Araştırmanın amacı,
Kırgızistan Türkiye Manas Üniversitesinde (KTMU) çalışan akademik personelin
yıldırma hakkındaki tutumlarını belirlemektir. Ayrıca akademisyenlerin
demografik özellikleri bakımından aralarında farklılıkların olup olmadığını
tespit etmektir. Araştırmanın modeli tanımlayıcı modeldir. Araştırmada veriler,
Yıldırma Ölçeği kullanılarak anket yöntemiyle elde edilmiştir. Verilerin
değerlendirilmesinde frekans, yüzde, ortalama, standart sapma, t testi ve anova
analizlerinden yararlanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; Türk
akademisyenlerin daha fazla sosyal ayrıma uğradıkları, bayan akademisyenlerin
daha yüksek yıldırma davranışına maruz kaldıkları tespit edilmiştir. Diğer bir
sonuca göre araştırma görevlileri ile öğretim görevlileri daha fazla yıldırmaya
tabi olduklarını düşünmektedirler. Ayrıca üç yıldan fazla Kırgızistan Türkiye
Manas Üniversitesinde çalışmakta olan akademisyenlerde yıldırma görülmektedir.
The
purpose of this study, the academic staff of the Kyrgyz Turkish Manas
University (KTMU) is to determine their attitudes about mobbing. In addition,
it is to determine whether there are differences between the demographics
characteristics of academicians. The research design is descriptive model. In
the study, data were obtained by questionnaire method using mobbing scale. Data
were evaluated by frequency, percentage, mean, standard deviation, t-test and
ANOVA. According to the results; it was found that Turkish academics were
exposed to more social separation and female academicians were exposed to
higher mobbing behaviour. According to another result, research assistants and
lecturers thought that they are experienced more mobbing behaviour. In
addition, academicians have been working at Kyrgyz Turkish Manas University
more than three years, they have been exposed to the highest level of mobbing
score.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License