Kentleşme ve buna paralel olarak ulaşım ağlarındaki hızlı gelişme, beraberinde pek çok çevresel
problemi getirmektedir. Bunlar arasında en önemlilerinden biri de gürültü sorunudur. Ulaşım kaynaklı
gürültüler, kesintisiz ve devamlı olması sebebiyle insanların yaşam kalitesi ve sağlığı üzerinde
ciddi problemler yaratmaktadır. Bu olumsuz etkilerin azaltılmasına yönelik yasal düzenleme; yenilenerek
2022 yılında 'Çevresel Gürültü Kontrol Yönetmeliği' başlığı ile yayımlanmıştır. Mevzuatta
yer alan gürültü haritaları; bir bölgenin ortalama ses düzeylerinin hesaplanarak, limitleri aşan ses
düzeylerine sahip alanların belirlenmesini sağlamaktadır. Bu bağlamda araştırmada, gürültü haritalamada
yararlanılan karayolu trafik gürültü kestirim modelleri ele alınmıştır. Araştırmada ilk aşamada;
literatürde Avrupa Ortak Gürültü Değerlendirme (CNOSSOS-EU) modeli ile diğer kestirim
modellerinin karşılaştırıldığı alan çalışmaları incelenmiştir. İkinci aşamada; CNOSSOS-EU ve seçilen
diğer kestirim modelleri (NMPB-Routes2008, CRTN, RLS 90, SonROAD 18 ve FHWA TNM) teknik
parametreler kapsamında karşılaştırılmıştır. Sonuç olarak çalışmada, karşılaştırılabilir veriler
elde edilmesi nedeniyle gürültü haritalamalarında CNOSSOS-EU modelinin kullanılması olumlu
bulunmuş, ancak elde edilen sonuçların ölçümlerle desteklenmesi gerektiği vurgulanmıştır
CNOSSOS-EU çevresel gürültü gürültü kestirim modelleri gürültü haritalama karayolu gürültüsü
Urbanization and the rapid development in transportation networks bring many environmental
problems. One of the most important among these is the noise problem. Noise from transportation
creates serious problems on the quality of life and health of people due to its uninterrupted
and continuous nature. The legal regulation aimed at reducing these negative effects was renewed
and published in 2022 with the title of Environmental Noise Control Regulation. Noise maps in the
legislation provide the determination of areas with sound levels exceeding the limits by calculating
the average sound levels of a region. In this context, road traffic noise estimation models used in
noise mapping are discussed in the research. In the first stage, in the literature, field studies comparing
the Common European Noise Assessment Model and other estimation models were examined.
In the second stage, Common European Noise Assessment Model and other selected estimation
models (NMPB-Routes2008, CRTN, RLS 90, SonROAD 18 and FHWA TNM) were compared within
the scope of technical parameters. As a result, the use of the Common European Noise Assessment
Model in noise mapping was found to be positive due to obtaining comparable data in the study, but
it was emphasized that the results obtained should be supported by measurements.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Architecture (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2023 |
Submission Date | February 23, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License