Aleksandreia Troas’ta ele geçen ve Dionysos sanatçılarına gönderdiği mektupta (SEG 56,1359) Hadri-anus Ephesoslulara hitaben kaleme alınmış başka bir mektuba göndermede bulunmaktadır. Söz konusu mektupta Hadrianus Ephesos’ta düzenlenen yerel Olympia Oyunları’nı kazanan tellal ve trompetçilerin heykellerinin finansmanına ilişkin düzenlemelere kısaca atıfta bulunmaktadır. Hadrianus’un değerlendirmesinin tamamen özet niteliği taşımasına bağlı olarak metnin içeriği ciddi tartışmalara konu olmuş-tur. Bu makalede yazar metinde herhangi bir değişiklik sunmadan işleyen başka bir senaryo önermek-tedir. Buna göre kent ödül miktarları en düşük olan trompetçi ve tellalların heykellerini dikmeye zo-runlu değildi. Hadrianus Ephesosluları heykellerin masraflarını, bunları tellallar ve trompetçiler için Claudius Nysios’un kente bıraktığı arazilerin gelirleriyle dikecek olsalar dahi, kendi gelir kalemlerin-den (ἐκ τῶν ἰδίων) karşılamaya zorlamaktan açıkça imtina etmektedir. Hadrianus bu kararının gerekçe-si olarak arazilerin uygun bir şekilde idare edilmesi durumunda kentin bütçe fazlası vereceğini rapor eden kamu idaresinde uzman kişilere göndermede bulunmaktadır. Ephesosluların kötü kamu maliyesi idaresine ve bunun olası sonuçlarına dair incelikle dile getirilen bu ima, Dionysos sanatçılarının şikâyetlerinin de asıl temelini ortaya koymaktadır: Claudius Nysios’un vakfettiği gelir kaynağının ko-şulları ve onun mali yapısı hakkında detaylı bilgi. Bu bilgiyi sunmakta birkaç kişi yetkilidir: Örneğin Ephesos gerusia’sının logistes’i M. Ulpius Aristokrates, veya ünlü tellal Aelius Artemas ya da Ephe-sos’un eşraf tabakasına mensup, aynı zamanda Olympia Oyunları’nın ksystarkhes ve alytarkhes’i de olan Ulpius Domesticus gibi synodos (dernek) üyeleri. Anılan bütün bu şahıslar yerel idare hususunda deneyim sahibiydiler ve Hadrianus’la doğrudan iletişim içindeydiler. Bu durum bu tür konulara genel-likle müdahil olan Asia Eyaleti proconsul’unun metinde hiç anılmamış olmasının da büyük olasılıkla nedenidir.
Ephesos Hadrianus Olympia Hadrianeia Dionysos Sanatçılar Derneği Tellallar Trompetçiler Clau-dius Nysios
In his first letter to the Dionysiac Artists from Alexandreia Troas (SEG 56,1359) Hadrian refers to another letter addressed to the Ephesians: he briefly quotes his regulations about the funding of statues for heralds and trumpeters, who had won the local Olympia. Due to the brevity of Hadri-an’s synopsis, the context has been subject of controversial discussion. In this paper I propose an alternative scenario that works without any textual alterations: Nobody was compelled to put up statues, least of all the trumpeters and heralds themselves, whose victory prizes were the lowest. Hadrian explicitly refrains from forcing the Ephesians to pay the statues ἐκ τῶν ἰδίων, if they put them up to heralds and trumpeters too from the income of the estates, that Nysius left. As basis of his decision Hadrian quotes persons with experience of the local circumstances who reported that there would be surplus if the estates were administered properly. This subtle allusion to the ma-ladministration of the funds by the Ephesians and its potential consequences reveals the actual ba-sis for the artists’ complaint: the stipulations of Nysius’ endowment and the detailed information about its financial situation. As source of this information several persons qualify: for example M. Ulpius Aristokrates, logistes of the Ephesian gerousia and agonothetes of the Hadrianeia, or mem-bers of the synodoi such as the notorious herald Aelius Artemas or Ulpius Domesticus, a promi-nent Ephesian xystarch and alytarch of the Olympian games. All these had experience of the local circumstances and direct contact to Hadrian, which possibly is the reason why the procos. Asiae, who is usually involved in such matters, is not mentioned at all.
Primary Language | German |
---|---|
Subjects | Linguistics |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 3 |