Bu çalışma, Parion Tiyatrosu’nun postscaenium bölümünün kuzeydoğusunda 2019 yılında gerçekleştirilen kazılarda gün yüzüne çıkarılan terrakotta buluntu grubunu konu edinmektedir. Buluntu topluluğu, 27 adet gladyatör tipli kukla figürini ile bunlara ait olduğu düşünülen 40 adet ayak ve bacak parçasından oluşmaktadır. Figürinler, ikonografik, tipolojik ve stilistik özellikleri açısından ayrıntılı olarak incelenmiş; ayrıca malzeme bileşimleri ve üretim teknikleri üzerinden değerlendirilmiştir. Giysi, zırh ve donanım ayrıntılarının dikkatle betimlenmesi, söz konusu figürinlerin yalnızca oyuncak veya süs eşyası olmayıp, aynı zamanda dönemin sosyo-kültürel dinamiklerini yansıtan objeler olduğunu göstermektedir. Teknik analizler, figürinlerin çift kalıp yöntemiyle üretildiğini, estetik detayların ise kil kurumadan işlendiğini ortaya koymuştur. Olympus SZ 61 optik mikroskopla yapılan gözlemsel incelemeler, kullanılan kilin mineral bileşimine ilişkin ön veriler sağlamış; ancak hammaddenin kaynağına dair kesin sonuçlara ulaşabilmek için daha ileri düzey jeoarkeolojik ve laboratuvar temelli çalışmaların gerekliliğini vurgulamıştır. Parion’un Roma Dönemi’nde bir veteran kolonisi olarak teşkil edilmiş olması, tiyatro alanında belgelenen gladyatör graffitoları ve arşitrav bloğu üzerindeki yazıtla birlikte ele alındığında, gladyatör figürinleri askeri ve popüler kültür bağlamında ayrı bir önem kazanmaktadır. Bu bağlamda, figürinler yalnızca Parion’un yerel üretim geleneğine değil, aynı zamanda Roma dünyasıyla kurduğu kültürel, ideolojik ve sanatsal ilişkilere de ışık tutmaktadır. Dolayısıyla buluntular, hem yerel hem de imparatorluk düzeyinde sosyal yaşamın ve kültürel etkileşimin anlaşılmasına yönelik değerli arkeolojik veriler sunmaktadır.
This study focuses on the terracotta finds unearthed during the 2019 excavations in the northeastern sector of the postscaenium of the Parion Theatre. The assemblage consists of 27 gladiator-type puppet figurines and 40 leg and foot fragments thought to belong to them. The figurines were examined in detail in terms of their iconographic, typological, and stylistic features, as well as their material composition and production techniques. The careful representation of clothing, armor, and equipment details indicates that these figurines were not merely toys or decorative objects but also reflected the socio-cultural dynamics of the period. Technical investigations revealed that the figurines were produced using a two-piece mold technique, with aesthetic details added while the clay was still wet. Observations carried out with an Olympus SZ 61 optical microscope provided preliminary information on the mineral composition of the clay, yet highlighted the necessity of further geoarchaeological and laboratory-based analyses to determine the precise source of the raw material. The identification of Parion as a veteran colony during the Roman period, in combination with gladiator graffiti and an inscribed architrave block documented in the theatre area, underscores the significance of the gladiator figurines within a broader military and popular cultural framework. In this respect, the figurines are understood not only as products of Parion’s local craft traditions but also as material evidence of its cultural, ideological, and artistic connections with the wider Roman world. Consequently, the assemblage provides valuable archaeological data for understanding both the local production practices of Parion and the dynamics of social life and cultural interaction on an imperial scale.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Classical Period Archeology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 25, 2025 |
Submission Date | April 10, 2025 |
Acceptance Date | June 19, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 3 Issue: 6 |