The interior architect's material knowledge directly affects the functionality, aesthetics, sustainability, and overall success of the designed space. Choosing the right material that provides atmosphere and comfort in interior design requires knowledge of the correct application and recognition of the material from every aspect. Acquisition of material knowledge in interior architecture tends towards an experience-based methodology. Thus, versatile learning methods, based on experience and sense are developed. The study aims to develop suggestions by examining existing methods with two examples, emphasizing the necessity of increasing the effectiveness of materials courses in interior architecture in terms of application. In two departments, examined in the research the material courses, course contents, and their relationship with other courses and labs were examined. Suggestions have been developed on methods that can be applied in Turkey, based on the teaching methods of material courses. The difference from other studies in the literature is to clarify why material courses need applications, spaces, and methods. Material learning with experimental methods gives a versatile experience and the opportunity to explore the structure of the material.
İç mimarın malzeme bilgisi, tasarlanan mekânın işlevselliğini, estetiğini, sürdürülebilirliğini ve genel başarısını doğrudan etkilemektedir. İç mekân tasarımında atmosfer ve konfor sağlayan doğru malzemeyi seçmek, doğru uygulama bilgisini ve malzemenin her açıdan tanınmasını gerektirir. İç mimaride malzeme bilgisinin edinilmesi deneyime dayalı bir metodolojiye yönelmektedir. Böylece deneyime ve duyuya dayalı, gerekli donanım ve mekânları içeren çok yönlü öğrenme yöntemleri geliştirilir. Bu çalışma, iç mimaride malzeme öğrenimine uygulanan deneyim odaklı yöntemlere odaklanmaktadır. Amaç, iç mimaride malzeme derslerinin uygulama açısından etkinliğinin artırılması gerekliliğini vurgulayarak, mevcut yöntemleri iki örnekle inceleyerek öneriler geliştirmektir. Araştırmada incelenen iki bölümdeki materyal dersler, ders içerikleri ve bunların diğer ders ve stüdyolarla ilişkileri incelenmiştir. Materyal derslerinin öğretim yöntemlerinden yola çıkarak Türkiye'de uygulanabilecek yöntemler konusunda öneriler geliştirilmiştir. Çalışmanın literatürdeki diğer çalışmalardan farkı, materyal derslerin neden uygulamalara, mekânlara ve yöntemlere ihtiyaç duyduğunu açıklığa kavuşturmaktır. Deneysel yöntemlerle materyal öğrenimi çok yönlü bir deneyim ve materyalin yapısını keşfetme fırsatı vermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Interior Architecture |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2024 |
Submission Date | June 1, 2024 |
Acceptance Date | August 22, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 2 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License