Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2021, Volume: 8 Issue: 3, 51 - 62, 25.07.2021

Abstract

References

  • Akbaş, A., & Bostancı, A. B. (2016). Öğretmenlerin örgütsel politika algıları ile duygusal emek düzeyleri arasındaki ilişki. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(3), 44-63.
  • Akın, U., Aydın, İ., Erdoğan, Ç. & Demirkasımoğlu, N. (2014). Emotional labor and burnout among Turkish primary school teachers. The Australian Educational Researcher, 41(2), 155-169.
  • Aytekin Uysal, A. (2007). Öğretmenlerde gözlenen duygusal yaşantı örüntülerinin ve duygusal işçiliğin mesleki iş doyumu ve tükenmişlik üzerine etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
  • Basım, H. N., & Beğenirbaş, M. (2012). Çalışma yaşamında duygusal emek: bir ölçek uyarlama çalışması. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(1), 77-90.
  • Baş, M. (2012). Duygusal emek-müşteri memnuniyeti ilişkisi: engelli turizm pazarında bir araştırma [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
  • Beğenirbaş, M. & Meydan, C. H. (2012). Duygusal emeğin örgütsel vatandaşlık davranışıyla ilişkisi: öğretmenler üzerinde bir araştırma. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(3), 159-181.
  • Beğenirbaş, M., & Yalçın, R. C. (2012). Öğretmenlerin kişilik özelliklerinin duygusal emek gösterimlerine etkileri. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 47-65.
  • Bhave, D. P., & Glomb, T. M. (2016). The role of occupational emotional labor requirements on the surface acting–job satisfaction relationship. Journal of Management, 42(3), 722-741.
  • Bıyık, Y. & Aydoğan, E. (2015). Duygusal emek ile örgütsel vatandaşlık davranışı ilişkisi: bir araştırma. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(3), 159- 180.
  • Brotheridge, C. M., & Lee, R. T. (2002). Testing a conservation of resources model of the dynamics of emotional labor. Journal of Occupational Health Psychology, 7, 57–67.
  • Brotheridge, C., Grandey A. (2002) Emotional labor and burnout: comparing two perspectives of people work, Journal of Vocational Behavior, 60, 17-39.
  • Brown, E. L., Horner, C. G., Kerr, M. M. & Scanlon, C. L. (2014). United States teachers' emotional labor and professional identities. KEDI Journal of Educational Policy, 11(2), 205-225.
  • Ceylan, A. K. (2017). Öğretmenlerin duygusal emeklerinin sosyo-demografik değişkenler yönünden özellikleri: batman ili araştırması. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 7(2/1), 122-132.
  • Cheung, F., & Tang, C. (2009). Quality of work life as a mediator between emotional labor and work family interference. Journal of Business Psychology, 24, 245–255.
  • Cheung, F., & Tang, C. (2010). Effects of age, gender, and emotional labor strategies on job outcomes: moderated mediation analyses. Applied Psychology: Health and Well-being, 2, 323–339.
  • Cheung, F., Tang, C. S. K., & Tang, S. (2011). Psychological capital as a moderator between emotional labor, burnout, and job satisfaction among schoolteachers in China. International Journal of Stress Management, 18(4), 348.
  • Dahling, J. J., & Perez, L. A. (2010). Older worker, different actor? linking age and emotional labor strategies. Personality and Individual Differences, 48, 574–578
  • Diefendorff, J. M., Croyle, M. H., & Gosserand, R. H. (2005). The dimensionality and antecedents of emotional labor strategies. Journal of Vocational Behavior, 66, 339–357.
  • Ertürk, A., Kara, S. B. K., & Güneş, D. Z. (2016). Duygusal emek ve psikolojik iyi oluş: bir yordayıcı olarak yönetsel destek algısı. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(4).
  • Gömleksiz M. N & Bulut, İ (2006). Yeni fen ve teknoloji dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(2), 173 - 192.
  • Goodwin, R. E., Groth, M., & Frenkel, S. J. (2011). Relationships between emotional labor, job performance, and turnover. Journal of Vocational Behavior, 79(2), 538-548.
  • Grandey, A. (2003). When the show must go on: surface and deep acting as determinants of emotional exhaustion and peer-rated service delivery. Goodwin, R. E., Groth, M., & Frenkel, S. J. (2011). Relationships between emotional labor, job performance, and turnover. Journal of Vocational Behavior, 79(2), 538-548. Academy of Management Journal, 46, 86–96.
  • Grandey, A. A. (2000). Emotion regulation in the workplace: a new way to conceptualize emotional labor, Journal of Occupational Health Psychology, 5 (1), 95–110.
  • Hargreaves, A. (2001). Emotional geographies of teaching. Teachers College Record, 3, 1056–1080
  • Hochschild, A.R. (1983). The managed heart: commercialization of human feeling. Los Angeles, CA: University of California Press.
  • Humphrey, R. H., Ashforth, B. E., & Diefendorff, J. M. (2015). The bright side of emotional labor. Journal of Organizational Behavior, 36(6), 749-769.
  • Hur, W. M., Han, S. J., Yoo, J. J., & Moon, T. W. (2015). The moderating role of perceived organizational support on the relationship between emotional labor and job-related outcomes. Management Decision, 53 (3), 605-624.
  • Hülsheger, U. R., & Schewe, A. F. (2011). On the costs and benefits of emotional labor: a meta-analysis of three decades of research. Journal of Occupational Health Psychology, 16, 361–389.
  • Kadan, G., & Aral, N. (2018). Kaynaştırma uygulamasını yürüten öğretmenlerin duygusal emek ve tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. Çocuk ve Gelişim Dergisi, 1(1), 15-29.
  • Kammeyer-Mueller, J. D., Rubenstein, A. L., Long, D. M., Odio, M. A., Buckman, B. R., Zhang, Y., et al. (2013). A meta-analytic structural model of dispositional affectivity and emotional labor. Personnel Psychology, 66, 47–90.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayıncılık
  • Kaya, E. (2009). Özel okul öğretmenlerinin duygusal emek davranışını algılama biçimleri ile iş doyumları ve iş stresleri arasındaki ilişki [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Maltepe Üniversitesi.
  • Kiffin-Petersen, S. A., Jordan, C. L., & Soutar, G. N. (2011). The big five, emotional exhaustion and citizenship behaviors in service settings: the mediating role of emotional labor. Personality and Individual Differences, 50, 43–48.
  • Kılıç, S. (2013). Örnekleme yöntemleri. Journal of Mood Disorders, 3(1), 44-6.
  • Kim, H. J., Hur, W. M., Moon, T. W., & Jun, J. K. (2017). Is all support equal? The moderating effects of supervisor, coworker, and organizational support on the link between emotional labor and job performance. BRQ Business Research Quarterly, 20(2), 124-136.
  • Köksel, L. (2009). İş yaşamında duygusal emek ve ampirik bir çalışma [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Celal Bayar Üniversitesi. Lee, C., An, M., & Noh, Y. (2015). The effects of emotional display rules on flight attendants’ emotional labor strategy, job burnout and performance. Service Business, 9(3), 409-425.
  • Liljestrom, A., Roulston, K. & deMarrais, K. (2007). ‘There’s no place for feeling like this in the workplace’: women teachers’ anger in school settings. In: P. Schutz & R. Pekrun, eds. Emotion in Education, 267–284. Amsterdam: Academic Press.
  • Morris, J. A., & Feldman, D. C. (1997). Managing emotions in the workplace, Journal of Managerial Issues, 9 (3), 257-274.
  • Noor, N. M., & Zainuddin, M. (2011). Emotional labor and burnout among female teachers: work–family conflict as mediator. Asian Journal of Social Psychology, 14(4), 283-293.
  • Özgün, A. (2015). Duygusal emek davranışının iş stresi üzerindeki etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi. Park, M. M., & Han, S. J. (2013). Relations of job satisfaction with emotional labor, job stress, and personal resources in home healthcare nurses. Journal of Korean Academy of Community Health Nursing, 24(1), 51-61.
  • Polatkan, N. N. (2016). Ortaokul öğretmenlerinin duygusal emek davranışları ile iş doyumları arasındaki ilişki [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Adnan Menderes Üniversitesi.
  • Rupp D.E., Mccance, A.S., Spencer, S., Sonntag K.; 2008; Customer (in) justice and emotional labor: the role of perspective taking, anger, and emotional regulation, Journal of Management, 34 (5), 903-924.
  • Şat, A., Amil, O., & Özdevecioğlu, M. (2015). Duygusal zeka ve duygusal emek düzeylerinin bazı demografik değişkenler açısından incelenmesi: Özel okul öğretmenleri ile bir araştırma. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(39), 1-20.
  • Savaş, A. C. (2012). Okul müdürlerinin duygusal zekâ ve duygusal emek yeterliklerinin öğretmenlerin iş doyumu düzeylerine etkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (33), 139-148.
  • Sutton, R.E., Wheatley, K. F., 2003; Teachers’ emotions and teaching: a review of the literature and directions for future research, Educational Psychology Review, 15, 27-358.
  • Tanuğur, B., Bekiroğlu, F., Gürel, C., & Süzük, E. (2013). Yeni ortaöğretim fizik programının günlük hayatla ilişkilendirilmesinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (4).
  • Totterdell, P., & Holman, D. (2003). Emotion regulation in customer service roles: testing a model of emotional labor. Journal of Occupational Health Psychology, 8(1), 55.
  • Tsang, K. K. (2011). Emotional labor of teaching. Educational Research, 2(8), 1312-1316.
  • Vefikuluçay, A. G. D., Zeyneloğlu, A. G. S., Eroğlu, K., & Taşkin, L. (2007). Kafkas Üniversitesi son sınıf öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin bakış açıları. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 14(2), 26-38.
  • Wang, G., Seibert, S. E., & Boles, T. L. (2011). Synthesizing what we know and looking ahead: a meta-analytical review of 30 years of emotional labor research. Research on Emotion in Organizations, 7, 15–43.
  • Wang, X., Wang, G., & Hou, W. C. (2016). Effects of emotional labor and adaptive selling behavior on job performance. Social Behavior and Personality: An International Journal, 44(5), 801-814.
  • Wharton, A.S. (1999) The psychological consequences of emotional labour, The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 561, 158-176.
  • Winograd, K. (2003). The functions of teacher emotions: the good, the bad, and the ugly. Teachers college record, 105(9), 1641-1673. Yakar, S. (2015). Turizm işletmelerinde duygusal emek ve tükenmişlik ilişkisi: otel işletmelerine yönelik bir araştırma [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Marmara Üniversitesi.
  • Yılmaz, K., Altınkurt, Y., Güner, M. & Şen, B. (2015). The relationship between teachers’ emotional labor and burnout levels. Eurasian Journal of Educational Research, (59), 75-90. Yin, H. B., Lee, J. C. K., & Zhang, Z. H. (2013). Exploring the relationship among teachers' emotional intelligence, emotional labor strategies and teaching satisfaction. Teaching and Teacher Education, 35, 137-145.
  • Zembylas M (2002). Structures of feeling in curriculum and teaching: theorizing the emotional rules. Educational Theory, 52(2), 187-208.
  • Zembylas M (2005). Discursive practices, genealogies, and emotional rules: a poststructuralist view on emotion and identity in teaching. Teaching and Teacher Education, 21(8), 935-948.

Investigation of Emotional Labor in Teaching

Year 2021, Volume: 8 Issue: 3, 51 - 62, 25.07.2021

Abstract

Teaching, as a profession, involves high levels of emotional labor. This aspect of teaching makes it distinct from other lines of work. It is an emotion-based profession, and good practice of teaching is full of positive emotions. This positivity is a must in the teacher's relationship with his/her students to ensure a healthy classroom atmosphere. The purpose of this study was to examine teachers' emotional labor behaviors based on various variables. This study was designed as a descriptive survey model, conducted on 556 teachers working in 21 different schools in İstanbul. With a stratified sampling method, the study data were collected through a measuring tool consisting of 'Personal Information Form' and 'Emotional Labor Scale'. Percentage (%), frequency (f), standard deviation (s), mean score (x̄) values were calculated, and One-Way ANOVA tests and T-test were performed. As a result of the research, it was found that teachers' overall emotional labor behavior level was medium. The highest average score, which was collected under the factor of "genuine emotions," is "high"; the lowest average score, which was collected under the "surface acting" factor, is "low", and teachers' deep acting level was "medium." Teachers' emotional labor levels vary based on gender, profession, and school type. On the other hand, teachers' emotional labor levels do not vary according to their age, tenure, and education level. The findings were discussed, and recommendations were made to the practitioners and researchers.

References

  • Akbaş, A., & Bostancı, A. B. (2016). Öğretmenlerin örgütsel politika algıları ile duygusal emek düzeyleri arasındaki ilişki. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(3), 44-63.
  • Akın, U., Aydın, İ., Erdoğan, Ç. & Demirkasımoğlu, N. (2014). Emotional labor and burnout among Turkish primary school teachers. The Australian Educational Researcher, 41(2), 155-169.
  • Aytekin Uysal, A. (2007). Öğretmenlerde gözlenen duygusal yaşantı örüntülerinin ve duygusal işçiliğin mesleki iş doyumu ve tükenmişlik üzerine etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
  • Basım, H. N., & Beğenirbaş, M. (2012). Çalışma yaşamında duygusal emek: bir ölçek uyarlama çalışması. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(1), 77-90.
  • Baş, M. (2012). Duygusal emek-müşteri memnuniyeti ilişkisi: engelli turizm pazarında bir araştırma [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
  • Beğenirbaş, M. & Meydan, C. H. (2012). Duygusal emeğin örgütsel vatandaşlık davranışıyla ilişkisi: öğretmenler üzerinde bir araştırma. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(3), 159-181.
  • Beğenirbaş, M., & Yalçın, R. C. (2012). Öğretmenlerin kişilik özelliklerinin duygusal emek gösterimlerine etkileri. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 47-65.
  • Bhave, D. P., & Glomb, T. M. (2016). The role of occupational emotional labor requirements on the surface acting–job satisfaction relationship. Journal of Management, 42(3), 722-741.
  • Bıyık, Y. & Aydoğan, E. (2015). Duygusal emek ile örgütsel vatandaşlık davranışı ilişkisi: bir araştırma. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(3), 159- 180.
  • Brotheridge, C. M., & Lee, R. T. (2002). Testing a conservation of resources model of the dynamics of emotional labor. Journal of Occupational Health Psychology, 7, 57–67.
  • Brotheridge, C., Grandey A. (2002) Emotional labor and burnout: comparing two perspectives of people work, Journal of Vocational Behavior, 60, 17-39.
  • Brown, E. L., Horner, C. G., Kerr, M. M. & Scanlon, C. L. (2014). United States teachers' emotional labor and professional identities. KEDI Journal of Educational Policy, 11(2), 205-225.
  • Ceylan, A. K. (2017). Öğretmenlerin duygusal emeklerinin sosyo-demografik değişkenler yönünden özellikleri: batman ili araştırması. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 7(2/1), 122-132.
  • Cheung, F., & Tang, C. (2009). Quality of work life as a mediator between emotional labor and work family interference. Journal of Business Psychology, 24, 245–255.
  • Cheung, F., & Tang, C. (2010). Effects of age, gender, and emotional labor strategies on job outcomes: moderated mediation analyses. Applied Psychology: Health and Well-being, 2, 323–339.
  • Cheung, F., Tang, C. S. K., & Tang, S. (2011). Psychological capital as a moderator between emotional labor, burnout, and job satisfaction among schoolteachers in China. International Journal of Stress Management, 18(4), 348.
  • Dahling, J. J., & Perez, L. A. (2010). Older worker, different actor? linking age and emotional labor strategies. Personality and Individual Differences, 48, 574–578
  • Diefendorff, J. M., Croyle, M. H., & Gosserand, R. H. (2005). The dimensionality and antecedents of emotional labor strategies. Journal of Vocational Behavior, 66, 339–357.
  • Ertürk, A., Kara, S. B. K., & Güneş, D. Z. (2016). Duygusal emek ve psikolojik iyi oluş: bir yordayıcı olarak yönetsel destek algısı. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(4).
  • Gömleksiz M. N & Bulut, İ (2006). Yeni fen ve teknoloji dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(2), 173 - 192.
  • Goodwin, R. E., Groth, M., & Frenkel, S. J. (2011). Relationships between emotional labor, job performance, and turnover. Journal of Vocational Behavior, 79(2), 538-548.
  • Grandey, A. (2003). When the show must go on: surface and deep acting as determinants of emotional exhaustion and peer-rated service delivery. Goodwin, R. E., Groth, M., & Frenkel, S. J. (2011). Relationships between emotional labor, job performance, and turnover. Journal of Vocational Behavior, 79(2), 538-548. Academy of Management Journal, 46, 86–96.
  • Grandey, A. A. (2000). Emotion regulation in the workplace: a new way to conceptualize emotional labor, Journal of Occupational Health Psychology, 5 (1), 95–110.
  • Hargreaves, A. (2001). Emotional geographies of teaching. Teachers College Record, 3, 1056–1080
  • Hochschild, A.R. (1983). The managed heart: commercialization of human feeling. Los Angeles, CA: University of California Press.
  • Humphrey, R. H., Ashforth, B. E., & Diefendorff, J. M. (2015). The bright side of emotional labor. Journal of Organizational Behavior, 36(6), 749-769.
  • Hur, W. M., Han, S. J., Yoo, J. J., & Moon, T. W. (2015). The moderating role of perceived organizational support on the relationship between emotional labor and job-related outcomes. Management Decision, 53 (3), 605-624.
  • Hülsheger, U. R., & Schewe, A. F. (2011). On the costs and benefits of emotional labor: a meta-analysis of three decades of research. Journal of Occupational Health Psychology, 16, 361–389.
  • Kadan, G., & Aral, N. (2018). Kaynaştırma uygulamasını yürüten öğretmenlerin duygusal emek ve tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. Çocuk ve Gelişim Dergisi, 1(1), 15-29.
  • Kammeyer-Mueller, J. D., Rubenstein, A. L., Long, D. M., Odio, M. A., Buckman, B. R., Zhang, Y., et al. (2013). A meta-analytic structural model of dispositional affectivity and emotional labor. Personnel Psychology, 66, 47–90.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayıncılık
  • Kaya, E. (2009). Özel okul öğretmenlerinin duygusal emek davranışını algılama biçimleri ile iş doyumları ve iş stresleri arasındaki ilişki [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Maltepe Üniversitesi.
  • Kiffin-Petersen, S. A., Jordan, C. L., & Soutar, G. N. (2011). The big five, emotional exhaustion and citizenship behaviors in service settings: the mediating role of emotional labor. Personality and Individual Differences, 50, 43–48.
  • Kılıç, S. (2013). Örnekleme yöntemleri. Journal of Mood Disorders, 3(1), 44-6.
  • Kim, H. J., Hur, W. M., Moon, T. W., & Jun, J. K. (2017). Is all support equal? The moderating effects of supervisor, coworker, and organizational support on the link between emotional labor and job performance. BRQ Business Research Quarterly, 20(2), 124-136.
  • Köksel, L. (2009). İş yaşamında duygusal emek ve ampirik bir çalışma [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Celal Bayar Üniversitesi. Lee, C., An, M., & Noh, Y. (2015). The effects of emotional display rules on flight attendants’ emotional labor strategy, job burnout and performance. Service Business, 9(3), 409-425.
  • Liljestrom, A., Roulston, K. & deMarrais, K. (2007). ‘There’s no place for feeling like this in the workplace’: women teachers’ anger in school settings. In: P. Schutz & R. Pekrun, eds. Emotion in Education, 267–284. Amsterdam: Academic Press.
  • Morris, J. A., & Feldman, D. C. (1997). Managing emotions in the workplace, Journal of Managerial Issues, 9 (3), 257-274.
  • Noor, N. M., & Zainuddin, M. (2011). Emotional labor and burnout among female teachers: work–family conflict as mediator. Asian Journal of Social Psychology, 14(4), 283-293.
  • Özgün, A. (2015). Duygusal emek davranışının iş stresi üzerindeki etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi. Park, M. M., & Han, S. J. (2013). Relations of job satisfaction with emotional labor, job stress, and personal resources in home healthcare nurses. Journal of Korean Academy of Community Health Nursing, 24(1), 51-61.
  • Polatkan, N. N. (2016). Ortaokul öğretmenlerinin duygusal emek davranışları ile iş doyumları arasındaki ilişki [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Adnan Menderes Üniversitesi.
  • Rupp D.E., Mccance, A.S., Spencer, S., Sonntag K.; 2008; Customer (in) justice and emotional labor: the role of perspective taking, anger, and emotional regulation, Journal of Management, 34 (5), 903-924.
  • Şat, A., Amil, O., & Özdevecioğlu, M. (2015). Duygusal zeka ve duygusal emek düzeylerinin bazı demografik değişkenler açısından incelenmesi: Özel okul öğretmenleri ile bir araştırma. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(39), 1-20.
  • Savaş, A. C. (2012). Okul müdürlerinin duygusal zekâ ve duygusal emek yeterliklerinin öğretmenlerin iş doyumu düzeylerine etkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (33), 139-148.
  • Sutton, R.E., Wheatley, K. F., 2003; Teachers’ emotions and teaching: a review of the literature and directions for future research, Educational Psychology Review, 15, 27-358.
  • Tanuğur, B., Bekiroğlu, F., Gürel, C., & Süzük, E. (2013). Yeni ortaöğretim fizik programının günlük hayatla ilişkilendirilmesinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (4).
  • Totterdell, P., & Holman, D. (2003). Emotion regulation in customer service roles: testing a model of emotional labor. Journal of Occupational Health Psychology, 8(1), 55.
  • Tsang, K. K. (2011). Emotional labor of teaching. Educational Research, 2(8), 1312-1316.
  • Vefikuluçay, A. G. D., Zeyneloğlu, A. G. S., Eroğlu, K., & Taşkin, L. (2007). Kafkas Üniversitesi son sınıf öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin bakış açıları. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 14(2), 26-38.
  • Wang, G., Seibert, S. E., & Boles, T. L. (2011). Synthesizing what we know and looking ahead: a meta-analytical review of 30 years of emotional labor research. Research on Emotion in Organizations, 7, 15–43.
  • Wang, X., Wang, G., & Hou, W. C. (2016). Effects of emotional labor and adaptive selling behavior on job performance. Social Behavior and Personality: An International Journal, 44(5), 801-814.
  • Wharton, A.S. (1999) The psychological consequences of emotional labour, The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 561, 158-176.
  • Winograd, K. (2003). The functions of teacher emotions: the good, the bad, and the ugly. Teachers college record, 105(9), 1641-1673. Yakar, S. (2015). Turizm işletmelerinde duygusal emek ve tükenmişlik ilişkisi: otel işletmelerine yönelik bir araştırma [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Marmara Üniversitesi.
  • Yılmaz, K., Altınkurt, Y., Güner, M. & Şen, B. (2015). The relationship between teachers’ emotional labor and burnout levels. Eurasian Journal of Educational Research, (59), 75-90. Yin, H. B., Lee, J. C. K., & Zhang, Z. H. (2013). Exploring the relationship among teachers' emotional intelligence, emotional labor strategies and teaching satisfaction. Teaching and Teacher Education, 35, 137-145.
  • Zembylas M (2002). Structures of feeling in curriculum and teaching: theorizing the emotional rules. Educational Theory, 52(2), 187-208.
  • Zembylas M (2005). Discursive practices, genealogies, and emotional rules: a poststructuralist view on emotion and identity in teaching. Teaching and Teacher Education, 21(8), 935-948.
There are 56 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Article
Authors

Esra Töre 0000-0001-9133-6578

Publication Date July 25, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 8 Issue: 3

Cite

APA Töre, E. (2021). Investigation of Emotional Labor in Teaching. International Journal of Psychology and Educational Studies, 8(3), 51-62.