Batı Anadolu’nun iki önemli antik bölgesini oluşturan Lydia ve Mysia, sınır
komşusu olmalarının bir sonucu olarak erken dönemlerden bu yana kültürel,
ekonomik ve sanatsal bakımdan yakın ilişki içerisinde olmuş, siyasi ve askeri
açıdan da kaderleri birbirine paralel gelişmelerle şekillenmiştir. Nitekim antik
kaynaklarda Lydia ve Mysia sakinlerinin birbiriyle kardeş halklar olduğundan ve
dillerinin birbirine yakın özellikler gösterdiğinden bahsedilmektedir. İki bölge
toplumları arasındaki ilişkiler MÖ 6. yüzyıldan itibaren heykeltıraşlık eserleri
üzerinde de izlenebilmektedir.
Lydia ve Mysia’ya ait serbest yontular ve kabartma heykeltıraşlık eserleri sanattaki
güçlü bölgesel geleneklerin bir sonucu olarak ilk bakışta birbirinden farklı
ve özgün niteliklerde belirli tipolojik ve ikonografik özelliklerle öne çıksa da,
bunlarda genellikle benzer kültlere işaret eden aynı mitolojik karakterlerin tercih
edildiği, aynı figür tiplerinin benzer ikonografik düzenlemelerle ele alındığı
gözden kaçmaz.
Benzerliklerin bazen birbirine yakın yörelerde, bazen de birbirinden oldukça
uzak ve fakat bilinen güzergâhlar üzerindeki kentlerde ele geçmiş eserler üzerinde
kendini göstermesi iki bölge heykeltıraşlığı arasındaki ilişkilerin belirli alanlarla
sınırlı olmadığını ortaya koymaktadır. Teknik ve stilistik benzerlikler bazı eserler
üzerinde daha yoğundur. Bu ise olasılıkla her iki bölgenin sanatsal uygulamalarını
icra eden muhtemel yerel atölye(ler) ile bölgelerarası faaliyet göstermiş sanatçılara
işaret eder.
Bu verilerden hareketle hazırlanan bu çalışma, Lydia ile Mysia heykeltıraşlığı
arasındaki etkileşimleri ana hatlarıyla, belirli örnekler üzerinden benzer ve farklı
yönleriyle ele almayı amaçlamaktadır.
Lydia and Mysia, two significant ancient regions of Western Anatolia, have
been in close cultural, economic and artistic contact since the early periods, as a
result of being neighboring territories. Their political and military destinies were
also shaped by parallel developments. Indeed, ancient sources mention that the inhabitants
of Lydia and Mysia were sibling peoples and that their languages exhibited
similar characteristics. The relations between the societies of these two regions
can also be traced in sculptural works starting from the 6th century BC.
Although the free-standing and relief sculptures of Lydia and Mysia initially
stand out with distinct and original typological and iconographic features—as a
result of strong regional artistic traditions—they nevertheless commonly depict
the same mythological figures that imply similar cults, and the same figure types
are often presented with comparable iconographic arrangements.
The fact that similarities appear sometimes in works found in neighboring areas
and other times in cities that are quite distant but located along known routes
indicates that the relationship between the sculpture traditions of the two regions
was not limited to specific areas. Technical and stylistic similarities are more pronounced
in some works, which likely points to possible local workshop(s) operating
in both regions, as well as artists who worked across regional boundaries.
Based on these findings, this study aims to outline the interactions between
Lydian and Mysian sculpture, examining their similarities and differences through
selected examples.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Archaeological Science |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 25, 2025 |
Submission Date | April 17, 2025 |
Acceptance Date | September 5, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 3 Issue: 6 |