BibTex RIS Cite

BEDEN EĞİTİMİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ EŞCİNSELLERE YÖNELİK BİLGİLERİ, TUTUMLARI VE DİNDARLIK DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Year 2014, Volume: 5 Issue: 1, 77 - 91, 27.01.2014

Abstract

Bu çalışmanın amacı beden eğitimi ve spor öğretmenliği lisans öğrencilerinin eşcinselliğe yönelik bilgilerini, lezbiyen ve geylere yönelik tutumlarını belirlemek ve eşcinselliğe yönelik bilgi, lezbiyen ve geylere yönelik tutum ve dindarlık düzeyi arasında ilişki olup olmadığını incelemektir. Araştırmaya Beden Eğitimi Öğretmenliği Bölümü’nde öğrenim gören 78 kadın ( Yaş = 21.90±2.55) 91 erkek ( Yaş= 22.27±2.22) olmak üzere toplam 169 öğrenci ( Yaş= 22.10±2.37) katılmıştır. Araştırmada “Lezbiyen ve Geylere Yönelik Tutum Ölçeği-LGYT”, “Eşcinselliğe Yönelik Bilgi Formu-EYBF” ve “Dindarlık Ölçeği-DÖ” kullanılmıştır. Araştırma bulguları kadın ve erkek katılımcıların geylere yönelik, lezbiyenlere yönelik tutum puanları, eşcinselliğe yönelik bilgi düzeyleri ve dindarlık düzeyleri arasında anlamlı bir fark olmadığını ortaya koymuştur. Ayrıca, araştırma sonucunda öğretmen adaylarının geylere yönelik tutum puanları ile lezbiyenlere yönelik tutum puanları ve geylere ve lezbiyenlere yönelik toplam tutum puanları arasında istatistiksel olarak aynı yönde ve yüksek düzeyde bir ilişki olduğu; geylere yönelik tutum puanları ile dindarlık puanları arasında ise ters yönde ve düşük düzeyde ilişki olduğu ortaya çıkmıştır. Ek olarak, katılımcıların lezbiyenlere yönelik tutumları ile geylere ve lezbiyenlere yönelik toplam tutum puanları arasında da aynı yönde ve yüksek düzeyde ilişki; geylere ve lezbiyenlere yönelik toplam tutum puanları ile dindarlık puanları arasında da ters yönde ve orta düzeyde ilişki olduğu ortaya çıkmıştır.

References

  • Akdaş-Mitrani, A. T. (2008) Eşcinsellere yönelik olumsuz tutumlar: meslek grupları ve ilişkileri özellikler. Turkish Journal of Forensic Sciences, 7, 23-30.
  • Alderson, K. G., Orzeck, T. L., McEwen S. C. (2009). Alberta high school counsellors’ knowledge of homosexuality and their attitudes toward gay males. Canadian Journal of Education, 32(1), 87-117.
  • Altemeyer B. (2001). Changes in attitudes toward homosexuals. Journal of Homosexuality, 42(2), 63- 75.
  • Andri, A. (2011). Survey of knowledge, attitude and behavior of homosexual seminar's audiences. European Psychiatry (Abstracts of the 19th European Congress of Psychiatry), 26, Supplement 1, 510.
  • Ayvazo, S., Sutherland, S. (2009). Uncovering the secrets: homophobia in physical education. Action in Teacher Education, 31, 56-69.
  • Baker, D. F. (1980). A survey of attitudes and knowledge about homosexuality among secondary school teachers in training. Master’s thesis, Southern Methodist University, Dallas, Texas.
  • Berkman, C. S., Zinberg, G. (1997). Homophobia and heterosexism in social workers. Social Work, 42(4), 319-332.
  • Cortina, J. M. (1993). What is coefficient alpha? An examination of theory and applications. Journal of Applied Psychology, 78(1), 98-104.
  • Çırakoğlu, O. C. (2006). Perception of homosexuality among Turkish university students: the roles of labels, gender, and prior contact. The Journal of Social Psychology, 146, 293-305.
  • Davison, K. G., Frank, B. W. (2007). Sexualities, genders, and bodies in sport: changing practices of inequity. In K. Young, P. White (Eds.), Sport and gender in Canada. (2nd ed.) New York, Don Mills, Ontario: Oxford Univer. Press. syf. 178-193.
  • DeVellis, R. F. (2003). Scale development: Theory and applications (2nd Ed.). Thousand Oaks: Sage Publications.
  • Donnelly, J. W., Donnelly, M., Kittleson, M.J., Procaccino, A. T., Fogarty, K. J., Duncan, D. F. (1997). An exploration of attitudes on sexuality at a northeastern urban university. Journal of Psychological Reports, 81, 677- 678.
  • Duyan, V., Gelbal S. (2004). Lezbiyen ve geylere yönelik tutum (LGYT) ölçeği: Güvenirlik ve geçerlik çalışması. HIV/AIDS Dergisi, 7(3) 106-112.
  • Ensign, K. A., Yiamouyiannis, A., White, K. M., Ridpath, B. D. (2011). Athletic trainers' attitudes toward lesbian, gay, and bisexual National Collegiate Athletic Association student-athletes. Journal of Athletic Training, 46(1), 69-75.
  • Fraenkel, J., Wallen, N., Hyun, H. (2012). How to Design and Evaluate Research in Education (8th Ed). New York: McGraw-Hill.
  • Gelbal, S., Duyan, V. (2006). Attitudes of university students toward lesbians and gay men in Turkey. Sex Roles, 55, 573-579.
  • Gill, D. L., Morrow, R. G., Collins, K. E., Lucey, A. B., Schultz, A. M. (2006). Attitudes and sexual prejudice in sport and physical activity. Journal of Sport Management, 20, 554-564.
  • Harris, M., Nightengale, J., Owens, N. (1995). Health care professionals’ experience, knowledge, and attitudes concerning homosexuality. Journal of Gay and Lesbian Social Services, 2(2), 91- 107.
  • Herek, G. M. (1988). Heterosexuals’ attitudes toward lesbians and gay men: Correlates and gender differences. Journal of Sex Research, 25, 451-477.
  • Herek, G. M. (1994). Assessing heterosexuals' attitudes toward lesbians and gay men: A review of empirical research with the ATLG scale. In B. Greene, G.M. Herek (Eds.) Lesbian and gay psychology: Theory, research, and clinical applications (syf. 206-228). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Herek, G. M. (1998). Attitudes toward lesbians and gay men scale. In C. M. Davis, W. H. Yarber, R. Bauserman, G. Schreer, S. L. Davis (Eds.), Handbook of Sexuality related measures. Thousand Oaks, CA: Sage. syf. 392-394.
  • Herek, G. M. (2000). Homosexuality. In A. E. Kazdin (Ed.), Encyclopedia of psychology. Washington, DC: American Psychological Association and Oxford Univer. Press. syf. 149- 153.
  • Herek, G. M., Gonzalez-Rivera, M. (2006). Attitudes toward homosexuality among U.S. residents of Mexican descent. Journal of Sex Research, 43, 122-135.
  • Hinrichs, D. W., Rosenberg, P. J. (2002). Attitudes toward gay, lesbian, and bisexual persons among heterosexual liberal arts college students. Journal of Homosexuality, 43, 61-84.
  • Kerns, J. G., Fine, M. A. (1994). The relation between gender and negative attitudes toward gay men and lesbians: Do gender role attitudes mediate this relation? Sex Roles, 31, 297-307.
  • Kim, B. S. K., D'Andrea, M. J., Poonam, K. S., Gaughen, K. J. S. (1998). A multicultural study of university students' knowledge of and attitudes toward homosexuality. Journal of Humanistic Education and Development, 36(3), 171-182.
  • Kite, M., Whitley B. (1996). Sex differences in attitudes toward homosexual persons, behaviors, and civil rights: A meta-analysis. Personality and Social Psychology Bulletin 22, 336-53.
  • LaMar, L., Kite.M. (1998). Sex differences in attitudes toward gay men and lesbians: A multidimensional perspective. Journal of Sex Research, 35, 189-196.
  • Morrow, R. G., Gill, D. L. (2003). Perceptions of homophobia and heterosexism in physical education. Research Quarterly for Exercise and Sport, 74, 205-214.
  • Mutlu, K. (1989). Bir dindarlık ölçeği: Sosyoloji’de yöntem üzerine bir tartışma (The religiosity scale: the discussion of methodology in sociology). İslami Araştırmalar (Islamic Research) 3, 194- 199.
  • Nunnaly, J. C., Bernstein, I. H. (1994). Psychometric theory (3rd ed.) New York: McGraw Hill.
  • Oksal, A. (2008). Turkish family members’ attitudes toward lesbians and gay men. Sex Roles, 58, 514- 525.
  • Riggs, A. D., Rosenthal, A. R., Smith-Bonahue, T. (2011). The impact of combined cognitive affective intervention on pre-service teachers‟ attitudes, knowledge, and anticipated professional behaviours regarding homosexuality and gay and lesbian issues. Teaching and Teacher Education, 27, 201-209.
  • Roper, E. A., Halloran, E. (2007). Attitudes toward gay men and lesbians among heterosexual male and female student-athletes. Sex Roles, 57, 919-928.
  • Sakallı, N. (2002). The relationship between sexism and attitudes toward homosexuality in a sample of Turkish college students. Journal of Homosexuality, 42, 51-62.
  • Sakallı, N., Uğurlu, O. (2001). Effects of social contact with homosexuals on heterosexual Turkish university students’ attitudes towards homosexuality. Journal of Homosexuality, 42, 53-62.
  • Saraç, L. (2012a). The relationships between homophobic attitudes and religiosity among Turkish physical education teacher majors. Physical Education and Sport Pedagogy, 17(3), 277-287.
  • Saraç, L. (2012b). Attitudes of future physical education teachers in Turkey to ward lesbians and gay men. Psychological Reports: Sociocultural Issues in Psychology, 111(3), 765-775.
  • Schellenberg, E. G., Hirt, J., Sears, A. (1999). Attitudes toward homosexuals among students at a Canadian university. Sex Roles, 40, 139-152.
  • Smith, T. W. (2011). Public Attitudes toward Homosexuality. General Social Survey, NORC/University http://www.norc.org/NewsEventsPublications/PressReleases/Pages/american-acceptance-of- homosexuality-gss-report.aspx adresinden alınmıştır. Chicago.
  • Wells, J. W., Franken, M. L. (1987). University Students' Knowledge About and Attitudes toward Homosexuality. The Journal of Humanistic Education and Development, 26, 81-95.
  • Whitley, B. E. (2009). Religiosity and attitudes towards lesbians and gay men: A meta-analysis. The International Journal for the Psychology of Religion 19, 21-38.
  • Whitley, B. E. (2001). Gender-role variables and attitudes toward homosexuality. Sex Roles, 45, 691- 701.
  • Wills, G., Crawford, R. (1999). Attitudes toward homosexuality in Shreveport-Bossier City, Louisiana. Journal of Homosexuality, 38, 97-116.
  • Yip, A. K. T. (2009). Islam and sexuality: Orthodoxy and contestations: Editorial introduction. Contemporary Islam, 3, 1-5.

-

Year 2014, Volume: 5 Issue: 1, 77 - 91, 27.01.2014

Abstract

Bu çalışmanın amacı kadın ve erkek beden eğitimi ve spor öğretmen adaylarının eşcinselliğe yönelik bilgilerini, lezbiyen ve geylere yönelik tutumlarını belirlemek ve eşcinselliğe yönelik bilgileri, lezbiyen ve geylere yönelik tutumları ve dindarlık düzeyleri arasında bir ilişki olup olmadığını incelemektir. Araştırmaya Beden Eğitimi Öğretmenliği Bölümü’nde öğrenim gören 78 kadın (22.10±2.37) katılmıştır. Araştırmada “Lezbiyen ve Geylere Yönelik Tutum Ölçeği-LGYT”, “Eşcinselliğe Yönelik Bilgi Formu-EYBF” ve “Dindarlık Ölçeği-DÖ” kullanılmıştır. Araştırma bulguları kadın ve erkek katılımcıların geylere yönelik, lezbiyenlere yönelik tutum puanları, eşcinselliğe yönelik bilgi düzeyleri ve dindarlık düzeyleri arasında anlamlı bir fark olmadığını ortaya koymuştur. Ayrıca, araştırma sonucunda öğretmen adaylarının geylere yönelik tutum puanları ile lezbiyenlere yönelik tutum puanları ve geylere ve lezbiyenlere yönelik toplam tutum puanları arasında istatistiksel olarak aynı yönde ve yüksek düzeyde bir ilişki olduğu; geylere yönelik tutum puanları ile dindarlık puanları arasında ise ters yönde ve düşük düzeyde ilişki olduğu ortaya çıkmıştır. Ek olarak, katılımcıların lezbiyenlere yönelik tutumları ile geylere ve lezbiyenlere yönelik toplam tutum puanları arasında da aynı yönde ve yüksek düzeyde ilişki; geylere ve lezbiyenlere yönelik toplam tutum puanları ile dindarlık puanları arasında da ters yönde ve orta düzeyde ilişki olduğu ortaya çıkmıştır. Ancak öğretmen adaylarının eşcinselliğe yönelik bilgi düzeyleri, geylere yönelik tutum, lezbiyenlere yönelik tutum ve geylere ve lezbiyenlere yönelik toplam tutum puanları ile dindarlık düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır

References

  • Akdaş-Mitrani, A. T. (2008) Eşcinsellere yönelik olumsuz tutumlar: meslek grupları ve ilişkileri özellikler. Turkish Journal of Forensic Sciences, 7, 23-30.
  • Alderson, K. G., Orzeck, T. L., McEwen S. C. (2009). Alberta high school counsellors’ knowledge of homosexuality and their attitudes toward gay males. Canadian Journal of Education, 32(1), 87-117.
  • Altemeyer B. (2001). Changes in attitudes toward homosexuals. Journal of Homosexuality, 42(2), 63- 75.
  • Andri, A. (2011). Survey of knowledge, attitude and behavior of homosexual seminar's audiences. European Psychiatry (Abstracts of the 19th European Congress of Psychiatry), 26, Supplement 1, 510.
  • Ayvazo, S., Sutherland, S. (2009). Uncovering the secrets: homophobia in physical education. Action in Teacher Education, 31, 56-69.
  • Baker, D. F. (1980). A survey of attitudes and knowledge about homosexuality among secondary school teachers in training. Master’s thesis, Southern Methodist University, Dallas, Texas.
  • Berkman, C. S., Zinberg, G. (1997). Homophobia and heterosexism in social workers. Social Work, 42(4), 319-332.
  • Cortina, J. M. (1993). What is coefficient alpha? An examination of theory and applications. Journal of Applied Psychology, 78(1), 98-104.
  • Çırakoğlu, O. C. (2006). Perception of homosexuality among Turkish university students: the roles of labels, gender, and prior contact. The Journal of Social Psychology, 146, 293-305.
  • Davison, K. G., Frank, B. W. (2007). Sexualities, genders, and bodies in sport: changing practices of inequity. In K. Young, P. White (Eds.), Sport and gender in Canada. (2nd ed.) New York, Don Mills, Ontario: Oxford Univer. Press. syf. 178-193.
  • DeVellis, R. F. (2003). Scale development: Theory and applications (2nd Ed.). Thousand Oaks: Sage Publications.
  • Donnelly, J. W., Donnelly, M., Kittleson, M.J., Procaccino, A. T., Fogarty, K. J., Duncan, D. F. (1997). An exploration of attitudes on sexuality at a northeastern urban university. Journal of Psychological Reports, 81, 677- 678.
  • Duyan, V., Gelbal S. (2004). Lezbiyen ve geylere yönelik tutum (LGYT) ölçeği: Güvenirlik ve geçerlik çalışması. HIV/AIDS Dergisi, 7(3) 106-112.
  • Ensign, K. A., Yiamouyiannis, A., White, K. M., Ridpath, B. D. (2011). Athletic trainers' attitudes toward lesbian, gay, and bisexual National Collegiate Athletic Association student-athletes. Journal of Athletic Training, 46(1), 69-75.
  • Fraenkel, J., Wallen, N., Hyun, H. (2012). How to Design and Evaluate Research in Education (8th Ed). New York: McGraw-Hill.
  • Gelbal, S., Duyan, V. (2006). Attitudes of university students toward lesbians and gay men in Turkey. Sex Roles, 55, 573-579.
  • Gill, D. L., Morrow, R. G., Collins, K. E., Lucey, A. B., Schultz, A. M. (2006). Attitudes and sexual prejudice in sport and physical activity. Journal of Sport Management, 20, 554-564.
  • Harris, M., Nightengale, J., Owens, N. (1995). Health care professionals’ experience, knowledge, and attitudes concerning homosexuality. Journal of Gay and Lesbian Social Services, 2(2), 91- 107.
  • Herek, G. M. (1988). Heterosexuals’ attitudes toward lesbians and gay men: Correlates and gender differences. Journal of Sex Research, 25, 451-477.
  • Herek, G. M. (1994). Assessing heterosexuals' attitudes toward lesbians and gay men: A review of empirical research with the ATLG scale. In B. Greene, G.M. Herek (Eds.) Lesbian and gay psychology: Theory, research, and clinical applications (syf. 206-228). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Herek, G. M. (1998). Attitudes toward lesbians and gay men scale. In C. M. Davis, W. H. Yarber, R. Bauserman, G. Schreer, S. L. Davis (Eds.), Handbook of Sexuality related measures. Thousand Oaks, CA: Sage. syf. 392-394.
  • Herek, G. M. (2000). Homosexuality. In A. E. Kazdin (Ed.), Encyclopedia of psychology. Washington, DC: American Psychological Association and Oxford Univer. Press. syf. 149- 153.
  • Herek, G. M., Gonzalez-Rivera, M. (2006). Attitudes toward homosexuality among U.S. residents of Mexican descent. Journal of Sex Research, 43, 122-135.
  • Hinrichs, D. W., Rosenberg, P. J. (2002). Attitudes toward gay, lesbian, and bisexual persons among heterosexual liberal arts college students. Journal of Homosexuality, 43, 61-84.
  • Kerns, J. G., Fine, M. A. (1994). The relation between gender and negative attitudes toward gay men and lesbians: Do gender role attitudes mediate this relation? Sex Roles, 31, 297-307.
  • Kim, B. S. K., D'Andrea, M. J., Poonam, K. S., Gaughen, K. J. S. (1998). A multicultural study of university students' knowledge of and attitudes toward homosexuality. Journal of Humanistic Education and Development, 36(3), 171-182.
  • Kite, M., Whitley B. (1996). Sex differences in attitudes toward homosexual persons, behaviors, and civil rights: A meta-analysis. Personality and Social Psychology Bulletin 22, 336-53.
  • LaMar, L., Kite.M. (1998). Sex differences in attitudes toward gay men and lesbians: A multidimensional perspective. Journal of Sex Research, 35, 189-196.
  • Morrow, R. G., Gill, D. L. (2003). Perceptions of homophobia and heterosexism in physical education. Research Quarterly for Exercise and Sport, 74, 205-214.
  • Mutlu, K. (1989). Bir dindarlık ölçeği: Sosyoloji’de yöntem üzerine bir tartışma (The religiosity scale: the discussion of methodology in sociology). İslami Araştırmalar (Islamic Research) 3, 194- 199.
  • Nunnaly, J. C., Bernstein, I. H. (1994). Psychometric theory (3rd ed.) New York: McGraw Hill.
  • Oksal, A. (2008). Turkish family members’ attitudes toward lesbians and gay men. Sex Roles, 58, 514- 525.
  • Riggs, A. D., Rosenthal, A. R., Smith-Bonahue, T. (2011). The impact of combined cognitive affective intervention on pre-service teachers‟ attitudes, knowledge, and anticipated professional behaviours regarding homosexuality and gay and lesbian issues. Teaching and Teacher Education, 27, 201-209.
  • Roper, E. A., Halloran, E. (2007). Attitudes toward gay men and lesbians among heterosexual male and female student-athletes. Sex Roles, 57, 919-928.
  • Sakallı, N. (2002). The relationship between sexism and attitudes toward homosexuality in a sample of Turkish college students. Journal of Homosexuality, 42, 51-62.
  • Sakallı, N., Uğurlu, O. (2001). Effects of social contact with homosexuals on heterosexual Turkish university students’ attitudes towards homosexuality. Journal of Homosexuality, 42, 53-62.
  • Saraç, L. (2012a). The relationships between homophobic attitudes and religiosity among Turkish physical education teacher majors. Physical Education and Sport Pedagogy, 17(3), 277-287.
  • Saraç, L. (2012b). Attitudes of future physical education teachers in Turkey to ward lesbians and gay men. Psychological Reports: Sociocultural Issues in Psychology, 111(3), 765-775.
  • Schellenberg, E. G., Hirt, J., Sears, A. (1999). Attitudes toward homosexuals among students at a Canadian university. Sex Roles, 40, 139-152.
  • Smith, T. W. (2011). Public Attitudes toward Homosexuality. General Social Survey, NORC/University http://www.norc.org/NewsEventsPublications/PressReleases/Pages/american-acceptance-of- homosexuality-gss-report.aspx adresinden alınmıştır. Chicago.
  • Wells, J. W., Franken, M. L. (1987). University Students' Knowledge About and Attitudes toward Homosexuality. The Journal of Humanistic Education and Development, 26, 81-95.
  • Whitley, B. E. (2009). Religiosity and attitudes towards lesbians and gay men: A meta-analysis. The International Journal for the Psychology of Religion 19, 21-38.
  • Whitley, B. E. (2001). Gender-role variables and attitudes toward homosexuality. Sex Roles, 45, 691- 701.
  • Wills, G., Crawford, R. (1999). Attitudes toward homosexuality in Shreveport-Bossier City, Louisiana. Journal of Homosexuality, 38, 97-116.
  • Yip, A. K. T. (2009). Islam and sexuality: Orthodoxy and contestations: Editorial introduction. Contemporary Islam, 3, 1-5.
There are 45 citations in total.

Details

Primary Language TR
Journal Section SPORT PSYCHOLOGY
Authors

Leyla Saraç

Publication Date January 27, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Saraç, L. (2014). BEDEN EĞİTİMİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ EŞCİNSELLERE YÖNELİK BİLGİLERİ, TUTUMLARI VE DİNDARLIK DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Pamukkale Journal of Sport Sciences, 5(1), 77-91.