Interest in renewable fuel sources continues to grow daily for achieving sustainable energy and environmental protection. The largest share of energy consumption occurs in agriculture, industry, and transportation sectors. Consequently, these sectors also contribute significantly to environmental damage. Diesel engines are widely used in these industries. Since they operate on fossil-based fuels, they emit substantial amounts of harmful emissions into the environment. Biodiesel serves as an excellent alternative fuel for these engines. It can be produced from various waste oils and vegetable oils. Biodiesel can be considered an environmentally friendly fuel both for its role in waste oil disposal and its production from plant-derived oils. This study investigated the effects of biodiesel produced from waste oils and its blend with n-octanol on engine performance and emissions. Tests were conducted at a constant engine speed of 1500 rpm under two different injection timings and four load conditions (25%, 50%, 75%, and 100%). At standard injection timing, B100 demonstrated better engine performance and lower exhaust emission values compared to B95O5. When injection timing was advanced with B100, engine performance decreased while exhaust emissions increased. However, with B95O5 test fuel, advancing the injection timing improved both engine performance and exhaust emissions.
Sürdürülebilir enerji ve çevre koruma hedeflerine ulaşmak için yenilenebilir yakıt kaynaklarına olan ilgi her geçen gün artmaktadır. Enerji tüketiminin en büyük payı tarım, sanayi ve ulaşım sektörlerinde gerçekleşmektedir. Dolayısıyla bu sektörler, çevresel tahribatta da önemli bir rol oynamaktadır. Dizel motorlar, bu sektörlerde yaygın olarak kullanılmaktadır. Fosil kaynaklı yakıtlarla çalıştıkları için önemli miktarda zararlı emisyonu çevreye salmaktadırlar. Biyodizel, bu motorlar için mükemmel bir alternatif yakıttır. Çeşitli atık yağlardan ve bitkisel yağlardan üretilebilir. Biyodizel, hem atık yağların değerlendirilmesindeki rolü hem de bitkisel kaynaklı üretimi sayesinde çevre dostu bir yakıt olarak kabul edilebilir. Bu çalışmada, atık yağlardan üretilen biyodizel ve n-oktanol karışımının motor performansı ve emisyonlar üzerindeki etkileri incelenmiştir. Testler, sabit 1500 dev/dak motor hızında, iki farklı enjeksiyon zamanlaması ve dört farklı yük koşulunda (%25, %50, %75 ve %100) gerçekleştirilmiştir. Standart enjeksiyon zamanlamasında, B100 yakıtı, B95O5 karışımına kıyasla daha iyi motor performansı ve daha düşük egzoz emisyon değerleri sergilemiştir. B100 ile enjeksiyon zamanlaması öne alındığında motor performansı düşmüş, egzoz emisyonları ise artmıştır. Ancak B95O5 test yakıtında enjeksiyon zamanının öne alınması, hem motor performansını hem de egzoz emisyonlarını iyileştirmiştir.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Automotive Combustion and Fuel Engineering |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Early Pub Date | June 27, 2025 |
| Publication Date | June 30, 2025 |
| Submission Date | May 19, 2025 |
| Acceptance Date | June 24, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 1 Issue: 1 |
Journal of Positive Science International (PSI) by Sinop University is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International