimi programının öğrencilerin özsaygı düzeyleri, sosyal problem çözme becerileri ve empati düzeylerine etkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yaman E. (2012). Değerler eğitimi (2. Baskı). Akçağ.
  • Yaşaroğlu, C. (2018). Öğretim programlarında değerler: Hayat Bilgisi dersi örneği. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(5), 725-733. http://dx.doi.org/10.18506/anemon.394551
  • Yel, S., & Aladağ, S. (2014). Sosyal bilgilerde değerlerin öğretimi. İçinde Safran, M. (Ed.), Sosyal bilgiler öğretimi (s. 119-150). Pegem Akademi.
  • Yeşilkayalı, E. (2014). Ebeveynlerin çocuk haklarına yönelik tutumları ile ilköğretim öğrencilerinin ahlaki olgunluk ve hoşgörü eğilimleri arasındaki ilişki [Doktora tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yiğittir, S. (2012). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin değer yönelimlerinin Rokeach ve Schwartz değer sınıflandırmasına göre değerlendirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(19),1-15.
  • Yiğittir, S., & Kaymakçı, S. (2012). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı uygulama kılavuzunda yer alan etkinliklerin değer eğitimi yaklaşımları açısından incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 13(2), 49-73.
  • Ziebert, H.G. (2007). Çok kültürlü bir toplumda değerler eğitimi modelleri. R. Kaymakcan, H. Hökelekli, Ş. Arslan, M. Zengin (Ed.), Değerler ve eğitimi (s.445-446).
There are 76 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Article
Authors

Yunus Akan This is me 0000-0003-3946-7356

Publication Date April 21, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Akan, Y. (2021). An Analysis of the Impact of the Values Education Class Over the University Students’ Levels of Acquisition of Moral Maturity and Human Values. International Journal of Psychology and Educational Studies, 8(2), 38-50.