The aim of this research is to determine the burn-out level of physical education teachers working in Ankara and to determine whether or not a difference occurs on their exhaustion level in terms of some demographics variants. the sampling group of the research was 430 physical education teachers, worked in Ankara in 2009-2010. In order to collect the data, ‘Personal Information Form’ and ‘Maslach Exhaustion Inventory-Educator Form’ have been used. In analyzing the data; SPSS 15 have been used and sig. level is acknowledged as 0.05. The total average point of the burnout level of physical education teachers’ was calculated x=12,20, for emotional exhaustion; x=3,21, for desensitization; x=7,51 for individual achievement. After analyses, exhaustion level of participated PE teachers has been found adequate in the research process. Differences have been found for various variables under the subsection of emotional exhaustion, personal accomplishment and depersonalization of PE teachers.
Physical education teacher burnout emotional exhaustion personal accomplishment depersonalization
Bu çalışmanın amacı, Ankara görev yapan beden eğitimi öğretmenlerinin tükenmişlik seviyelerini belirlemek ve öğretmenlerin bazı kişisel bilgileri ile ilişkilerini incelemektir. Araştırmanın örneklemini 2009–2010 eğitim-öğretim yılında Ankara’da görev yapan ve ulaşılan 430 beden eğitimi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplamak amacıyla Kişisel Bilgi Formu ve Maslach Tükenmişlik Envanteri-EF kullanılmıştır. Verilerin analizi SPSS 15 programında değerlendirilmiş ve anlamlılık düzeyi 0.05 olarak kabul edilmiştir. Beden eğitimi öğretmenlerin ortalama tükenmişlik değerleri duygusal tükenme x=12,20, duyarsızlaşma x=3,21, kişisel başarı x=7,51 olarak hesaplanmıştır.Yapılan analizler sonucunda araştırmaya katılan beden eğitimi öğretmenlerinin tükenmişliği düşük düzeyde yaşadıkları belirlenmiştir. Beden eğitimi öğretmenlerinin tükenmişlik düzeyinin duygusal tükenme, duyarsızlaşma ve kişisel başarı alt boyutlarında çeşitli değişkenlere göre farklılık gösterdiği saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | PHYSICAL EDUCATION AND SPORT |
Authors | |
Publication Date | June 13, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 4 Issue: 2 |