The universal design approach focuses on creating environments, spaces, and objects that ensure equal access and usability for individuals with diverse characteristics. In this context, university libraries, which serve as shared spaces for people with varying needs, function not only as centers for accessing information but also as places where accessibility, inclusivity, and social equality are manifested at an institutional level. This study aims to evaluate the physical characteristics of the OKÜ Library and the accessibility of its printed and digital resources within the framework of universal design principles. It seeks to answer the following questions: To what extent is the OKU Library accessible in terms of physical space and access to services and information resources within the scope of universal design principles? What are the main factors affecting the implementation of universal design principles in libraries? The research was designed as a qualitative case study. Data was collected through on-site observation, and the findings were evaluated using descriptive analysis. The evaluation criteria were developed based on the guidelines established by IFLA (2004) and the Turkish Ministry of Family and Social Services (2024), as well as standards TS 9111/T1 (2024) and TS 12576 (2012). The findings indicate that physical accessibility in library spaces for individuals with physical disabilities can be improved in a brief period through design adaptations. However, significant deficiencies were noted regarding equality of use and perceptibility, particularly in areas such as guidance, information, and access to resources for individuals with visual and hearing impairments. As a result, the study offers solutions to address the identified deficiencies.
Evrensel tasarım yaklaşımı, çevrenin, mekânın ve nesnelerin farklı özelliklere sahip bireyler için eşit erişim ve kullanım hakkı sağlayacak şekilde tasarlanmasını esas almaktadır. Bu bağlamda, farklı özelliklere sahip bireylerin ortak kullanım alanı olan üniversite kütüphaneleri, yalnızca bilgiye erişim merkezleri değil; aynı zamanda erişilebilirlik ve kapsayıcılığın kurumsal düzeyde yaşama geçirildiği mekânlardır. Bu çalışmanın amacı, Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Kütüphanesi’nin fiziksel mekânı ile kütüphane içerisinde sunulan basılı ve dijital bilgi kaynaklarına erişim olanaklarını, evrensel tasarım ilkeleri çerçevesinde değerlendirmektir. Çalışma, OKÜ Kütüphanesi, evrensel tasarım ilkeleri çerçevesinde, fiziksel mekân ile bu mekânda sunulan hizmetlere ve bilgi kaynaklarına erişim açısından ne düzeyde erişilebilirdir? ve Kütüphanelerde evrensel tasarım ilkelerinin uygulanabilirliğini etkileyen başlıca unsurlar nelerdir? sorularına yanıt aramaktadır. Araştırma, nitel bir durum çalışması olarak tasarlanmış, veri toplama süreci yerinde gözlem yöntemiyle yürütülmüş ve elde edilen bulgular betimsel analizle değerlendirilmiştir. Değerlendirme ölçütleri, IFLA (2004), ve T.C. Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı (2024) tarafından geliştirilen rehberler ile TS 9111/T1 (2024), TS 12576 (2012) standartlarından yararlanılarak oluşturulmuştur. Bulgular, fiziksel engelli bireyler açısından kütüphane mekânındaki fiziksel erişilebilirliğin tasarımsal uyarlamalarla kısa sürede geliştirilebileceğini ortaya koymaktadır. Buna karşılık, görme ve işitme engelli bireyler için yönlendirme, bilgilendirme ve bilgi kaynaklarına erişim gibi konularda; eşit kullanım ve algılanabilirlik ilkeleri açısından ciddi yetersizlikler olduğunu göstermektedir. Çalışmanın sonucunda, tespit edilen eksikliklere yönelik çözüm önerileri geliştirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Interior Architecture , Architectural Design, Landscape Architecture (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 16, 2025 |
Publication Date | September 20, 2025 |
Submission Date | April 18, 2025 |
Acceptance Date | August 7, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 2 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License