Research Article
BibTex RIS Cite

Akademik Personelin Yıldırma Algılamalarının Değerlendirilmesi: Kırgızistan Türkiye Manas Üniversitesi Örneği

Year 2019, Volume: 6 Issue: 2, 111 - 122, 31.12.2019
https://doi.org/10.34232/pjess.644077

Abstract

Araştırmanın amacı,
Kırgızistan Türkiye Manas Üniversitesinde (KTMU) çalışan akademik personelin
yıldırma hakkındaki tutumlarını belirlemektir. Ayrıca akademisyenlerin
demografik özellikleri bakımından aralarında farklılıkların olup olmadığını
tespit etmektir. Araştırmanın modeli tanımlayıcı modeldir. Araştırmada veriler,
Yıldırma Ölçeği kullanılarak anket yöntemiyle elde edilmiştir. Verilerin
değerlendirilmesinde frekans, yüzde, ortalama, standart sapma, t testi ve anova
analizlerinden yararlanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; Türk
akademisyenlerin daha fazla sosyal ayrıma uğradıkları, bayan akademisyenlerin
daha yüksek yıldırma davranışına maruz kaldıkları tespit edilmiştir. Diğer bir
sonuca göre araştırma görevlileri ile öğretim görevlileri daha fazla yıldırmaya
tabi olduklarını düşünmektedirler. Ayrıca üç yıldan fazla Kırgızistan Türkiye
Manas Üniversitesinde çalışmakta olan akademisyenlerde yıldırma görülmektedir.

References

  • Altınkurt, Y. K. (2012). Üniversite Çalışanlarının Psikolojik Yıldırma Algıları İle Denetim Odağı Arasındaki İlişki. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir.
  • Coşkuner, S., Coştur, R., Bayhan Karapınar, P., Metin Camgöz, S., Ceylan, S., Demirtaş Zorbaz, S., Feyza Aktaş, E., & Çiffiliz, G. (2018). Mobbing, Organizational Identification, and Perceived Support: Evidence from a Higher Education Institution. Eurasian Journal of Educational Research, 73, 19-40.
  • Fettahlıoğlu, Ö. O. (2008). Örgütlerde Psikolojik Şiddet (Mobbing): Üniversitelerde Bir Uygulama. Dokuz Eylül Üniversitesi, SBE Yayımlanmamış Doktora Tezi, İzmir.
  • Güven, A., Kaplan, Ç., & Acungil, Y. (2018). Türkiye’de Özel ve Kamu Üniversitelerinde Çalışan Akademisyenlerin Mobbing Algısı. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 10 (18): 43-58.
  • Hacıcaferoğlu S. (2010). Gençlik ve Spor İl Müdürlüğü Personelinin Çalışma Ortamlarında Maruz Kaldıkları Yıldırma Davranışları. Fırat Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Elazığ.
  • Irak, D. U. (2019). Personality and Experience of Mobbing: Three Types of Mobbing and the Consequences at the Workplace. İş ve İnsan Dergisi, Nisan, 6 (1), 55-66.
  • Keashly, L., & Neuman, J. H. (2013). Bullying in Higher Education: What Current Research, Theorizing, and Practice Tell Us. Ed. J. Lester, Workplace Bullying in Higher Education (pp. 1–22).
  • Kocaoğlu, M. (2007). Mobbing Uygulamaları ve Motivasyon Arasındaki İlişkinin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma. Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Kök, S. (2006). İş Yaşamında Psiko-Şiddet Sarmalı Olarak Yıldırma. 14. Yönetim Organizasyon Kongresi Bildiriler Kitabı, Atatürk Üniversitesi, Erzurum, 161-170.
  • Köse, S., & Uysal, Ş. (2010). Kamu Personelinin Yıldırma ve Boyutları Hakkındaki Düşünceleri Üzerinde Bir Çalışma: Manisa İl Tarım Müdürlüğü Örneği, Celal Bayar Üniversitesi SBE, Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 261-276.
  • Leymann, H. (1990). Mobbing and Psychological Terror at Workplaces. Violence and Victims, 5(2), 119-126.
  • Mete, Y. A, (2013). Yüksek Öğretim Kurumlarında Psikolojik Yıldırma (Terör) : Uygulayanlar, Mağdurlar ve Seyirciler, International Journal of Social Science, 6(2), 977-993.
  • Minibaş P. J. (2018). Mobbing in Higher Education: Descriptive and Inductive Case Narrative Analyses of Mobber Behavior, Mobbee Responses, and Witness Support. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 18(2), 471- 494.
  • Öztürk, A. (2019). Akademisyenlerin Algıladıkları Mobbing ve Mesleki Tükenmişlik Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: Özel Sayı, 314-325.
  • Pugh, L. B., & Krestelica, D. (2019). Bullying in Higher Education: Culture Change Requires More Than Policy. Perspectives: Policy and Practice in Higher Education, 23(2-3), 109-114.
  • Şahin, M. (2013). Mobbing Olgusuna Anatomik Bir Bakış: Üniversite Özelinde Vaka Analizi. Akademik Bakış Dergisi, Sayı: 38, Eylül – Ekim, 1-20.
  • Uysal, Ş. (2010). Çalışma Yaşamında Yıldırma (Mobbing) ve Boyutları; Manisa Kamu Kurumları Üzerinde Bir Araştırma. Celal Bayar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Manisa.
  • Yorulmaz, M. (2019). Türkiye’de Mobbing Konusunda Yapılan Tez Çalışmaları: Meta Analizi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(62), 1636-1644.
  • İstatistiklerle Manas, (2018). http://bis.manas.edu.kg/manasbis/istatistiklerlemanas2018.pdf, (Erişim: 30.10.2019)

Evaluation of academics staff perception on mobbing: the case of Kyrgyz Turkish Manas University

Year 2019, Volume: 6 Issue: 2, 111 - 122, 31.12.2019
https://doi.org/10.34232/pjess.644077

Abstract

The
purpose of this study, the academic staff of the Kyrgyz Turkish Manas
University (KTMU) is to determine their attitudes about mobbing. In addition,
it is to determine whether there are differences between the demographics
characteristics of academicians. The research design is descriptive model. In
the study, data were obtained by questionnaire method using mobbing scale. Data
were evaluated by frequency, percentage, mean, standard deviation, t-test and
ANOVA. According to the results; it was found that Turkish academics were
exposed to more social separation and female academicians were exposed to
higher mobbing behaviour. According to another result, research assistants and
lecturers thought that they are experienced more mobbing behaviour. In
addition, academicians have been working at Kyrgyz Turkish Manas University
more than three years, they have been exposed to the highest level of mobbing
score.

References

  • Altınkurt, Y. K. (2012). Üniversite Çalışanlarının Psikolojik Yıldırma Algıları İle Denetim Odağı Arasındaki İlişki. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir.
  • Coşkuner, S., Coştur, R., Bayhan Karapınar, P., Metin Camgöz, S., Ceylan, S., Demirtaş Zorbaz, S., Feyza Aktaş, E., & Çiffiliz, G. (2018). Mobbing, Organizational Identification, and Perceived Support: Evidence from a Higher Education Institution. Eurasian Journal of Educational Research, 73, 19-40.
  • Fettahlıoğlu, Ö. O. (2008). Örgütlerde Psikolojik Şiddet (Mobbing): Üniversitelerde Bir Uygulama. Dokuz Eylül Üniversitesi, SBE Yayımlanmamış Doktora Tezi, İzmir.
  • Güven, A., Kaplan, Ç., & Acungil, Y. (2018). Türkiye’de Özel ve Kamu Üniversitelerinde Çalışan Akademisyenlerin Mobbing Algısı. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 10 (18): 43-58.
  • Hacıcaferoğlu S. (2010). Gençlik ve Spor İl Müdürlüğü Personelinin Çalışma Ortamlarında Maruz Kaldıkları Yıldırma Davranışları. Fırat Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Elazığ.
  • Irak, D. U. (2019). Personality and Experience of Mobbing: Three Types of Mobbing and the Consequences at the Workplace. İş ve İnsan Dergisi, Nisan, 6 (1), 55-66.
  • Keashly, L., & Neuman, J. H. (2013). Bullying in Higher Education: What Current Research, Theorizing, and Practice Tell Us. Ed. J. Lester, Workplace Bullying in Higher Education (pp. 1–22).
  • Kocaoğlu, M. (2007). Mobbing Uygulamaları ve Motivasyon Arasındaki İlişkinin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma. Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Kök, S. (2006). İş Yaşamında Psiko-Şiddet Sarmalı Olarak Yıldırma. 14. Yönetim Organizasyon Kongresi Bildiriler Kitabı, Atatürk Üniversitesi, Erzurum, 161-170.
  • Köse, S., & Uysal, Ş. (2010). Kamu Personelinin Yıldırma ve Boyutları Hakkındaki Düşünceleri Üzerinde Bir Çalışma: Manisa İl Tarım Müdürlüğü Örneği, Celal Bayar Üniversitesi SBE, Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 261-276.
  • Leymann, H. (1990). Mobbing and Psychological Terror at Workplaces. Violence and Victims, 5(2), 119-126.
  • Mete, Y. A, (2013). Yüksek Öğretim Kurumlarında Psikolojik Yıldırma (Terör) : Uygulayanlar, Mağdurlar ve Seyirciler, International Journal of Social Science, 6(2), 977-993.
  • Minibaş P. J. (2018). Mobbing in Higher Education: Descriptive and Inductive Case Narrative Analyses of Mobber Behavior, Mobbee Responses, and Witness Support. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 18(2), 471- 494.
  • Öztürk, A. (2019). Akademisyenlerin Algıladıkları Mobbing ve Mesleki Tükenmişlik Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: Özel Sayı, 314-325.
  • Pugh, L. B., & Krestelica, D. (2019). Bullying in Higher Education: Culture Change Requires More Than Policy. Perspectives: Policy and Practice in Higher Education, 23(2-3), 109-114.
  • Şahin, M. (2013). Mobbing Olgusuna Anatomik Bir Bakış: Üniversite Özelinde Vaka Analizi. Akademik Bakış Dergisi, Sayı: 38, Eylül – Ekim, 1-20.
  • Uysal, Ş. (2010). Çalışma Yaşamında Yıldırma (Mobbing) ve Boyutları; Manisa Kamu Kurumları Üzerinde Bir Araştırma. Celal Bayar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Manisa.
  • Yorulmaz, M. (2019). Türkiye’de Mobbing Konusunda Yapılan Tez Çalışmaları: Meta Analizi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(62), 1636-1644.
  • İstatistiklerle Manas, (2018). http://bis.manas.edu.kg/manasbis/istatistiklerlemanas2018.pdf, (Erişim: 30.10.2019)
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Research Article
Authors

Celaleddin Serinkan 0000-0002-6098-3980

Publication Date December 31, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Serinkan, C. (2019). Akademik Personelin Yıldırma Algılamalarının Değerlendirilmesi: Kırgızistan Türkiye Manas Üniversitesi Örneği. Pamukkale Journal of Eurasian Socioeconomic Studies, 6(2), 111-122. https://doi.org/10.34232/pjess.644077
AMA Serinkan C. Akademik Personelin Yıldırma Algılamalarının Değerlendirilmesi: Kırgızistan Türkiye Manas Üniversitesi Örneği. pjess. December 2019;6(2):111-122. doi:10.34232/pjess.644077
Chicago Serinkan, Celaleddin. “Akademik Personelin Yıldırma Algılamalarının Değerlendirilmesi: Kırgızistan Türkiye Manas Üniversitesi Örneği”. Pamukkale Journal of Eurasian Socioeconomic Studies 6, no. 2 (December 2019): 111-22. https://doi.org/10.34232/pjess.644077.
EndNote Serinkan C (December 1, 2019) Akademik Personelin Yıldırma Algılamalarının Değerlendirilmesi: Kırgızistan Türkiye Manas Üniversitesi Örneği. Pamukkale Journal of Eurasian Socioeconomic Studies 6 2 111–122.
IEEE C. Serinkan, “Akademik Personelin Yıldırma Algılamalarının Değerlendirilmesi: Kırgızistan Türkiye Manas Üniversitesi Örneği”, pjess, vol. 6, no. 2, pp. 111–122, 2019, doi: 10.34232/pjess.644077.
ISNAD Serinkan, Celaleddin. “Akademik Personelin Yıldırma Algılamalarının Değerlendirilmesi: Kırgızistan Türkiye Manas Üniversitesi Örneği”. Pamukkale Journal of Eurasian Socioeconomic Studies 6/2 (December 2019), 111-122. https://doi.org/10.34232/pjess.644077.
JAMA Serinkan C. Akademik Personelin Yıldırma Algılamalarının Değerlendirilmesi: Kırgızistan Türkiye Manas Üniversitesi Örneği. pjess. 2019;6:111–122.
MLA Serinkan, Celaleddin. “Akademik Personelin Yıldırma Algılamalarının Değerlendirilmesi: Kırgızistan Türkiye Manas Üniversitesi Örneği”. Pamukkale Journal of Eurasian Socioeconomic Studies, vol. 6, no. 2, 2019, pp. 111-22, doi:10.34232/pjess.644077.
Vancouver Serinkan C. Akademik Personelin Yıldırma Algılamalarının Değerlendirilmesi: Kırgızistan Türkiye Manas Üniversitesi Örneği. pjess. 2019;6(2):111-22.