Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2022, Volume: 9 Issue: 1, 143 - 152, 31.01.2022

Abstract

References

  • Aksay, O.,&Ural, A. (2008). Ortaöğretim öğretmenlerinin okulla ilgili kararlara katılımı. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(3), 433-460.
  • Allen, N.,& Meyer J. P. (1990). The Measurement and antecedents of affective, continuance, and normative commitment to the organization. Journal of Occupational Psychology, 63, 1-18.
  • Balay, R. (2000). Yönetici ve öğretmenlerde örgütsel bağlılık. Nobel.
  • Başaran, İ. E. (1982). Örgütsel davranış. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Başaran, İ. E. (2013). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Siyasal Yayınevi.
  • Baydar, F.,&Çetin, M. (2021). The model of relationships between intellectual capital, learning organizations, and innovation-oriented organizational structures in educational organizations. Eurasian Journal of Educational Research, 94, 265-294.
  • Bursalıoğlu, Z. (1991). Eğitim yönetiminde teori ve uygulama. Pegem.
  • Bursalıoğlu, Z. (1998). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Pegem.
  • Can, H. (2005). Organizasyon ve yönetim. Siyasal Kitabevi.
  • Chen Y. F.,& Tjosvold, D. (2006). Participative leadership by American and Chinese managers in China: the role of relationships. Journal of Management Studies, 43, 1727-1752.
  • Chiva, R., & Alegre, J. (2009). Organizational learning capability and job satisfaction: An empirical assessment in the ceramic tile industry British. Journal of Management, 20(3), 323-340.
  • Cohen, J. (2013). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Lawrence Erlbaum Assocıates.
  • Creswell, J. W. (2012). Educational research: planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (fourth edition). Pearson.
  • Çelikten, M. (2001). Etkili okullarda karar süreci. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(11), 1-12.
  • Çetin, C. (2009). Toplantı yönetimi ve kararlara katılma. İTO Yayınları.
  • Çöl, G. (2004). Personel güçlendirme kavramının benzer güçlendirme kavramının benzer yönetim kavramları ile karşılaştırılması. Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 6(2), 58-60.
  • Davis, K. (1982). İşletmelerde insan davranışı: örgütsel davranış (K. Tosun, Çev.). İstanbul Matbaası.
  • Drucker, P. (1992). The effective executive. Harper and Row.
  • Gümüş, E. A. (2011). İlköğretim okullarında çalışan öğretmenlerin yönetime katılma düzeyleri ile örgüt kültürü ilişkisinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Yeditepe Üniversitesi.
  • Hicks, H. G. (1979). Örgütlerin yönetimi: Sistemler ve beşeri kaynaklar açısından (Osman Tekok vd., Çev.). Ankara Turhan Kitabevi.
  • Hoy, W. K. (2009). School Effectiveness Index (SE-Index). https://www.waynekhoy.com/school-effectiveness/
  • Hoy, W. K., Tarter, C. J., & Kottkamp, R. B. (1991). Open schools/healthy schools: Measuring organizational climate. Beverly Hills, CA: Sage.
  • Hoy, W. K. & Ferguson, J. (1985). A theoretical framework and exploration of organizational effectiveness in schools. Educational Administration Quarterly, 21, 117-134.
  • Hoy, W. K. & Miskel, C. G. (1996). Educational administration: Theory, research, and practice, 5th edition. New York: McGraw-Hill.
  • Hoy, W. K. ve Miskel, C. G. (2010). Eğitim yönetimi (S. Turan, Çev.). Nobel.
  • Karabağ Köse, E.,&Güçlü, N. (2015). Okul müdürlerinin liderlik stilleri, okullarda karara katılım ve örgütsel öğrenme arasındaki ilişkiler. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 209-224.
  • Köklü, M. (1994). Ortaöğretim okullarında öğretmenlerin kararlara katılımı [Yayımlanmamış doktora tezi]. İnönü Üniversitesi.
  • Köylü, D.,&Gündüz, Y. (2019). Öğretmenlerin karar alma sürecine katılım düzeylerinin örgütsel bağlılık ve psikolojik iyi oluş ile ilişkisi. Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 279-299.
  • Kuruoğlu, N. V.,&Hacıhafızoğlu, Ö. (2011). Azınlık ilköğretim okullarında öğretmenlerin karara katılımı. Ahi Erivan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3), 235-253.
  • Lunenburg F, C.,& Ornstein, A. C. (2013). Educational administration educational management translation. (G. Arastaman, Çev.). Nobel Yayınları.
  • Lunenburg, F. C. (2010). The decision-making process. National Forum of Educational Administration And Supervision Journal, 27, 4, 1-13.
  • Marri A. R. (2003). Multicultural democracy. Intercultural Education 14(3), 263–277.
  • Mintzberg, H. (2014). Örgütler ve yapıları. Nobel.
  • Miskel, C., Fevurly, R., & Stewart, J. (1979). Organizational structures and processes, perceived school effectiveness, loyalty, and job satisfaction. Educational Administration Quarterly, 15, 97-118.
  • Mott, P. (1972). The characteristics of effective organizations. Harper and Row.
  • Özdemir, S.,& Cemaoğlu, N. (2000). Eğitimde örgütsel yenileşme ve karara katılma. Milli Eğitim Dergisi, 146, 54-63.
  • Özgenel, M. (2018). Modeling the relationships between school administrators’ creative and critical thinking dispositions with decision-making styles and problem-solving skills. Educational Sciences: Theory Practice, 18, 673-700.
  • Riehl C. J. (2000). The principal’s role in creating inclusive schools for diverse students: a review of normative, empirical, and critical literature on the practice of educational administration. Review of Educational Research 70(1), 55–81.
  • Ryff, C. D.,& Singer, B. H. (2006). Best news yet on the six-factor model of well-being. Social Science Research, 35(4), 1103-1119.
  • Schoenfeld, A, H. (2011). How we think: a theory of goal-oriented decision making and its educational application. Routledge.
  • Scully, J. A., Kirkpatrick, S. A., & Locke, E. A. (1995). Locus of knowledge as a detem1inant of the effect of participation on performance, affect, and perceptions. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 61, 276-288.
  • Somech, A. (2002). Explicating the complexity of participative management: An investigation of multiple dimensions. Educational Administration Quarterly, 38, 341- 371.
  • Somech, A. (2010). Participative decision making in schools: a mediating-moderating analytical framework for understanding school and teacher outcomes. Educational Administration Quarterly, 46(2), 174-209.
  • Szeto, E. (2020). How do principals' practices reflect democratic leadership for inclusion in diverse school settings-A Hong Kong case study? Educational Management Administration & Leadership, 49(2), 1-22.
  • Şenel, T. (2015). İlkokullarda okul iklimi ile okul etkililiği arasındaki ilişki [Yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Takmaz, Ş.,& Yavuz, M. (2010). İlköğretim okullarında örgütsel iletişim düzeyi ile öğretmenlerin karara katılma davranışlarının analizi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 01-18.
  • Taymaz, H. (2003). Okul yönetimi. Pegem.
  • Turan, N. (2015). Çalışma yaşamında yetenek, beceri, yetkinlik, yeterlilik. Nobel.
  • Turan, S. (Ed.). (2020). Eğitim yönetimi: teori araştırma ve uygulama. Nobel.
  • Üzüm, H.,& Kurt, T. (2019). Okullarda katılımcı karar verme sürecinin incelenmesi. JRES, 6(1), 95-112.
  • Wadesango, N. (2012). The influence of teacher participation in decision-making on their occupational morale. Journal of Social Sciences, 31(3), 361-369.
  • Winton, S. (2010). Character development and critical democratic education in Ontario, Canada. Leadership and Policy in Schools 9(2), 220–237.
  • Woods, P. (2005). Democratic leadership in education. Paul Chapman Publishing.
  • Yavuz, Y. (2004). Okulda yönetime ve karara katılma. Eğitim Bilim Toplum Dergisi, 6(2), 46-57.

The Relationship Between Participation in Administrative Decisions and School Effectiveness: An Empirical Study on Teachers

Year 2022, Volume: 9 Issue: 1, 143 - 152, 31.01.2022

Abstract

The aim of this research is to reveal the effect of teachers' participation in administrative decisions and their willingness to participate in decisions on school effectiveness. Predictive survey model was used in the study. In the 2021-2022 academic year, 283 teachers working in Istanbul's Sultanbeyli, Pendik, Maltepe and Kartal districts formed the research sample. Simple random sampling was used when selecting the research sample. According to the results of the research, teachers' willingness to participate in administrative decisions is significantly higher than their level of participation in decisions. In addition, there is a positive correlation between the level of participation in decisions, willingness to participate and school effectiveness. In addition, the level of participation in decisions and willingness to participate partially predicts school effectiveness. As teachers' level of participation and willingness to participate in decisions increases, school effectiveness increases.

References

  • Aksay, O.,&Ural, A. (2008). Ortaöğretim öğretmenlerinin okulla ilgili kararlara katılımı. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(3), 433-460.
  • Allen, N.,& Meyer J. P. (1990). The Measurement and antecedents of affective, continuance, and normative commitment to the organization. Journal of Occupational Psychology, 63, 1-18.
  • Balay, R. (2000). Yönetici ve öğretmenlerde örgütsel bağlılık. Nobel.
  • Başaran, İ. E. (1982). Örgütsel davranış. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Başaran, İ. E. (2013). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Siyasal Yayınevi.
  • Baydar, F.,&Çetin, M. (2021). The model of relationships between intellectual capital, learning organizations, and innovation-oriented organizational structures in educational organizations. Eurasian Journal of Educational Research, 94, 265-294.
  • Bursalıoğlu, Z. (1991). Eğitim yönetiminde teori ve uygulama. Pegem.
  • Bursalıoğlu, Z. (1998). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Pegem.
  • Can, H. (2005). Organizasyon ve yönetim. Siyasal Kitabevi.
  • Chen Y. F.,& Tjosvold, D. (2006). Participative leadership by American and Chinese managers in China: the role of relationships. Journal of Management Studies, 43, 1727-1752.
  • Chiva, R., & Alegre, J. (2009). Organizational learning capability and job satisfaction: An empirical assessment in the ceramic tile industry British. Journal of Management, 20(3), 323-340.
  • Cohen, J. (2013). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Lawrence Erlbaum Assocıates.
  • Creswell, J. W. (2012). Educational research: planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (fourth edition). Pearson.
  • Çelikten, M. (2001). Etkili okullarda karar süreci. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(11), 1-12.
  • Çetin, C. (2009). Toplantı yönetimi ve kararlara katılma. İTO Yayınları.
  • Çöl, G. (2004). Personel güçlendirme kavramının benzer güçlendirme kavramının benzer yönetim kavramları ile karşılaştırılması. Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 6(2), 58-60.
  • Davis, K. (1982). İşletmelerde insan davranışı: örgütsel davranış (K. Tosun, Çev.). İstanbul Matbaası.
  • Drucker, P. (1992). The effective executive. Harper and Row.
  • Gümüş, E. A. (2011). İlköğretim okullarında çalışan öğretmenlerin yönetime katılma düzeyleri ile örgüt kültürü ilişkisinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Yeditepe Üniversitesi.
  • Hicks, H. G. (1979). Örgütlerin yönetimi: Sistemler ve beşeri kaynaklar açısından (Osman Tekok vd., Çev.). Ankara Turhan Kitabevi.
  • Hoy, W. K. (2009). School Effectiveness Index (SE-Index). https://www.waynekhoy.com/school-effectiveness/
  • Hoy, W. K., Tarter, C. J., & Kottkamp, R. B. (1991). Open schools/healthy schools: Measuring organizational climate. Beverly Hills, CA: Sage.
  • Hoy, W. K. & Ferguson, J. (1985). A theoretical framework and exploration of organizational effectiveness in schools. Educational Administration Quarterly, 21, 117-134.
  • Hoy, W. K. & Miskel, C. G. (1996). Educational administration: Theory, research, and practice, 5th edition. New York: McGraw-Hill.
  • Hoy, W. K. ve Miskel, C. G. (2010). Eğitim yönetimi (S. Turan, Çev.). Nobel.
  • Karabağ Köse, E.,&Güçlü, N. (2015). Okul müdürlerinin liderlik stilleri, okullarda karara katılım ve örgütsel öğrenme arasındaki ilişkiler. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 209-224.
  • Köklü, M. (1994). Ortaöğretim okullarında öğretmenlerin kararlara katılımı [Yayımlanmamış doktora tezi]. İnönü Üniversitesi.
  • Köylü, D.,&Gündüz, Y. (2019). Öğretmenlerin karar alma sürecine katılım düzeylerinin örgütsel bağlılık ve psikolojik iyi oluş ile ilişkisi. Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 279-299.
  • Kuruoğlu, N. V.,&Hacıhafızoğlu, Ö. (2011). Azınlık ilköğretim okullarında öğretmenlerin karara katılımı. Ahi Erivan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3), 235-253.
  • Lunenburg F, C.,& Ornstein, A. C. (2013). Educational administration educational management translation. (G. Arastaman, Çev.). Nobel Yayınları.
  • Lunenburg, F. C. (2010). The decision-making process. National Forum of Educational Administration And Supervision Journal, 27, 4, 1-13.
  • Marri A. R. (2003). Multicultural democracy. Intercultural Education 14(3), 263–277.
  • Mintzberg, H. (2014). Örgütler ve yapıları. Nobel.
  • Miskel, C., Fevurly, R., & Stewart, J. (1979). Organizational structures and processes, perceived school effectiveness, loyalty, and job satisfaction. Educational Administration Quarterly, 15, 97-118.
  • Mott, P. (1972). The characteristics of effective organizations. Harper and Row.
  • Özdemir, S.,& Cemaoğlu, N. (2000). Eğitimde örgütsel yenileşme ve karara katılma. Milli Eğitim Dergisi, 146, 54-63.
  • Özgenel, M. (2018). Modeling the relationships between school administrators’ creative and critical thinking dispositions with decision-making styles and problem-solving skills. Educational Sciences: Theory Practice, 18, 673-700.
  • Riehl C. J. (2000). The principal’s role in creating inclusive schools for diverse students: a review of normative, empirical, and critical literature on the practice of educational administration. Review of Educational Research 70(1), 55–81.
  • Ryff, C. D.,& Singer, B. H. (2006). Best news yet on the six-factor model of well-being. Social Science Research, 35(4), 1103-1119.
  • Schoenfeld, A, H. (2011). How we think: a theory of goal-oriented decision making and its educational application. Routledge.
  • Scully, J. A., Kirkpatrick, S. A., & Locke, E. A. (1995). Locus of knowledge as a detem1inant of the effect of participation on performance, affect, and perceptions. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 61, 276-288.
  • Somech, A. (2002). Explicating the complexity of participative management: An investigation of multiple dimensions. Educational Administration Quarterly, 38, 341- 371.
  • Somech, A. (2010). Participative decision making in schools: a mediating-moderating analytical framework for understanding school and teacher outcomes. Educational Administration Quarterly, 46(2), 174-209.
  • Szeto, E. (2020). How do principals' practices reflect democratic leadership for inclusion in diverse school settings-A Hong Kong case study? Educational Management Administration & Leadership, 49(2), 1-22.
  • Şenel, T. (2015). İlkokullarda okul iklimi ile okul etkililiği arasındaki ilişki [Yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Takmaz, Ş.,& Yavuz, M. (2010). İlköğretim okullarında örgütsel iletişim düzeyi ile öğretmenlerin karara katılma davranışlarının analizi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 01-18.
  • Taymaz, H. (2003). Okul yönetimi. Pegem.
  • Turan, N. (2015). Çalışma yaşamında yetenek, beceri, yetkinlik, yeterlilik. Nobel.
  • Turan, S. (Ed.). (2020). Eğitim yönetimi: teori araştırma ve uygulama. Nobel.
  • Üzüm, H.,& Kurt, T. (2019). Okullarda katılımcı karar verme sürecinin incelenmesi. JRES, 6(1), 95-112.
  • Wadesango, N. (2012). The influence of teacher participation in decision-making on their occupational morale. Journal of Social Sciences, 31(3), 361-369.
  • Winton, S. (2010). Character development and critical democratic education in Ontario, Canada. Leadership and Policy in Schools 9(2), 220–237.
  • Woods, P. (2005). Democratic leadership in education. Paul Chapman Publishing.
  • Yavuz, Y. (2004). Okulda yönetime ve karara katılma. Eğitim Bilim Toplum Dergisi, 6(2), 46-57.
There are 54 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Article
Authors

Fatih Baydar 0000-0001-5090-4874

Publication Date January 31, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 9 Issue: 1

Cite

APA Baydar, F. (2022). The Relationship Between Participation in Administrative Decisions and School Effectiveness: An Empirical Study on Teachers. International Journal of Psychology and Educational Studies, 9(1), 143-152.