Research Article
BibTex RIS Cite

İleri Dönüşümlü Ambalaj Tasarımlı Ürünlere Yönelik Tüketici Tutumu ve Satın Alma Niyeti İlişkisi

Year 2019, , 92 - 110, 31.12.2019
https://doi.org/10.34232/pjess.643575

Abstract

Ambalaj, ürünü koruma
fonksiyonu yanında tüketiciye etki etmesi ve ürünü diğer ürünlere göre daha
tercih edilir kılmasında önemli bir araçtır. Bu nedenle, ambalaj tasarımlarında
müşteri için bir değer ifade edecek şekilde ve müşteriye fayda sağlaması
amaçlanarak yapılan yenilikler, pazarlama çabalarına destek olma yanında
işletmelerin rekabet avantajı sağlamasında da önemli bir araç olarak karşımıza
çıkmaktadır. Önemli yenilik alanlarından biri de ileri dönüşümdür. İleri
dönüşüm, ömrü biten ambalaja yeni bir işlev ekleyerek adeta ölümden sonra yaşam
veren yeni bir yaklaşımdır. Bu çalışmada yenilik ve ambalaj tasarımında yenilik
çerçevesinde ileri dönüşüm kavramı açıklanmış ve tüketicilerin ileri dönüşümlü
ambalajlara yönelik tutumu ve satın alma niyeti ilişkisi analiz edilmiştir. 253
kişi üzerinde yapılan tanımlayıcı araştırma sonuçlarına göre; katılımcıların
ileri dönüşümlü ambalajlara yönelik olumlu bir tutum gösterdiği ve çevreye
ilişkin bilgi ve çevreye ilişkin kişisel değerlerin ileri dönüşümlü ambalaja
sahip ürün satın alma niyeti arasında pozitif yönlü bir ilişki bulunduğu
belirlenmiştir.

References

  • Altunışık, R., Özdemir, Ş., & Torlak, Ö., (2016). Pazarlama İlkeleri ve Yönetimi, İstanbul: Beta Yayıncılık, 339-361.
  • Ambalaj Atıklarının Kontrolü Yönetmeliği (2017). Resmî Gazete Tarihi: 27.12.2017 Resmî Gazete Sayısı: 30283
  • Ambalaj Bülteni, (2010). http://www.ambalaj.org.tr/files/ambalajbulteniicerik/dosya/ocak-subat-2010-dosya.pdf (18.05.2019).
  • Arköse, O. (2004). Yaratıcılığa ve Yeniliğe Yönlendirici Örgüt Yapısı. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Ana Bilim Dalı . Arslan, H., & Barutçu, S. (2019). Ambalaj Tasarımında Yenilik ve Yenilikçi Ambalaj Tasarımına Yönelik Tüketici Tutumu ve Satın Alma Niyetine Etkisi. XIII. IBANESS Congress Series on Economics, Business and Management – Tekirdag-Fall / Turkey, October 5-6, 2019, pp. 256-267.
  • Aygün, E. (2007). Ambalajın Tüketici Satın Alma Davranışı Üzerindeki Etkisi: Gıda Maddeleri Üzerinde Bir Araştırma. Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Ana Bilim Dalı.
  • Barutçu, S., & Tomaş, M. (2013). Sürdürülebilir Sosyal Medya Pazarlaması ve Sosyal Medya Pazarlaması Etkinliğinin Ölçümü. İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi, 4(1), 5-23.
  • Bohlen, G., Schlegelmilch, B., & Diamantopoulos, A. (2010). Measuring Ecological Concern: A Multi‐Construct Perspective. Journal of Marketing Management, 9(4), 415-430.
  • Bülbül, H. (2003). Rekabet Üstünlüğü Sağlamada Ürün ve Süreç Yeniliği: Bilişim Teknolojileri Uygulaması. Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Ana Bilim Dalı.
  • Dijital Creative Packaging (2017). http://dcp-uk.co.uk/10-amazingly-creative-examples-product-packaging-design/tresdon-wine-wooden-packaging-design/ (14.05.2019)
  • Dornob Staff, https://dornob.com/creative-cardboard-hanging-floor-table-lamp-designs/ (10.05.2019)
  • Elçi, Ş. (2007). İnovasyon Kalkınmanın ve Rekabetin Anahtarı. Technopolis Group (2.Baskı).
  • Erkınay, B. (1996). Gıda Ürünlerinde Ambalajın Tüketici Algılaması Üzerindeki Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Grundey, D. (2010). Functionality of Product Packaging: Surveying Consumers’ Attitude Towards Selected Cosmetic Brands. Economics & Sociology, 3(1), 87-103.
  • Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., & Tatham, R. L. (2013). Multivariate Data Analysis: Pearson Education Limited
  • Haws,K., Winterich, K. & Naylor, R. (2014). Seeing the world through GREEN-tinted glasses: Green consumption values and responses to environmentally friendly products. Journal of Consumer Psychology, 336-354.
  • Hoagard, https://www.hoagard.com/products/mondrian-world-map (14.05.2019)
  • Hongkiat, https://ar.pinterest.com/pin/118008452709641693/ (10.05.2019)
  • James, K., Fitzpatrick, L., Lewis, H., & Sonneveld, K. (2005). Sustainable Packaging System Development. In Leal Filho, W. (ed) Handbook of Sustainability Research Peter Lang Scientific Publishing, Frankfurt.
  • Karaca, Ş. (2013). Tüketicilerin Yeşil Ürünlere İlişkin Tutumlarının İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma. Ege Akademik Bakış, 13(1), 99-111.
  • Kotler, P. (1988). Marketing Management. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall
  • OECD (2005), Oslo Kılavuzu, TÜBİTAK, (3.Baskı).
  • Övünç, S. (2015). Tüketicilerin Sürdürülebilir Ambalaja Ait Ürün Satın Alma Niyeti. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimler Enstitüsü, İşletme Mühendisliği Ana Bilim Dalı.
  • Özesen, E. (2009). Yeşil Tedarik Zinciri Yönetimi ve Ambalaj Sanayiinde Bir Uygulama. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Ana Bilim Dalı.
  • Özgen, C. (2013). Sürdürülebilirlik Kavramının Firma Stratejisi Açısından Ambalaj Tasarımına Etkilerinin İncelenmesi. Doktora Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Ürünleri Tasarımı Ana Bilim Dalı.
  • Şen, M. (2007). Ambalaja Yönelik Tüketici Tutumları ve Bir Uygulama. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Ana Bilim Dalı.
  • Tek, Ö. B. (1999). Pazarlama ilkeleri. 8. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Türk, M. (2019). Yeşil Tüketici. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık
  • Uyar, A., & Kılıçaslan, K. (2015). Yenilikçi İşletmelerin Tüketici Tercihleri Üzerindeki Etkisi: Dizüstü Bilgisayar Kullanıcıları Üzerine Bir Araştırma. Journal of Management, Marketing and Logistics, 2(2), 158-177.
  • Üçüncü, M. (2000). Gıdaların Ambalajlanması. İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.
  • Wilson, M. (2016). When Creative Consumers Go Green: Understanding Consumer Upcycling. Journal of Product & Brand Management, 25(4), 394-399.

The relationship between consumer attitude towards upcycled product packaging design and purchasing intent

Year 2019, , 92 - 110, 31.12.2019
https://doi.org/10.34232/pjess.643575

Abstract

Besides
the product protection function, packaging is an important tool for the
consumer to influence and make the product more preferable than other products.
For this reason, innovations in packaging designs aimed at expressing value for
the customer and aiming to provide benefit to the customer appear to be an
important tool in providing competitive advantage for business as well as
supporting marketing efforts. One of the important areas of innovation is
upcycling (advanced transformation in packaging). Upcycling is a new approach
that gives life after death by adding a new function to the end-of-life
package. In this study, the concept of upcycling in innovation and innovation
in packaging design are explained and the relationship between consumer
attitude and purchase intention on upcycled packaging are analyzed. According
to the descriptive research results of 253 respondents; It was determined that
the participants showed positive attitudes towards the upcycle packaging and
there was a positive relationship between the environmental information and the
environmental values and the intention of purchasing the product with the
upcycled packaging.

References

  • Altunışık, R., Özdemir, Ş., & Torlak, Ö., (2016). Pazarlama İlkeleri ve Yönetimi, İstanbul: Beta Yayıncılık, 339-361.
  • Ambalaj Atıklarının Kontrolü Yönetmeliği (2017). Resmî Gazete Tarihi: 27.12.2017 Resmî Gazete Sayısı: 30283
  • Ambalaj Bülteni, (2010). http://www.ambalaj.org.tr/files/ambalajbulteniicerik/dosya/ocak-subat-2010-dosya.pdf (18.05.2019).
  • Arköse, O. (2004). Yaratıcılığa ve Yeniliğe Yönlendirici Örgüt Yapısı. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Ana Bilim Dalı . Arslan, H., & Barutçu, S. (2019). Ambalaj Tasarımında Yenilik ve Yenilikçi Ambalaj Tasarımına Yönelik Tüketici Tutumu ve Satın Alma Niyetine Etkisi. XIII. IBANESS Congress Series on Economics, Business and Management – Tekirdag-Fall / Turkey, October 5-6, 2019, pp. 256-267.
  • Aygün, E. (2007). Ambalajın Tüketici Satın Alma Davranışı Üzerindeki Etkisi: Gıda Maddeleri Üzerinde Bir Araştırma. Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Ana Bilim Dalı.
  • Barutçu, S., & Tomaş, M. (2013). Sürdürülebilir Sosyal Medya Pazarlaması ve Sosyal Medya Pazarlaması Etkinliğinin Ölçümü. İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi, 4(1), 5-23.
  • Bohlen, G., Schlegelmilch, B., & Diamantopoulos, A. (2010). Measuring Ecological Concern: A Multi‐Construct Perspective. Journal of Marketing Management, 9(4), 415-430.
  • Bülbül, H. (2003). Rekabet Üstünlüğü Sağlamada Ürün ve Süreç Yeniliği: Bilişim Teknolojileri Uygulaması. Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Ana Bilim Dalı.
  • Dijital Creative Packaging (2017). http://dcp-uk.co.uk/10-amazingly-creative-examples-product-packaging-design/tresdon-wine-wooden-packaging-design/ (14.05.2019)
  • Dornob Staff, https://dornob.com/creative-cardboard-hanging-floor-table-lamp-designs/ (10.05.2019)
  • Elçi, Ş. (2007). İnovasyon Kalkınmanın ve Rekabetin Anahtarı. Technopolis Group (2.Baskı).
  • Erkınay, B. (1996). Gıda Ürünlerinde Ambalajın Tüketici Algılaması Üzerindeki Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Grundey, D. (2010). Functionality of Product Packaging: Surveying Consumers’ Attitude Towards Selected Cosmetic Brands. Economics & Sociology, 3(1), 87-103.
  • Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., & Tatham, R. L. (2013). Multivariate Data Analysis: Pearson Education Limited
  • Haws,K., Winterich, K. & Naylor, R. (2014). Seeing the world through GREEN-tinted glasses: Green consumption values and responses to environmentally friendly products. Journal of Consumer Psychology, 336-354.
  • Hoagard, https://www.hoagard.com/products/mondrian-world-map (14.05.2019)
  • Hongkiat, https://ar.pinterest.com/pin/118008452709641693/ (10.05.2019)
  • James, K., Fitzpatrick, L., Lewis, H., & Sonneveld, K. (2005). Sustainable Packaging System Development. In Leal Filho, W. (ed) Handbook of Sustainability Research Peter Lang Scientific Publishing, Frankfurt.
  • Karaca, Ş. (2013). Tüketicilerin Yeşil Ürünlere İlişkin Tutumlarının İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma. Ege Akademik Bakış, 13(1), 99-111.
  • Kotler, P. (1988). Marketing Management. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall
  • OECD (2005), Oslo Kılavuzu, TÜBİTAK, (3.Baskı).
  • Övünç, S. (2015). Tüketicilerin Sürdürülebilir Ambalaja Ait Ürün Satın Alma Niyeti. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimler Enstitüsü, İşletme Mühendisliği Ana Bilim Dalı.
  • Özesen, E. (2009). Yeşil Tedarik Zinciri Yönetimi ve Ambalaj Sanayiinde Bir Uygulama. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Ana Bilim Dalı.
  • Özgen, C. (2013). Sürdürülebilirlik Kavramının Firma Stratejisi Açısından Ambalaj Tasarımına Etkilerinin İncelenmesi. Doktora Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Ürünleri Tasarımı Ana Bilim Dalı.
  • Şen, M. (2007). Ambalaja Yönelik Tüketici Tutumları ve Bir Uygulama. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Ana Bilim Dalı.
  • Tek, Ö. B. (1999). Pazarlama ilkeleri. 8. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Türk, M. (2019). Yeşil Tüketici. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık
  • Uyar, A., & Kılıçaslan, K. (2015). Yenilikçi İşletmelerin Tüketici Tercihleri Üzerindeki Etkisi: Dizüstü Bilgisayar Kullanıcıları Üzerine Bir Araştırma. Journal of Management, Marketing and Logistics, 2(2), 158-177.
  • Üçüncü, M. (2000). Gıdaların Ambalajlanması. İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.
  • Wilson, M. (2016). When Creative Consumers Go Green: Understanding Consumer Upcycling. Journal of Product & Brand Management, 25(4), 394-399.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Research Article
Authors

Süleyman Barutçu

Hatice Arslan This is me

Publication Date December 31, 2019
Published in Issue Year 2019

Cite

APA Barutçu, S., & Arslan, H. (2019). İleri Dönüşümlü Ambalaj Tasarımlı Ürünlere Yönelik Tüketici Tutumu ve Satın Alma Niyeti İlişkisi. Pamukkale Journal of Eurasian Socioeconomic Studies, 6(2), 92-110. https://doi.org/10.34232/pjess.643575
AMA Barutçu S, Arslan H. İleri Dönüşümlü Ambalaj Tasarımlı Ürünlere Yönelik Tüketici Tutumu ve Satın Alma Niyeti İlişkisi. pjess. December 2019;6(2):92-110. doi:10.34232/pjess.643575
Chicago Barutçu, Süleyman, and Hatice Arslan. “İleri Dönüşümlü Ambalaj Tasarımlı Ürünlere Yönelik Tüketici Tutumu Ve Satın Alma Niyeti İlişkisi”. Pamukkale Journal of Eurasian Socioeconomic Studies 6, no. 2 (December 2019): 92-110. https://doi.org/10.34232/pjess.643575.
EndNote Barutçu S, Arslan H (December 1, 2019) İleri Dönüşümlü Ambalaj Tasarımlı Ürünlere Yönelik Tüketici Tutumu ve Satın Alma Niyeti İlişkisi. Pamukkale Journal of Eurasian Socioeconomic Studies 6 2 92–110.
IEEE S. Barutçu and H. Arslan, “İleri Dönüşümlü Ambalaj Tasarımlı Ürünlere Yönelik Tüketici Tutumu ve Satın Alma Niyeti İlişkisi”, pjess, vol. 6, no. 2, pp. 92–110, 2019, doi: 10.34232/pjess.643575.
ISNAD Barutçu, Süleyman - Arslan, Hatice. “İleri Dönüşümlü Ambalaj Tasarımlı Ürünlere Yönelik Tüketici Tutumu Ve Satın Alma Niyeti İlişkisi”. Pamukkale Journal of Eurasian Socioeconomic Studies 6/2 (December 2019), 92-110. https://doi.org/10.34232/pjess.643575.
JAMA Barutçu S, Arslan H. İleri Dönüşümlü Ambalaj Tasarımlı Ürünlere Yönelik Tüketici Tutumu ve Satın Alma Niyeti İlişkisi. pjess. 2019;6:92–110.
MLA Barutçu, Süleyman and Hatice Arslan. “İleri Dönüşümlü Ambalaj Tasarımlı Ürünlere Yönelik Tüketici Tutumu Ve Satın Alma Niyeti İlişkisi”. Pamukkale Journal of Eurasian Socioeconomic Studies, vol. 6, no. 2, 2019, pp. 92-110, doi:10.34232/pjess.643575.
Vancouver Barutçu S, Arslan H. İleri Dönüşümlü Ambalaj Tasarımlı Ürünlere Yönelik Tüketici Tutumu ve Satın Alma Niyeti İlişkisi. pjess. 2019;6(2):92-110.

25644

Pamukkale Avrasya Sosyoekonomik Çalışmalar Dergisi, yılda iki kez yayınlanan süreli ve elektronik basımı yapılan, uluslararası indeksli hakemli bir dergidir.

Pamukkale Avrasya Sosyoekonomik Çalışmalar Dergisinde yayınlanmış makalenin telif hakları Creative Commons Atıf-Gayri ticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC-ND 4.0) kapsamındadır.